Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bude muset Mercedes povinně ukázat svůj vůz?

Bude muset Mercedes povinně ukázat svůj vůz?

Brawn našel inspiraci v USA.

Ross Brawn dostal na starost sportovní stránku F1 jen pár týdnů před začátkem sezóny 2017, která prostřednictvím změny pravidel začala novou éru tohoto sportu. Změna pravidel si ale vybrala svou daň, rozdíly mezi vozy malých a velkých týmů narostly do gigantických rozměrů. Když v roce 2014 nastala podobně velká změna, pořadí na startu i v cíli závodů hodně ovlivňovaly motory a Force India s Williamsem mohly s pomocí vyššího počtu koňských sil konkurovat bohatším týmům Ferrari a Red Bull. Nyní jsou však rozdíly mezi hybridními motory Mercedesu, Ferrari a Renaultu již poměrně malé a týmy Mercedes, Ferrari a Red Bull se dostaly daleko před ostatní.

Rozdíl mezi kvalifikačním časem jezdce na pole position a časem nejlepšího jezdce nejezdícího v jednom z vozů těchto týmů byl v Austrálii a v Číně 1.8 sekundy, v Bahrajnu 1 a v Rusku 1.9 sekundy, tedy v průměru přibližně 1.6 sekundy na kolo. Hrozivě vypadá i statistika předjetí o kolo. Pokud nepočítáme jezdce tří nejsilnějších týmů, v Austrálii absolvoval stejný počet kol jako vítěz závodu pouze 1 jezdec, v Číně 1 jezdec, v Bahrajnu 5 jezdců a v Rusku 3 jezdci.

Ross Brawn by přitom chtěl, aby tým jako Force India mohl alespoň ve své nejlepší dny bojovat o vítězství. Ale jak to udělat bez unifikace vozů? A jak dosáhnout zlepšení změnou pravidel, když největší rozdíly mezi týmy vznikají právě po změně pravidel, když je vývoj vozů nejrychlejší a sezóna finančně nejtěžší? Brawn našel inspiraci v NASCAR. Klíčem k menším rozdílům mezi týmy by mohlo být veřejné odhalení tajemství nejlepších týmů.

"Myslím, že F1 potřebuje změnit postoje, protože se nabízejí příležitosti, které by bylo škoda nevyužít," řekl Brawn webu Motorsport. "Víte, někdo mi řekl, že v NASCAR se v určitém bodě sezóny můžete jít podívat na vůz konkurence, rozebrat ho a podívat se mu na vnitřnosti. To je způsob, jak pole udržet víceméně pohromadě. Přitom si nikdo nestěžuje, nikdo s tím nemá problém. O této filozofii chci mluvit (se šéfy týmů)."

Jak to v NASCAR opravdu funguje? Když americké vozy před kvalifikací i před závodem procházejí technickou inspekcí, neděje se to za zavřenými dveřmi. Kdokoliv od konkurence může přijít do kterékoliv stanice kontroly a dívat se. A mnohé tratě začaly tyto stanice umisťovat tak, aby mohli přihlížet i návštěvníci okruhu. Kromě toho, vítězný vůz a pár dalších procházejí kontrolou i po závodě a opět jsou vítáni i zástupci poražených týmů.

Guenther Steiner šéfuje týmu Haas F1, který je skrz svého majitele propojený s úspěšným týmem NASCAR a změnu by uvítal.

"Mělo by to fungovat (i v F1), protože je to dobrá věc," řekl Steiner. "Lidé by alespoň viděli naše technologie. Ty jsou jako skvělý příběh, který bychom měli fanouškům vyprávět, ale místo toho je držíme v tajnosti, protože nechceme, aby o nich všichni věděli. Ale pokud by to bylo přikázáno pravidly, tak by to všichni museli respektovat. Pokud jste právě nejlepší, nebude se vám to líbit, ale týmy by nadále musely pracovat a fanoušci by viděli naši drahou techniku."

Pomohlo by Hondě, kdyby její inženýři viděli pohonnou jednotku Mercedesu z každého úhlu pohledu a Sauberu, kdyby viděl každou součástku vozu Red Bull?