Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaren a Honda na rozcestí

McLaren a Honda na rozcestí

Britský tým přiznává pochybnosti, má i jiné možnosti.

Zak Brown poskytl agentuře Reuters interview, který se nesl v jiném duchu, než dosud vydané rozhovory. Výkonný ředitel McLarenu připustil pochybnosti o tom, zda Honda směřuje k postavení motoru, se kterým by McLaren mohl opět vítězit. Velkým rozčarováním je skutečnost, že se Hondě dosud nepodařilo odstranit problém s vibracemi své pohonné jednotky, což chtěla stihnout nejpozději před Kanadou. Vibrace japonské automobilce znemožňují využití celého výkonu, který by se v pohonné jednotce měl ukrývat. Oranžové vozy tak budou nadále jezdit s výkonem nižším, než měl být na začátku sezony. Přitom na rovinkách kanadského, ázerbájdžánského i rakouského okruhu je důležitá každá koňská síla a McLaren nejspíše čekají tři víkendy strávené daleko od bodovaných pozic. Dalších pár kapek do již téměř plného poháru trpělivosti McLarenu?

"Honda dělá, co může, ale zdá se, že trochu tápe," řekl Brown. "Zrovna jsme se dozvěděli, že nová verze nebude (v Montrealu)... a nebylo nám oznámeno žádné nové datum. Je to dost znepokojující, protože trpíme a nemůžeme takto čekat věčně. Na novou verzi jsme se velmi těšili, stejně jako naši jezdci. A teď jsme velmi zklamaní, že ji nedostaneme. Neříkám, že se nesnaží, ale nedaří se jí dát všechno dohromady."

Když McLaren oznámil podpis exkluzivní dohody s Hondou, mělo to být nejen znovuzrození již osvědčeného partnerství McLaren-Honda, které F1 dominovalo na přelomu 80. a 90. let, ale i renesance samotného McLarenu, který se po rozchodu s Mercedesem pomalu vytrácel z předních pozic. Místo toho ale přicházela rána za ranou. V roce 2015 obsadil předposlední místo v Poháru konstruktérů, v roce 2016 se dostal alespoň do středu pole, byť ho porazily Williams i Force India, ale letos je jediným týmem, který ještě nezískal ani bod. Brown přiznává, že za takových podmínek není jisté, že se partnerství nerozpadne daleko od stanoveného cíle.

"Příkazy shora jsou jasné, rok jako tenhle se již nesmí opakovat. Nechci mluvit o tom, jaké máme možnosti. Nejraději bychom vyhráli titul s Hondou, jenže v určitém bodě se musíme zamyslet, jestli je to vůbec možné. A máme důvod být vážně znepokojeni. Vylepšení nepřicházejí, nebo přijdou a nejsou na úrovni, která nám byla přislíbena. Takto to nepůjde donekonečna, jsme již blízko hranice našich možností."

Brown řekl, že má nyní přibližně 90 dní na učinění vážných rozhodnutí, ačkoli španělské noviny AS píší, že Honda dostane poslední šanci na okruhu Spa-Francorchamps, tedy po letní přestávce. "Před rozhodnutím bude třeba zvážit několik faktorů. Právě začíná období, během kterého je třeba rozhodnout, kam chcete zabočit na nejbližším rozcestí."

Brown také řekl, že exkluzivní dohoda s velkou automobilkou jako dodavatelem motorů je pro tým dobrá, ale nesdílí názor svého předchůdce Rona Dennise. Ten odchod od Mercedesu, který měl v roce 2014 bezkonkurenčně nejlepší pohonné jednotky, vysvětlil tvrzením, že zákazník nikdy nemůže vyhrát šampionát. Brown argumentuje úspěchem týmů Brawn GP a Red Bull. "Myslíte si, že se dá vyhrát se zákaznickým motorem? Podle mě se to dá."

Dobrým argumentem pro setrvání s Hondou jsou její zdroje. McLaren údajně ročně dostává více než 100 milionů dolarů ve formě sponzorských příspěvků k platům jezdců a pohonných jednotek zdarma. Brown připomíná, že z této částky je třeba odečíst nižší podíl na penězích od FOM a ztrátu některých dlouholetých sponzorů, obojí kvůli účinkování v druhé polovině pole.

Tým je spojován s Mercedesem, protože Renault za soupeři stále mírně zaostává a McLaren-Ferrari si asi dovede představit málokdo.