Brawn: F1 stojí na křižovatce
Pokročilé silniční technologie nebo závodní speciály?
Ross Brawn v Kanadě prozradil, že za oponou nadále probíhají diskuse o tom, jaký typ motoru se brzy začne vyvíjet pro sezonu 2021 a následující období. Motory používané v osobních automobilech se vyvíjejí směrem, který nezní moc zábavně, ale stále jsou to technologie budoucnosti, přitažlivé pro nejambicióznější automobilky, které jsou těžko odmyslitelnou součástí F1. Kterým směrem se vydat?
"Motor je klíčovým prvkem, musíme učinit správné rozhodnutí," řekl Brawn v Kanadě. "Spolu s FIA, týmy a potenciálními dodavateli motorů momentálně vedeme diskusi, jejímž cílem je zjistit, jaké motory bychom chtěli mít. F1 nyní stojí na křižovatce. Automobilový průmysl se začal hýbat novým směrem, směrem k palivovým článkům, elektromobilům, autonomní jízdě. A to není směr pro F1. Která cesta bude správná pro nás?"
Dalším velkým tématem je závodění. Brawn si uvědomuje, že F1 měla velké štěstí, že dosud dominující Mercedes a oblíbené Ferrari letos postavily tak podobně rychlé vozy a svádějí tvrdé boje o vítězství. Kdyby i je dělila propast, jaká odděluje Red Bull od nich a Red Bull od středu pole, fanoušci by zřejmě byli s novou F1 mnohem méně spokojeni. Nové vozy jsou sice rychlejší, hezčí a agresivnější při průjezdu zatáček, ale souboje na trati jsou vzácné. Brawn už kvůli tomu zakládá pracovní skupinu, která má ve spolupráci s FIA nalézt možnosti, jak se postarat o lepší závodění. Úmyslně přitom nemluví o jednodušším předjíždění, protože to není to, co F1 potřebuje.
"Nechci, abychom mluvili o pracovní skupině pro předjíždění, protože to není jejím úkolem. Chceme vytvořit skupinu lidí, kteří se podívají na současné i budoucí vozy a budou hledat cesty, jak zlepšit možnosti závodění."
Pilotům v dlouhých soubojích nebo jízdě ve vláčku vadí aerodynamika, která hraje ve prospěch vozu jedoucího vpředu v čistém vzduchu. Opětovné ořezání aerodynamiky vozů ale není řešením, protože ani s obrovskými pneumatikami by nebylo možné zachovat jejich současnou rychlost.
"Jejich sledování by už nebylo vzrušující, protože bez aerodynamiky by už nebyly tak rychlé. Není možné pouze nasadit velké pneumatiky a zachovat stejnou rychlost. Aerodynamika musí zůstat, ale ve formě, která nebude bránit závodění."
"Motor je klíčovým prvkem, musíme učinit správné rozhodnutí," řekl Brawn v Kanadě. "Spolu s FIA, týmy a potenciálními dodavateli motorů momentálně vedeme diskusi, jejímž cílem je zjistit, jaké motory bychom chtěli mít. F1 nyní stojí na křižovatce. Automobilový průmysl se začal hýbat novým směrem, směrem k palivovým článkům, elektromobilům, autonomní jízdě. A to není směr pro F1. Která cesta bude správná pro nás?"
Dalším velkým tématem je závodění. Brawn si uvědomuje, že F1 měla velké štěstí, že dosud dominující Mercedes a oblíbené Ferrari letos postavily tak podobně rychlé vozy a svádějí tvrdé boje o vítězství. Kdyby i je dělila propast, jaká odděluje Red Bull od nich a Red Bull od středu pole, fanoušci by zřejmě byli s novou F1 mnohem méně spokojeni. Nové vozy jsou sice rychlejší, hezčí a agresivnější při průjezdu zatáček, ale souboje na trati jsou vzácné. Brawn už kvůli tomu zakládá pracovní skupinu, která má ve spolupráci s FIA nalézt možnosti, jak se postarat o lepší závodění. Úmyslně přitom nemluví o jednodušším předjíždění, protože to není to, co F1 potřebuje.
"Nechci, abychom mluvili o pracovní skupině pro předjíždění, protože to není jejím úkolem. Chceme vytvořit skupinu lidí, kteří se podívají na současné i budoucí vozy a budou hledat cesty, jak zlepšit možnosti závodění."
Pilotům v dlouhých soubojích nebo jízdě ve vláčku vadí aerodynamika, která hraje ve prospěch vozu jedoucího vpředu v čistém vzduchu. Opětovné ořezání aerodynamiky vozů ale není řešením, protože ani s obrovskými pneumatikami by nebylo možné zachovat jejich současnou rychlost.
"Jejich sledování by už nebylo vzrušující, protože bez aerodynamiky by už nebyly tak rychlé. Není možné pouze nasadit velké pneumatiky a zachovat stejnou rychlost. Aerodynamika musí zůstat, ale ve formě, která nebude bránit závodění."