Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vrátí Brawn do F1 přísavný efekt?

Vrátí Brawn do F1 přísavný efekt?

Týmům to údajně nabídl jako ideální řešení aerodynamiky budoucích vozů F1

Ještě před Velkou cenou Bahrajnu se v Londýně uskutečnilo setkání zástupců FIA, FOM a deseti týmů za účelem udělat další krok na cestě k nové éře F1, která má začít sezonou 2021. Co se odehrávalo za zavřenými dveřmi, mělo prozatím zůstat tajemstvím, ale světová média se přesto dostala k slušnému množství detailů. Nejzajímavější částí bylo představení vize nových vozů, na kterých pracoval tým expertů vedených Rossem Brawnem.

Brawn si v roce 2017, po nástupu do funkce ředitele sportovních záležitostí F1, dal za cíl přijít s konceptem vozu, který bude rychlý, pohledný a ne příliš drahý a zároveň bude umožňovat jízdu v těsném závěsu. Samotná četnost předjetí za závod by nebyla tak vysokým cílem. V minulosti se ohromná ​​čísla dosáhla pomocí rychle degradujících pneumatik, letos máme silnější DRS. Podpořit souboje kolo na kolo, to už je těžší. A Brawn to, pokud zdroje magazínu auto motor und sport nelžou, řeší přísavným efektem.

F1 již přísavný efekt v minulosti využívala. Průkopníkem byl tým Lotus, jenž v roce 1977 přišel s vozem vybaveným záclonkami pod bočnicemi. Mezi podlahou a povrchem trati tak vznikl tunel, kde díky rychle proudícímu vzduchu vznikal podtlak a monopost seděl na trati jako přilepený. Pouze o pět let později ale byly takové vozy zakázány z bezpečnostních důvodů. Brawnův koncept obsahuje dva tunely v podlaze, ve kterých bude vznikat stejný efekt.

RaceFans poskytuje více detailů. Tunely prý mají být uchyceny na zadních brzdových kanálcích. Díky tomu zůstanou blízko k povrchu trati, a tedy efektivní i na nerovnostech, což byla Achillova pata vozů z přelomu 70. a 80. let.


Díky přítlaku generovanému podlahou se bude moci zmenšit zadní přítlačné křídlo a zjednodušit přední, které bude přichyceno přímo k nosu monopostu, ne přes dvojici pilířů, jak je tomu dnes. Je možné, že k dalšímu uklidnění vzduchu za vozem přispějí jakési "poklice" na kolech a čepele nad nimi, které budou uchyceny na zavěšení. To proto, že přední kola jsou jedním z největších zdrojů vzdušných vírů za vozem. Brawn se je ale neodváží zcela zakrýt, jelikož převládá názor, že správná formule má mít kola odkryta.

Vzhledem k snaze začít šetřit je docela pravděpodobné, že podlahy s přísavným efektem budou buď dodávány jednotným dodavatelem, nebo striktně omezeny technickými pravidly.

Koncept byl pojmenován India. Za jeho jménem nemusíme hledat žádnou velkou spojitost s asijskou zemí, pouze začíná na I, což je deváté písmeno abecedy a toto je již devátý koncept vyprodukovaný Brawnovou skupinou. Data z CFD byla ověřována ve velkém aerodynamickém tunelu týmu Alfa Romeo. India si prý při jízdě v závěsu zachová 80 % aerodynamické účinnosti (v zatáčkách, na rovinkách je přirozeně ve výhodě ten vzadu). V Londýně se nehlasovalo, týmy dostaly čas udělat si názor.