Vrátí Brawn do F1 přísavný efekt?
Týmům to údajně nabídl jako ideální řešení aerodynamiky budoucích vozů F1
Ještě před Velkou cenou Bahrajnu se v Londýně uskutečnilo setkání zástupců FIA, FOM a deseti týmů za účelem udělat další krok na cestě k nové éře F1, která má začít sezonou 2021. Co se odehrávalo za zavřenými dveřmi, mělo prozatím zůstat tajemstvím, ale světová média se přesto dostala k slušnému množství detailů. Nejzajímavější částí bylo představení vize nových vozů, na kterých pracoval tým expertů vedených Rossem Brawnem.
Brawn si v roce 2017, po nástupu do funkce ředitele sportovních záležitostí F1, dal za cíl přijít s konceptem vozu, který bude rychlý, pohledný a ne příliš drahý a zároveň bude umožňovat jízdu v těsném závěsu. Samotná četnost předjetí za závod by nebyla tak vysokým cílem. V minulosti se ohromná čísla dosáhla pomocí rychle degradujících pneumatik, letos máme silnější DRS. Podpořit souboje kolo na kolo, to už je těžší. A Brawn to, pokud zdroje magazínu auto motor und sport nelžou, řeší přísavným efektem.
F1 již přísavný efekt v minulosti využívala. Průkopníkem byl tým Lotus, jenž v roce 1977 přišel s vozem vybaveným záclonkami pod bočnicemi. Mezi podlahou a povrchem trati tak vznikl tunel, kde díky rychle proudícímu vzduchu vznikal podtlak a monopost seděl na trati jako přilepený. Pouze o pět let později ale byly takové vozy zakázány z bezpečnostních důvodů. Brawnův koncept obsahuje dva tunely v podlaze, ve kterých bude vznikat stejný efekt.
RaceFans poskytuje více detailů. Tunely prý mají být uchyceny na zadních brzdových kanálcích. Díky tomu zůstanou blízko k povrchu trati, a tedy efektivní i na nerovnostech, což byla Achillova pata vozů z přelomu 70. a 80. let.
Díky přítlaku generovanému podlahou se bude moci zmenšit zadní přítlačné křídlo a zjednodušit přední, které bude přichyceno přímo k nosu monopostu, ne přes dvojici pilířů, jak je tomu dnes. Je možné, že k dalšímu uklidnění vzduchu za vozem přispějí jakési "poklice" na kolech a čepele nad nimi, které budou uchyceny na zavěšení. To proto, že přední kola jsou jedním z největších zdrojů vzdušných vírů za vozem. Brawn se je ale neodváží zcela zakrýt, jelikož převládá názor, že správná formule má mít kola odkryta.
Vzhledem k snaze začít šetřit je docela pravděpodobné, že podlahy s přísavným efektem budou buď dodávány jednotným dodavatelem, nebo striktně omezeny technickými pravidly.
Koncept byl pojmenován India. Za jeho jménem nemusíme hledat žádnou velkou spojitost s asijskou zemí, pouze začíná na I, což je deváté písmeno abecedy a toto je již devátý koncept vyprodukovaný Brawnovou skupinou. Data z CFD byla ověřována ve velkém aerodynamickém tunelu týmu Alfa Romeo. India si prý při jízdě v závěsu zachová 80 % aerodynamické účinnosti (v zatáčkách, na rovinkách je přirozeně ve výhodě ten vzadu). V Londýně se nehlasovalo, týmy dostaly čas udělat si názor.