Nejrychlejší byly překvapivě vozy Red Bullu
Velká cena Ázerbájdžánu - 1. trénink.
Bojová ležení týmů F1 se přestěhovala z Montréalu do závodnicky málo probádaného Baku na pobřeží Kaspického moře. Město s více než dvěma milióny obyvatel se nachází nedaleko významných ropných polí. A to je také důvod, proč sem dokázalo přivábit účastníky velkých cen. V minulém roce se na městském okruhu o délce přes šest kilometrů jela Velká cena Evropy, ale letos už se v kalendáři poprvé objevila Velká cena Ázerbájdžánu.
Přehled dosavadních vítězů je tedy velmi jednoduchý: Nico Rosberg vyhrál loňskou kvalifikaci, závod a zajel i nejrychlejší kolo v závodě. Pirelli pro závod v ulicích Baku připravilo superměkkou (červená), měkkou (žlutá) a střední (bílá) směs. A mnohé měl napovědět hned první páteční trénink.
Krátce před začátkem tréninku měl vzduch v Baku teplotu 27°C, povrch asfaltu 53°C, vlhkost byla 46,4 %. Ještě před vyjetím prvního vozu vyvolaly největší pozornost týmy bez velkých ambicí. McLaren musel přiznat, že po výměně dalších komponentů motoru budou oba jezdci (Alonso a Vandoorne) odsunuti na startovním roštu o 15 míst. A největší konkurent v boji o předposlední místo zase musel přiznat odvolání šéfky Monishy Kaltenbornové. Rakušanka indického původu, první šéfka týmu F1 v historii, tedy vydržela ve své funkci něco přes sedm let. Sainz si s sebou přinesl z minulého závodu penalizaci tří míst na startu za zavinění kolize.
Osmý závod letošního ročníku mistrovství světa F1 však měl úplně jinou hlavní tajenku: naváže Mercedes na suverénní výkon z Kanady? Až po 13 minutách stanovil první čas Grosjean (1:52,952 s), ale to byla jen slabá předehra. Všichni ostatní objeli jen seznamovací kolo a vraceli se do boxů. Jako by se sbíráním dat pro závod nijak nepospíchali. Po půl hodině byl v čele průběžného pořadí Massa (1:46,907 s) před Vettelem. Únikové zóny zachraňovaly Massu či Palmera a na druhé místo skončil Verstappen. Ve druhé půlhodině už vyjeli i všichni favorité a do čela vyskočil Pérez (1:46,295 s) před Hamiltona, Massu, Verstappena a Vettela. Plné ruce práce měl s volantem Bottas, který jen těsně minul bariéru. Po 34 minutách skočil do čela jeho týmový kolega Hamilton (1:45,497 s). Jako poslední byli bez času oba jezdci Toro Rosso.
Po 38 minutách nastal klid zbraní a většina monopostů odpočívala v boxech. Pořadí vládl Hamilton před Pérezem, Verstappenem, Massou, Oconem, Ricciardem, Vettelem, Bottasem, Räikkönenem a Magnussenem. Na trati nebyl jediný vůz.
Ve druhé polovině prvního tréninku znovu vyjel jako první na trať Grosjean, následovaný Strollem, Hülkenbergem a postupně i dalšími jezdci. Po 52 minutách dosáhl nejlepšího času Verstappen (1:45,409 s), Grosjean skočil na pátou pozici a z Kanady rozjetý Stroll dokonce na čtvrtou. Verstappen svůj čas ještě vylepšil (1:44,762 s), zrychlil i Bottas, zatímco jezdci Ferrari si ještě dávali načas a vyčkávali. V únikové zóně hledali záchranu Verstappen a Palmer a vzápětí Verstappen znovu zrychlil (1:44,410 s).
Na začátku třetí půlhodiny o sobě dal konečně vědět Räikkönen a posunul se alespoň na sedmou pozici. Velkou krizovku prožil Vettel v zatáčce č. 8 a později i v zatáčce č. 3, ale vždy našel spásu v únikové zóně. Před Hamiltona poskočil na druhé místo Pérez a následně i Ricciardo.
Dvacet minut před koncem tréninku dal velkou ránu čtvrtý Pérez, když v zatáčce č. 8 po přejetí obrubníku ztratil kontakt s asfaltem, narazil pravým bokem do bariéry a urazil obě kola na pravé straně vozu. Připomeňme si, že loni tady měl Mexičan kolizi ve třetím tréninku. Ve stejné chvíli vyjel do ochranné zóny Räikkönen. Trénink byl zastaven červenými vlajkami, aby bylo možné nepojízdný vůz odklidit. Odklízení trochu vázlo a čas běžel. Trénink byl znovu odstartován šest minut před koncem. Verstappen už nevyjel a nikdo v popředí nezrychlil. V posledním kole se ještě objevily žluté vlajky vinou Grosjeana, jehož auto naštěstí zůstalo celé.
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Kol
|
Odstup
|
1.
|
M.Verstappen | Red Bull |
1:45.752
|
19
|
|
2.
|
D.Ricciardo | Red Bull |
1:45.968
|
22
|
+ 0.216
|
3.
|
S.Vettel | Ferrari |
1:46.000
|
20
|
+ 0.248
|
4.
|
S.Pérez | Force India |
1:46.617
|
16
|
+ 0.865
|
5.
|
L.Hamilton | Mercedes |
1:46.649
|
16
|
+ 0.897
|
6.
|
V.Bottas | Mercedes |
1:46.721
|
19
|
+ 0.969
|
7.
|
E.Ocon | Force India |
1:46.837
|
24
|
+ 1.085
|
8.
|
F.Massa | Williams |
1:47.217
|
25
|
+ 1.465
|
9.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
1:47.446
|
18
|
+ 1.694
|
10.
|
D.Kvyat | Torro Roso |
1:47.501
|
11
|
+ 1.749
|
11.
|
L.Stroll | Williams |
1:47.551
|
28
|
+ 1.799
|
12.
|
K.Magnussen | Haas |
1:48.525
|
23
|
+ 2.773
|
13.
|
R.Grosjean | Haas |
1:49.048
|
22
|
+ 3.296
|
14.
|
N.Hülkenberg | Renault |
1:49.937
|
21
|
+ 4.185
|
15.
|
S.Vandoorne | McLaren |
|
22
|
|
16.
|
C.Sainz | Torro Roso |
|
13
|
|
17.
|
F.Alonso | McLaren |
|
20
|
|
18.
|
J.Palmer | Renault |
|
15
|
|
19.
|
P.Wehrlein | Sauber |
|
19
|
|
20.
|
M.Ericsson | Sauber |
|
21
|
|