Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nejrychlejší byly překvapivě vozy Red Bullu

Nejrychlejší byly překvapivě vozy Red Bullu

Velká cena Ázerbájdžánu - 1. trénink.

Bojová ležení týmů F1 se přestěhovala z Montréalu do závodnicky málo probádaného Baku na pobřeží Kaspického moře. Město s více než dvěma milióny obyvatel se nachází nedaleko významných ropných polí. A to je také důvod, proč sem dokázalo přivábit účastníky velkých cen. V minulém roce se na městském okruhu o délce přes šest kilometrů jela Velká cena Evropy, ale letos už se v kalendáři poprvé objevila Velká cena Ázerbájdžánu.

Přehled dosavadních vítězů je tedy velmi jednoduchý: Nico Rosberg vyhrál loňskou kvalifikaci, závod a zajel i nejrychlejší kolo v závodě. Pirelli pro závod v ulicích Baku připravilo superměkkou (červená), měkkou (žlutá) a střední (bílá) směs. A mnohé měl napovědět hned první páteční trénink.

Krátce před začátkem tréninku měl vzduch v Baku teplotu 27°C, povrch asfaltu 53°C, vlhkost byla 46,4 %. Ještě před vyjetím prvního vozu vyvolaly největší pozornost týmy bez velkých ambicí. McLaren musel přiznat, že po výměně dalších komponentů motoru budou oba jezdci (Alonso a Vandoorne) odsunuti na startovním roštu o 15 míst. A největší konkurent v boji o předposlední místo zase musel přiznat odvolání šéfky Monishy Kaltenbornové. Rakušanka indického původu, první šéfka týmu F1 v historii, tedy vydržela ve své funkci něco přes sedm let. Sainz si s sebou přinesl z minulého závodu penalizaci tří míst na startu za zavinění kolize.

Osmý závod letošního ročníku mistrovství světa F1 však měl úplně jinou hlavní tajenku: naváže Mercedes na suverénní výkon z Kanady? Až po 13 minutách stanovil první čas Grosjean (1:52,952 s), ale to byla jen slabá předehra. Všichni ostatní objeli jen seznamovací kolo a vraceli se do boxů. Jako by se sbíráním dat pro závod nijak nepospíchali. Po půl hodině byl v čele průběžného pořadí Massa (1:46,907 s) před Vettelem. Únikové zóny zachraňovaly Massu či Palmera a na druhé místo skončil Verstappen. Ve druhé půlhodině už vyjeli i všichni favorité a do čela vyskočil Pérez (1:46,295 s) před Hamiltona, Massu, Verstappena a Vettela. Plné ruce práce měl s volantem Bottas, který jen těsně minul bariéru. Po 34 minutách skočil do čela jeho týmový kolega Hamilton (1:45,497 s). Jako poslední byli bez času oba jezdci Toro Rosso.

Po 38 minutách nastal klid zbraní a většina monopostů odpočívala v boxech. Pořadí vládl Hamilton před Pérezem, Verstappenem, Massou, Oconem, Ricciardem, Vettelem, Bottasem, Räikkönenem a Magnussenem. Na trati nebyl jediný vůz.

Ve druhé polovině prvního tréninku znovu vyjel jako první na trať Grosjean, následovaný Strollem, Hülkenbergem a postupně i dalšími jezdci. Po 52 minutách dosáhl nejlepšího času Verstappen (1:45,409 s), Grosjean skočil na pátou pozici a z Kanady rozjetý Stroll dokonce na čtvrtou. Verstappen svůj čas ještě vylepšil (1:44,762 s), zrychlil i Bottas, zatímco jezdci Ferrari si ještě dávali načas a vyčkávali. V únikové zóně hledali záchranu Verstappen a Palmer a vzápětí Verstappen znovu zrychlil (1:44,410 s).

 

Na začátku třetí půlhodiny o sobě dal konečně vědět Räikkönen a posunul se alespoň na sedmou pozici. Velkou krizovku prožil Vettel v zatáčce č. 8 a později i v zatáčce č. 3, ale vždy našel spásu v únikové zóně. Před Hamiltona poskočil na druhé místo Pérez a následně i Ricciardo.

 

Dvacet minut před koncem tréninku dal velkou ránu čtvrtý Pérez, když v zatáčce č. 8 po přejetí obrubníku ztratil kontakt s asfaltem, narazil pravým bokem do bariéry a urazil obě kola na pravé straně vozu. Připomeňme si, že loni tady měl Mexičan kolizi ve třetím tréninku. Ve stejné chvíli vyjel do ochranné zóny Räikkönen. Trénink byl zastaven červenými vlajkami, aby bylo možné nepojízdný vůz odklidit. Odklízení trochu vázlo a čas běžel. Trénink byl znovu odstartován šest minut před koncem. Verstappen už nevyjel a nikdo v popředí nezrychlil. V posledním kole se ještě objevily žluté vlajky vinou Grosjeana, jehož auto naštěstí zůstalo celé.

 p.
Jezdec
 Tým
 Čas
 Kol
 Odstup
1.
 M.Verstappen  Red Bull
 1:45.752
 19
 
2.
 D.Ricciardo  Red Bull
 1:45.968
 22
 + 0.216
3.
 S.Vettel  Ferrari
 1:46.000
 20
 + 0.248
4.
 S.Pérez  Force India
 1:46.617
 16
 + 0.865
5.
 L.Hamilton  Mercedes
 1:46.649
 16
 + 0.897
6.
 V.Bottas  Mercedes
 1:46.721
 19
 + 0.969
7.
 E.Ocon  Force India
 1:46.837
 24
 + 1.085
8.
 F.Massa  Williams
 1:47.217
 25
 + 1.465
9.
 K.Räikkönen  Ferrari
 1:47.446
 18
 + 1.694
10.
 D.Kvyat  Torro Roso
 1:47.501
 11
 + 1.749
11.
 L.Stroll  Williams
 1:47.551
 28
 + 1.799
12.
 K.Magnussen  Haas
 1:48.525
 23
 + 2.773
13.
 R.Grosjean  Haas
 1:49.048
 22
 + 3.296
14.
 N.Hülkenberg  Renault
 1:49.937
 21
 + 4.185
15.
 S.Vandoorne  McLaren
 
 22
 
16.
 C.Sainz  Torro Roso
 
 13
 
17.
 F.Alonso  McLaren
 
 20
 
18.
 J.Palmer  Renault
 
 15
 
19.
 P.Wehrlein  Sauber
 
 19
 
20.
 M.Ericsson  Sauber
 
 21