Bottas na pole position, Hamilton ve čtvrté řadě
Velká cena Rakouska - kvalifikace.
Před startem kvalifikace se staraly o patřičné napětí otazníky kolem největšího favorita Hamiltona. V pátek vyhrál poměrně přesvědčivě oba tréninky, ale do sobotního musel nastoupit s novou převodovkou, což ho bude stát pět míst na startovním roštu nedělního závodu. Třetí trénink navíc nedokončil kvůli výletu mimo trať po poruše brzd. To všechno hrálo do karet vedoucímu jezdci průběžné klasifikace Vettelovi. Němec navíc potvrdil své ambice rekordním časem na Red Bull Ringu a vstupoval do kvalifikace ve skvělé pohodě. Nikdy dřív na Red Bull Ringu nestál v první řadě a tentokrát to chtěl napravit.
Teplota se proti dopoledni podle očekávání zvýšila: vzduch 29 °C, asfalt 45 °C, vlhkost 28 %, takže dosáhla přibližně pátečních (tedy optimálních) hodnot. Čtvrtá nejkratší trať seriálu se pro sobotu v mnoha zatáčkách vzdala původních obrubníků a byla tedy vůči jezdcům vstřícnější. A šance na déšť byla před startem pouhých 40 %.
Nejrychlejší byli v první fázi Hamilton 1:05,064 min., Verstappen +0,561 s, Räikkönen +0,695, Ricciardo +0,874, Kvjat +0,944 a Vettel +0,969. Všichni ostatní ztráceli přes vteřinu. Do druhé části kvalifikace nepostoupili Palmer, Massa, Stroll, Ericsson a Wehrlein.
Do druhé části vyjel Hamilton na superměkké směsi, což naznačovalo, že by ho Mercedes rád vyslal do závodu na tvrdší sadě pneumatik. Přesto byl o 23 tisícin vteřiny rychlejší než Vettel na ultraměkké sadě. Stejnou směs zvolil i Bottas a posunul se s novým rekordem do čela (1:04,640). Výborného času dosáhl Grosjean a konečně se v dobrém světle ukázal Pérez. Alonso zuby nehty držel desátou pozici a odolal útokům Hülkenberga i Ocona. Šest minut před koncem se jezdci začali trousit na trať k rozhodující bitvě o postup. Ale vyjel i Vettel, který se na třetí pozici jistě necítil ohrožený. Nakonec vyjely i mercedesy. Vettel se dostal na druhé místo a Bottas ještě posunul traťový rekord na 1:04,316 min. Dobré kolo se podařilo Oconovi a odsunul Alonsa z postupové desítky.
Nejrychlejší ve druhé fázi byli Bottas 1:04,316 min., Vettel +0,456 s, Hamilton +0,484, Verstappen +0,632, Räikkönen +0,688, Ricciardo +0,845, Grosjean +1,003, Pérez +1,119, Sainz +1,228, Ocon +1,234.
Do třetí části kvalifikace nepostoupili Hülkenberg, Alonso, Vandoorne, Kvjat a nestartující Magnussen. V posledních dvanácti minutách bylo ve hře pole position a jisté bylo jen to, že ho kvůli penalizaci nezíská Hamilton. Bottas nasadil vysoko laťku časem 1:04,251 a překonal Vettela o 42 tisícin vteřiny. Až za nimi následovali další favorité Hamilton, Räikkönen, Ricciardo a Verstappen. Ke druhému pokusu se rychle vracel Verstappen, aby napravil chybu při přejíždění obrubníku v úvodním souboji. Ani tentokrát však nestačil na týmového kolegu a zůstával šestý. Red Bull se na okruhu Red Bullu zatím nemohl prosadit k vyšším příčkám. Souboj o pole position vrcholil v posledních třech minutách. Na trati bylo všech deset finalistů. Hamilton dvakrát při agresivní jízdě chyboval a zajel do boxů, protože Grosjean zastavil na trati a zavlály žluté praporky. Vzápětí vyjel do kačírku Verstappen a finiš proto nepřinesl žádné změny.
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Odstup
|
1.
|
V.Bottas | Mercedes |
1:04.251
|
|
2.
|
S.Vettel | Ferrari |
1:04.293
|
+ 0.042
|
3.
|
L.Hamilton | Mercedes |
1:04.424
|
+ 0.173
|
4.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
1:04.779
|
+ 0.528
|
5.
|
D.Ricciardo | Red Bull |
1:04.896
|
+ 0.645
|
6.
|
M.Verstappen | Red Bull |
1:04.983
|
+ 0.732
|
7.
|
R.Grosjean | Haas |
1:05.480
|
+ 1.229
|
8.
|
S.Perez | Force India |
1:05.605
|
+ 1.354
|
9.
|
E.Ocon | Force India |
1:05.674
|
+ 1.423
|
10.
|
C.Sainz | Torro Roso |
1:05.726
|
+ 1.475
|
11.
|
N.Hülkenberg | Renault |
1:05.597
|
|
12.
|
F.Alonso | McLaren |
1:05.602
|
|
13.
|
S.Vandoorne | McLaren |
1:05.741
|
|
14.
|
D.Kvyat | Torro Roso |
1:05.884
|
|
15.
|
K.Magnussen | Haas |
No Time
|
|
16.
|
J.Palmer | Renault |
1:06.345
|
|
17.
|
F.Massa | Williams |
1:06.534
|
|
18.
|
L.Stroll | Williams |
1:06.608
|
|
19.
|
M.Ericsson | Sauber |
1:06.857
|
|
20.
|
P.Wehrlein | Sauber |
1:07.011
|