Staré motory se už nikdy nevrátí
Wolff a Brawn proti Hornerovi.
Christian Horner nedávno navrhl, aby se F1 vykašlala na hybridní i jiné moderní technologie pohonných jednotek a vrátila se k osvědčeným atmosférickým motorům V10 nebo V12. Vždyť automobilky vidí budoucnost v elektromobilech a houfně se stěhují do Formule E, takže formule 1 tento boj beztak prohrává a kompromisy by byly zbytečné. Když bude celý svět přecházet na elektřinu, F1 může být výjimečná svými velkými spalovacími motory. Ale zdá se, že Red Bull je v tomto boji sám. Automobilky a vlastníci F1 spolu s FIA směřují k novým hybridům.
"Pevně věřím, že technologie, inovace a výkony jsou součástí F1. Plavat proti proudu času, zpátky do 80. a 90. let, protože na ně máte krásné vzpomínky, to by byla chybná strategie," řekl Toto Wolff, šéf Mercedesu. "Naše diskuse se zatím vyvíjejí dobře. Ještě nevíme, kolik toho převezmeme ze současných pravidel, ale už jsme se dohodli na několika hlavních bodech. Náklady na vývoj nového motoru musejí být omezeny, agregát musí být hi-tech, hybridní, mít lepší poměr výkonu a hmotnosti než současné motory a také lepší zvuk.
Nyní se hledají cesty, kterými bychom se dostali do tohoto cíle. Zatím jsme všichni na jedné lodi (Red Bull nevyrábí motory, takže se diskusí neúčastní, pozn. red.) a věřím, že do konce roku budeme hotovi a budeme vědět, jaké motory budeme mít v roce 2021."
Ross Brawn, výkonný ředitel pro sportovní záležitosti F1, naprosto souhlasí a předpokládá, že lepší zvuk se podaří dosáhnout zvýšením otáček motoru.
"Hodně fanoušků nám říká, že si přeje návrat k atmosférickým motorům, jenže my se ptáme: Proč si to tito lidé přejí? Protože větší hluk a otáčky vytvářejí více emocí," tvrdí Brawn. "Takže otázka zní: Dá se vytvořit hybridní motor, který bude hlučný, bude mít vysoké otáčky a bude stejně přitažlivý? Řekl bych, že automobilky zapojené do F1 vědí, že je to klíčová otázka. Potřebují, aby formule 1 byla úspěšná. Nemělo by smysl položit před inženýry obrovskou výzvu, demonstrovat technologickou vyspělost, kdyby lidi přestala F1 zajímat. Automobilky chápou, že musíme vyvážit relevanci (k automobilovému průmyslu) tak, aby nás fanoušci nadále milovali."
Brawn uvažuje, zda by nebylo nejlepší zvýšit maximální výkon poskytovaný elektrickou částí pohonné jednotky. Pak by dobrý hybridní systém mohl jezdci pomáhat předjíždět, podobně jako tlačítko Push to pass v IndyCar nebo FanBoost ve Formuli E.
"Hybridní technologie nejspíš zůstane, protože poskytne relevanci, bude zajímavá pro automobilky, ale můžeme z ní udělat více taktickou záležitost. V závodě by pak jezdec mohl využít mnohem více z kapacity baterie a hybridní povahy vozu, aby se dostal do výhodné pozice. Málo lidí ví, že Bottas se v Baku dostal před Strolla (v závěru posledního kola závodu) díky tomu, že během kola šetřil energii v baterii a použil ji v posledním sektoru. Byla to taktika. Měli bychom to udělat tak, aby příště všichni věděli, co se stalo."
"Pevně věřím, že technologie, inovace a výkony jsou součástí F1. Plavat proti proudu času, zpátky do 80. a 90. let, protože na ně máte krásné vzpomínky, to by byla chybná strategie," řekl Toto Wolff, šéf Mercedesu. "Naše diskuse se zatím vyvíjejí dobře. Ještě nevíme, kolik toho převezmeme ze současných pravidel, ale už jsme se dohodli na několika hlavních bodech. Náklady na vývoj nového motoru musejí být omezeny, agregát musí být hi-tech, hybridní, mít lepší poměr výkonu a hmotnosti než současné motory a také lepší zvuk.
Nyní se hledají cesty, kterými bychom se dostali do tohoto cíle. Zatím jsme všichni na jedné lodi (Red Bull nevyrábí motory, takže se diskusí neúčastní, pozn. red.) a věřím, že do konce roku budeme hotovi a budeme vědět, jaké motory budeme mít v roce 2021."
Ross Brawn, výkonný ředitel pro sportovní záležitosti F1, naprosto souhlasí a předpokládá, že lepší zvuk se podaří dosáhnout zvýšením otáček motoru.
"Hodně fanoušků nám říká, že si přeje návrat k atmosférickým motorům, jenže my se ptáme: Proč si to tito lidé přejí? Protože větší hluk a otáčky vytvářejí více emocí," tvrdí Brawn. "Takže otázka zní: Dá se vytvořit hybridní motor, který bude hlučný, bude mít vysoké otáčky a bude stejně přitažlivý? Řekl bych, že automobilky zapojené do F1 vědí, že je to klíčová otázka. Potřebují, aby formule 1 byla úspěšná. Nemělo by smysl položit před inženýry obrovskou výzvu, demonstrovat technologickou vyspělost, kdyby lidi přestala F1 zajímat. Automobilky chápou, že musíme vyvážit relevanci (k automobilovému průmyslu) tak, aby nás fanoušci nadále milovali."
Brawn uvažuje, zda by nebylo nejlepší zvýšit maximální výkon poskytovaný elektrickou částí pohonné jednotky. Pak by dobrý hybridní systém mohl jezdci pomáhat předjíždět, podobně jako tlačítko Push to pass v IndyCar nebo FanBoost ve Formuli E.
"Hybridní technologie nejspíš zůstane, protože poskytne relevanci, bude zajímavá pro automobilky, ale můžeme z ní udělat více taktickou záležitost. V závodě by pak jezdec mohl využít mnohem více z kapacity baterie a hybridní povahy vozu, aby se dostal do výhodné pozice. Málo lidí ví, že Bottas se v Baku dostal před Strolla (v závěru posledního kola závodu) díky tomu, že během kola šetřil energii v baterii a použil ji v posledním sektoru. Byla to taktika. Měli bychom to udělat tak, aby příště všichni věděli, co se stalo."