Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes extrémními bočnicemi překvapil

Mercedes extrémními bočnicemi překvapil

Jsou legální, přiznává Red Bull.

Vyšší sportovní ředitel F1 přiznal, že jej minimalistické bočnice vozu Mercedes překvapily. Při psaní pravidel jeho ani nikoho z jeho podřízených nenapadlo, že by se některý z týmů mohl ve vývoji pustit takto extrémním směrem, navrhnout vůz téměř bez bočnic.

Snad nikdo nepochybuje, že Mercedes s jeho designem překvapil. Je to velmi extrémní interpretace pravidel,“ řekl Brawn. „Nepochybuji, že se o tom bude ještě mluvit. Velká změna pravidel může přinést i takové překvapení. Jakkoli se člověk snaží ucpat všechny mezery v pravidlech, a věřte mi, že jsme jich ucpali stovky, nakonec se stejně projeví extrémní inovativnost prostředí F1.

Nás na tom bude zajímat, zda takové řešení nějak ovlivní cíl, který jsme změnou pravidel sledovali. Týmy samozřejmě nebudou chtít, aby byla v platnosti jiná interpretace než ta jejich. Já si nemyslím, že když někdo překvapí, měl by být automaticky potrestán. A FIA ví určitě víc než my, ona dohlíží na dodržování pravidel, ona měla informace. My (Formule 1) nemáme právo na takové informace od týmů.

Technický ředitel F1, Pat Symonds, řekl více k tomu, jak je vůbec možné, že Mercedes W13 nepotřebuje velké bočnice a velké chladiče.

Jedná se o zcela nový přístup,“ řekl Symonds. „Já osobně mám rád takové interpretace a musím přiznat, že tuhle jsem nečekal. Udivuje mě, že s takovým designem dostanou pod karoserii dostatek vzduchu potřebného k chlazení. Všichni soupeři museli opět otevřít svoji knihu pravidel a pomocí lupy jít po stopách Mercedesu.

Těžko předem počítat s něčím takto radikálním. Při psaní pravidel jsme analyzovali spoustu věcí. Nejen způsob generování přítlaku, ale i věci jako chlazení brzd nebo zahřívání pneumatik. A samozřejmě také chlazení motoru. Nikdy jsme neuspěli s tak malými vstupními otvory, jako má teď Mercedes. Pod karoserií určitě ukrývá spoustu triků. I mezichladič je velmi elegantním řešením a Mercedes jej používal, ale tohle musí být ještě něco jiného. To něco mu umožnilo těsnější design, než mohli navrhnout ostatní.

Jedna věc je téměř jistá, největší soupeř Mercedesu posledních dvou let nebude namítat legálnost.

Mercedes přišel s extrémní, velmi odlišnou interpretací. Ale abych rovnou odpověděl na otázku, která by musela přijít, tak musím říct, že je to naprosto legální design. Vyhovuje každému paragrafu,“ řekl Christian Horner, šéf Red Bullu.

Mercedes vybral nárazovou strukturu z bočnice a dal jí nový aerodynamický účel. Foto: Mercedes

Největší vychytávkou celého designu je oddělení vrchní povinné nárazové struktury od bočnic. S povinným tvarem dvou nárazových struktur umístěných na obou stranách vozu F1 přišla FIA již v roce 2014. Předepsaný tvar měl týmům ušetřit zbytečně vyhozené peníze na experimenty s nežádoucími tvary, jakým byl například tvar U na vozu McLarenu z roku 2011. Od té doby se s nimi nejlépe vypořádalo Ferrari v roce 2017, když i vrchní strukturu umístilo relativně nízko a před samotné otvory chlazení. Ostatní týmy pak Ferrari následovaly.

FIA se však trend nízký nárazových struktur nejspíš nezamlouval, protože v rámci velkých letošních změn zvedla i minimální předepsanou výšku horní struktury o 50 milimetrů. Mercedes místo toho, aby prostě starý design posunul, využil změnu k něčemu zcela novému. Strukturu vybral z bočnice, umístil ji do maximální povolené výšky, předepsaný tvar aerodynamicky obalil, aby prospíval vhánění vzduchu do úzkého vstupního otvoru bočnice a na vrchní plochu ještě usadil zpětné zrcátko, zatímco designér bočnic měl najednou mnohem volnější ruce.

Nikde v technických pravidlech se prý nepíše, že struktura musí být zakomponována do bočnice, ačkoli se s tím nejspíš na více místech počítá. O chlazení se zřejmě stará centrální chladič umístěný nad motorem, což je řešení, jehož průkopníky byly v roce 2015 týmy Toro Rosso a McLaren a loni mělo na svědomí masivní kryt motoru vozu Alpinu.

Zdroj: F1 TV, Motorsport, úvodní foto: Mercedes