Allison prozrazuje tajemství Mercedesu
V čem se tak liší od Ferrari?
James Allison je v F1 již dlouho, přičemž do minulého roku svou kariéru dělil mezi italské Ferrari a týmy Benetton, Renault a Lotus sídlící v Enstone. Viděl, jak se z velkých týmů stávají kolosy zaměstnávající stovky lidí a nejspíš si myslel, že ho v F1 už nic nepřekvapí. Po pár měsících na postu technického ředitele Mercedesu ale vidí, že tento tým je v něčem výjimečný a webu Motorsport prozradil, co to je.
"Tato společnost má nečekaně odlišnou kulturu a charakter. Samotná příležitost pracovat v takovém prostředí je na této práci to nejzajímavější a velmi neobvyklé," řekl Allison. "Hned po příchodu si musíte všimnout něčeho, co má každý tým: Rozdělení do vrstev tvořících víceméně pyramidu. Jenže tým důvěřuje každé z těchto vrstev. Mimořádně důvěřuje. I lidé na poměrně nízkých pozicích mají oprávnění dělat rozhodnutí.
Takto funguje celá organizace a technický ředitel díky tomu nemusí být všude a dělat jedno rozhodnutí za druhým. Práce technického ředitele je pak jako střelba z kulometu. Přesně takový pocit jsem měl v jiných týmech a nebyla to zrovna zábava! Jsou zde mimořádně kompetentní lidé a dělají vlastní rozhodnutí, která by jinde musel udělat technický ředitel. Funguje to fantasticky a úloha technického ředitele je v našem týmu jiná než u konkurence."
Díky této organizační struktuře a lidem zvyklých dělat vlastní rozhodnutí se prý podařil i rychlý obrat, který Mercedes potřeboval po Monaku. Vůz měl potenciál být rychlý už od začátku sezony, ale až double Ferrari v Monaku ukázalo, jak velkým problémem se staly pneumatiky. Problém byl z velké části odstraněn během následujících deseti dní a v Kanadě se z double těšil Mercedes.
"Čelili jsme, my všichni, výzvě dostat co nejvíce rychlosti z vozu s obrovským potenciálem. S výzvou se poprala velká skupina lidí z celé organizace. Já byl jenom malým dílem skládačky. Upřímně, kdybych posledních pár měsíců strávil v posteli, tato skupina lidí by to fantasticky zvládla sama. Doufám, že jsem přispěl svou troškou do mlýna, ale problém zkoumala, pochopila a odstranila celá společnost, nikoli pouze vrchol pyramidy. Tohle jsem měl na mysli, když jsem mluvil o přenášení pravomocí v organizační struktuře. Díky tomu je tato práce zajímavá. Mám vliv na společnost překypující mimořádně schopnými lidmi."
Dobře funguje také jezdecká dvojice Mercedesu, oheň a led.
"Máme dva výjimečné jezdce a oba nám pomáhají pochopit, co vůz potřebuje. Ale dělají to odlišnými způsoby. Valtteri, jak byste asi předpokládali, dokáže chování vozu popsat velmi stručně až minimalisticky. Lewis je emocionálnější. Je to emocionálně založený člověk a emoce zapojuje, i když mluví o voze. Ale když si vyslechneme oba, zjistíme, že říkají jednu věc, jenom odlišně."
"Tato společnost má nečekaně odlišnou kulturu a charakter. Samotná příležitost pracovat v takovém prostředí je na této práci to nejzajímavější a velmi neobvyklé," řekl Allison. "Hned po příchodu si musíte všimnout něčeho, co má každý tým: Rozdělení do vrstev tvořících víceméně pyramidu. Jenže tým důvěřuje každé z těchto vrstev. Mimořádně důvěřuje. I lidé na poměrně nízkých pozicích mají oprávnění dělat rozhodnutí.
Takto funguje celá organizace a technický ředitel díky tomu nemusí být všude a dělat jedno rozhodnutí za druhým. Práce technického ředitele je pak jako střelba z kulometu. Přesně takový pocit jsem měl v jiných týmech a nebyla to zrovna zábava! Jsou zde mimořádně kompetentní lidé a dělají vlastní rozhodnutí, která by jinde musel udělat technický ředitel. Funguje to fantasticky a úloha technického ředitele je v našem týmu jiná než u konkurence."
Díky této organizační struktuře a lidem zvyklých dělat vlastní rozhodnutí se prý podařil i rychlý obrat, který Mercedes potřeboval po Monaku. Vůz měl potenciál být rychlý už od začátku sezony, ale až double Ferrari v Monaku ukázalo, jak velkým problémem se staly pneumatiky. Problém byl z velké části odstraněn během následujících deseti dní a v Kanadě se z double těšil Mercedes.
"Čelili jsme, my všichni, výzvě dostat co nejvíce rychlosti z vozu s obrovským potenciálem. S výzvou se poprala velká skupina lidí z celé organizace. Já byl jenom malým dílem skládačky. Upřímně, kdybych posledních pár měsíců strávil v posteli, tato skupina lidí by to fantasticky zvládla sama. Doufám, že jsem přispěl svou troškou do mlýna, ale problém zkoumala, pochopila a odstranila celá společnost, nikoli pouze vrchol pyramidy. Tohle jsem měl na mysli, když jsem mluvil o přenášení pravomocí v organizační struktuře. Díky tomu je tato práce zajímavá. Mám vliv na společnost překypující mimořádně schopnými lidmi."
Dobře funguje také jezdecká dvojice Mercedesu, oheň a led.
"Máme dva výjimečné jezdce a oba nám pomáhají pochopit, co vůz potřebuje. Ale dělají to odlišnými způsoby. Valtteri, jak byste asi předpokládali, dokáže chování vozu popsat velmi stručně až minimalisticky. Lewis je emocionálnější. Je to emocionálně založený člověk a emoce zapojuje, i když mluví o voze. Ale když si vyslechneme oba, zjistíme, že říkají jednu věc, jenom odlišně."