Před Mercedesem stojí velká finanční výzva
Ne utrácet, ale šetřit.
Tento rok se Formule 1 zásadně mění, ačkoli na trati se to nebude vidět hned. Skončily časy, kdy špičkový tým mohl mít větší rozpočet než několik nejmenších týmů dohromady. Od 1. ledna tohoto roku platí rozpočtový strop 145 milionů amerických dolarů na tým a rok. Má mnoho výjimek, ale hlavně pro týmy Mercedes a Ferrari je to obrovská změna.
"Tohle bude velký rok pro celý náš sport," říká James Allison, technický ředitel Mercedesu. "Začali platit pravidla, která rozpočty velkých týmů zatlačí na úroveň týmů středu pole. V podstatě tedy už nyní máme stejný rozpočet a stejné možnosti bojovat o titul.
Pro Mercedes je to velká změna, protože jsme jedním z největších týmů ve F1. Museli jsme dlouho přemýšlet nad tím, jak pokračovat na špičkové úrovni s mnohem nižším rozpočtem, než jsme byli dosud zvyklí. Komponenty musí vydržet déle, jejich výroba musí být levnější a tak dále. Chceme mít stejně dobrý vůz, a přitom musíme šetřit.
A dát dohromady skvělý vůz je pouze částí výzvy. Vůz třeba provozovat, vyvíjet. Musíme být připraveni na to, že šasi se zničí při havárii a že budeme potřebovat peníze na opravy, pokud se některá část vozu ukáže být nespolehlivá.
Nejlepší taktikou k udržení financí pod kontrolou bude začít rok s rychlým vozem. Vůz, který je rychlý od začátku, si už potom nežádá tolik zdrojů na udržení konkurenceschopnosti do konce roku. Takže doufáme, že vůz bude rychlý hned od prvního dne. Pokud budeme muset o rychlost bojovat, budeme mít pouze tak velkou zbraň jako všichni ostatní."
Před šéfy Mercedesu byla postavena zcela nová výzva. Šetřit. Foto: Mercedes
Jelikož letošní vozy byly vyvíjeny loni ještě bez rozpočtového stropu, rozdíly oproti minulosti se mohou projevit až během roku, když bývalé velké týmy budou muset své vozy zlepšovat stejně finančně efektivně jako týmy McLaren, Aston Martin nebo Alpine.
Zdroj: MotorsportWeek, úvodní foto: Mercedes