Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes Ferrari dokonale zkazil oslavu 70. výročí

Mercedes Ferrari dokonale zkazil oslavu 70. výročí

Velká cena Itálie - závod.

Ferrari chtělo v Monze oslavit 70. výročí nastartování prvního vozu z dílny Enza Ferrariho, jenže Mercedes mu to nedopřál. Závodu dominoval od začátku do konce a do vedení šampionátu dostal svého jezdce.

Jezdci velkých cen se sešli v Monze, aby naposled v tomhle roce závodili na evropské půdě. Po Velké ceně Itálie se šampionát přesune do východní Asie, pak na americký kontinent a poslední závod se pojede na Arabském poloostrově, v emirátu Abú Zabí. Monza je známá svými dlouhými rovinkami a vysokými maximálními rychlostmi, přičemž rychlých zatáček tam není mnoho, proto se vozy nastavují na minimální přítlak.

Kdo se díval na včerejší kvalifikaci a myslel si, že zná pořadí na startu, ten se velmi mýlíl. K včera známým penalizacím přibyly tresty pro Stoffela Vandoorna a Sergia Péreze za výměny pohonné jednotky a převodovky. V první řadě stáli Lewis Hamilton a mladičká vycházející hvězda Lance Stroll a za nimi jen o málo starší a zkušenější Esteban Ocon s Valtterim Bottasem. Jezdci Mercedesu měli dobrý důvod k opatrnosti, a to hrozící jezdeckou chybu přemotivovaných mladých pušek. Stejně opatrně měli ke startu přistoupit Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel, parkující své červené vozy v třetí startovní řadě. Do čtvrté se postavili Felipe Massa a Daniil Kvjat, do páté Kevin Magnussen a Sergio Pérez. Pérez ve včerejší kvalifikaci skončil jedenáctý a kvůli výměně převodovky měl klesnout o pět míst, jenže systém penalizování vymyšlený Mezinárodní automobilovou federací a tresty jeho soupeřů ho nakonec posunuly o místo výše. Jezdci Sauberu obsadili 11. a 12. pozici, osmi jezdcům za nimi určily pozice penalizace a pořadí jejich udělení.

Pirelli do Itálie poslalo červené (superměkké), žluté (měkké) a bílé (středně tvrdé) pneumatiky. Téměř všichni jezdci měli na startu červené, jenom Verstappen, Ricciardo, Palmer a Alonso měli žluté. Včerejší kvalifikaci smáčel déšť, ale dnes jezdce i diváky čekalo příjemné slunečné počasí s teplotou vzduchu kolem 24°C.

 

Hamilton se nováčkům vyhnul nejlepším možným způsobem, byl rychlejší než oni. Jednoznačně mu patřila první zatáčka a hned za ní se jim začal vzdalovat. Ocon se z lepší strany trati dostal před Strolla a Räikkönen před Bottase. Radost tifosi ale trvala krátce, protože Bottas si už v Parabolice vzal své čtvrté místo zpátky. Bottas pak pokračoval v cestě vzhůru, Stroll s Oconem pro něj byli pouze slalomovými kužely. Mercedes tři kola po startu ovládl závod, zatímco Räikkönen přišel o páté místo ve prospěch Vettela. První kola se neobešla bez incidentů. Haas Romaina Grosjeana potřeboval po startu náhradní přední přítlačné křídlo a Red Bull Maxe Verstappena novou pneumatiku po tom, co si pravou přední poškodil v souboji s Massou.

Finský jezdec Ferrari týmu oznámil poškození zadní části vozu a v osmém kole měl problémy s dotahujícím se Massou. Vettel využíval vynikající akceleraci svého vozu a s pomocí DRS se na rovinkách dostal před Strolla i Ocona a mohl se pustit do pronásledování Bottase. Za Massou jezdili Pérez, Ricciardo a Magnussen.

Räikkönen se navzdory přetrvávajícím stížnostem dokázal vzdálit Massovi, ale ne dostat se před Strolla. Ferrari se rozhodlo vysvobodit ho brzkou zastávkou a přezutím na žluté pneumatiky. Klesl až na jedenácté místo, ale za jezdce, jejichž předjíždění bylo o něco jednodušší. Možná to byl dobrý plán, jenže Force India zareagovala hned v následujícím kole a udržela tak Ocona před Finem ve službách Ferrari. Stroll byl na řadě na konci 17. kola, jenže to už bylo příliš pozdě. Zaváhání Williamsu ho poslalo až za Räikkönena.

Ve 20. kole byla Vettelova ztráta na Hamiltona 17 sekund, v 25. kole 15 sekund, ale to už Hamilton nejspíš šetřil svůj motor a palivo, protože mezi nimi byl druhý Bottas sledující kolegu pouze z uctivé vzdálenosti. Pro kameru byla zajímavější trojice Ocon/Räikkönen/Stroll, která se přehnala kolem Alonsa a pustila se do honění Péreze a zároveň byla pronásledována Massou. V 27. kole se Räikkönenovi vydařil výjezd z Paraboliky, otevřel DRS, brzdil v poslední možné chvíli a konečně se vymanil zpoza Ocona. Mezi ním a první trojkou zůstali ještě Pérez a Ricciardo.

 

Vettel přezouval v 32. z 53 kol. Ferrari jeho zastávku vypočítálo dobře, na trať se vrátil těsně před Péreze. Hamilton přezouval v následujícím kole spolu s Pérezem. V dalším kole své mechaniky navštívil Bottas. Oba jezdci Mercedesu se vrátili před Ricciarda, takže si udrželi první a druhé místo. Vettel s Räikkönenem byli na čtvrtém a pátém, od mercedesů je dělil ještě nepřezutý Ricciardo. Pérez klesl až za Massu, ale měl výhodu čerstvých pneumatik. Palmer a Vandoorne ze závodu odstoupili kvůli technickým problémům.

Na začátku 38. kola už měl nové pneumatiky i Ricciardo a vrátil se před trojici Ocon/Stroll/Massa, ale až za Räikkönena. Vettel v té době už na Hamiltona ztrácel 27 sekund a na Bottase pouze o 4 méně a o stupních vítězů bylo rozhodnuto. Räikkönen by býl po problémovém začátku závodu rád i za čtvrté místo, jenže to by ho nesměl předjet Ricciardo. Australan využil výhodu nových červených pneumatik a jezdce Ferrari zastihl nepřipraveného na útok v nájezdu do první šikany. Po bleskové bitvě Ricciardo spěchal za Vettelem, jenže ztráta 11 sekund 10 kol před koncem mu nedávala velké šance.

Ocon, Stroll, Massa a Pérez se drželi blízko sebe a bojovali až do posledního kola závodu, ale v podobně rychlých vozech poháněných motory od Mercedesu ani jeden z nich nenašel cestičku vedoucí před soupeře před ním. Jeden bod za desáté místo si odnesl usilovný Verstappen, který se k němu dostal až z posledního místa. Fernando Alonso odstoupil krátce před koncem závodu.

Vítězem Velké ceny Itálie 2017 je Lewis Hamilton, na druhém místě dojel Valtteri Bottas a třetí příčku obsadil Sebastian Vettel. Tovární tým Mercedesu získal double na domácí trati Ferrari a Hamilton se díky tomuto výsledku dostal do vedení šampionátu jezdců.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:15:32,312 53 25
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +4,471 53 18
3. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +36,317 53 15
4. Daniel Ricciardo Red Bull Renault +40,335 53 12
5. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +60,082 53 10
6. Esteban Ocon Force India Mercedes +71,528 53 8
7. Lance Stroll Williams Mercedes +74,156 53 6
8. Felipe Massa Williams Mercedes +74,834 53 4
9. Sergio Pérez Force India Mercedes +75,276 53 2
10. Max Verstappen Red Bull Renault -1 kolo 52 1
11. Kevin Magnussen Haas Ferrari -1 kolo 52 0
12. Daniil Kvjat Toro Rosso Renault -1 kolo 52 0
13. Nico Hülkenberg Renault Renault -1 kolo 52 0
14. Carlos Sainz Toro Rosso Renault -1 kolo 52 0
15. Romain Grosjean Haas Ferrari -1 kolo 52 0
16. Pascal Wehrlein Sauber Ferrari -2 kola 51 0
17. Fernando Alonso McLaren Honda - 50 0
18. Marcus Ericsson Sauber Ferrari - 49 0
  Stoffel Vandoorne McLaren Honda - 33 0
  Jolyon Palmer Renault Renault - 29 0