Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Návrat do historie: VC Singapuru 2008

Návrat do historie: VC Singapuru 2008

„Crashgate“ v noční premiéře

VC Singapuru 2008 byla jubilejním 800. závodem v 59 ročnících mistrovství světa formule 1. Oslava byla velkolepá. Na městském okruhu Marina Bay se uskutečnil první noční závod pod umělým osvětlením v historii F1. Škoda, že premiéru poznamenala jedna z největších afér v historii šampionátu.

Kdyby Nélsinho Piquet nerozbil auto o svodidla, možná by Felipe Massa kroužil na vedoucí pozici do konce závodu. A možná by se diváci na tribunách nudili. A možná by se ani moc nepředjíždělo. Jenže všechno bylo úplně jinak, než si většina týmů naplánovala.

Fernando Alonso byl nejrychlejší ve druhém a třetím tréninku. Věřil si i do kvalifikace, ale v ní ho zastavila porucha palivového čerpadla vinou součástky za tři libry… Španěl kvůli tomu startoval až z 15. pozice a závod považoval za ztracený. Za první kolo poskočil o čtyři místa, než před ním zavřely dvojitou závoru oba williamsy. Už ve 12. kole zamířil k mechanikům. Jako by si jeho mladší týmový kolega Piquet řekl: ať má ten Alonso aspoň nějakou radost, praštil s autem o svodidla takovou silou, že hned k místu nehody vyjel vůz s lékařem.

Až v 17. kole přišel pokyn „pit lane open“ a do boxové uličky hned odbočilo deset jezdců. To, co se v ní pak dělo, největší měrou ovlivnilo výsledek závodu. Massovi totiž bliklo zelené světlo ještě ve chvíli, kdy bylo tankovací zařízení spojeno s hrdlem nádrže a kdy právě kolem projížděl Adrian Sutil. Massa vyrazil, aby v té mele neztratil vedoucí pozici. Hadici vytrhl z tankovacího zařízení, srazil jí pár mechaniků a další pokropil benzínem, málem se srazil se Sutilem a notně vyděšený jel na konec boxové uličky… Část mechaniků hledala náhradní hadici, aby natankovala čekajícího Räikkönena, část běžela jako o závod na konec boxů, aby vyrvala hadici z hrdla nádrže. A sportovní komisaři se už radili, jak Massu potrestat. Byla z toho průjezdní penalizace, takže se do uličky hrůzy musel vrátit ve 24. kole znovu. Chudák Massa. Jako největší favorit se najednou ocitl na posledním 18. místě a od té doby se už nesrovnal. Několikrát dostal smyk a nakonec ještě lehce narazil do svodidel…

Pořadí závodu bylo od zběsilých zastávek v 17. kole celých deset kol následující: Rosberg (poprvé v životě v čele závodu), Trulli, Fisichella, Kubica, Alonso, Webber, Coulthard, Hamilton, Glock, Vettel a Heidfeld… Hledáte Ferrari? Patnáctý Räikkönen a osmnáctý Massa!

Najednou se začalo rýsovat, že vývoj závodu hraje nejvíc do karet Alonsovi. Rosberga a Kubicu čekala penalizace, Trulliho a Fisichellu teprve první tankování a Webbera vyřadila technická porucha. Nebezpečného Hamiltona pak spolehlivě držel za zády Coulthard. Alonso se opravdu dostal ve 34. kole do vedení, aniž by musel někoho předjet. Ale v té chvíli jako když do něho střelí! To vám byl najednou úprk. Zrychlil o vteřinu na kolo a ujížděl Rosbergovi. Když jel ve 41. kole naposled tankovat, stačil se vrátit do čela s dostatečnou rezervou. Byl sice na pokraji sil, ale vidina vítězství ho dopovala. Alonsovi totiž v autě od samého začátku závodu nefungovalo zařízení na pití. Při vysoké teplotě a tropické vlhkosti dostal pořádně zabrat.

Fernando Alonso a Nico Rosberg na pódiu po VC Singapuru 2008

Alonso vybojoval padesátý stupeň vítězů a dvacáté vítězství ve F1. Renaultu získal další triumf po 33 závodech a 721 dnech čekání. To bylo slávy! Historicky první noční závod pobavil nejen jezdce, ale hlavně diváky. Na vyprodaných tribunách jich bylo rovných sto tisíc. Ještě víc si museli užívat televizní diváci. Boss Ecclestone, autor myšlenky „budiž světlo“, také pyšně upozorňoval na jednoznačný úspěch. Jenže…

Piquet junior už v Singapuru několika lidem prozradil, že jeho náraz do bariéry byl předem domluvený. Nehoda umožnila týmovému kolegovi Alonsovi zhodnotit nezvyklou strategii a vyhrát. Možná by všechno zůstalo pod pokličkou, kdyby Piquet na konci sezony nedostal od Renaultu výpověď pro nesplnění smluvního závazku dosahovat 40 % Alonsova bodového zisku.

Jeho otec, trojnásobný mistr světa Nélson Piquet, o všem informoval prezidenta FIA Maxe Mosleyho. A začalo se vyšetřovat. Mladšímu z Piquetů byla slíbena beztrestnost, pokud vypoví pravdu, a ten vše vylíčil v místopřísežném prohlášení. Podle něj vše připravil šéf techniků týmu Pat Symonds. Přesto FIA vzápětí i Symondsovi nabídla imunitu, pokud poskytne důkazy proti šéfovi týmu Flaviovi Briatoremu. Symonds to odmítl - připustil rozhovor s Piquetem, ale tvrdil, že s nápadem úmyslné havárie přišel právě on.

Strůjci Briatoreho pádu - otec a syn Piquetové

Podle důvěrných materiálů FIA nemohlo být o skutečnosti, že Piquet havaroval úmyslně, žádných pochyb. Briatore a Symonds rezignovali. FIA dostala, co chtěla, a tomu odpovídaly i vynesené tresty. Tým Renault byl potrestán dvouletým podmínečným zákazem činnosti, Symondsovi udělila pětiletý trest zákazu činnosti a Briatoremu zakázala činnost v motoristickém sportu doživotně. Kromě toho mu zakázala působit v roli manažera jezdců. Protože ale tato funkce nevyžaduje licenci ze strany FIA, bylo toho dosaženo tím, že jezdci zastupovaní Briatorem nedostanou v budoucnu superlicenci FIA. Náklady spojené s vyšetřováním ve výši 1,6 milionu dolarů uhradil Renault.

Těžko se lze ubránit podezření, že jediným cílem aféry bylo dostat Briatoreho z F1. K tomu byla využita touha obou Piquetů po pomstě. Právě Briatore, ještě nedávno pokládaný za možného nástupce Ecclestonea v roli nejvyššího šéfa F1, stál v čele týmů v jejich snaze uspořádat vlastní šampionát mimo rámec FIA. Ostatně Piquet jr. ve svém prohlášení pro FIA napsal: „Během našeho setkání v Singapuru Briatore mluvil minimálně. Symonds mi na plánku tratě ukázal přesné místo, kde má k nehodě dojít.“

 Flavio Briatore s manželkou Elisabettou, rozenou Gregoraciovou