Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bouračka v první zatáčce vyřadila favorizovanou trojici

Bouračka v první zatáčce vyřadila favorizovanou trojici

Velká cena Singapuru – závod

Jubilejní 10. ročník Velké ceny Singapuru byl o dvě kola kratší kvůli překročení časového limitu. Havárie v úvodní zatáčce vyřadila ze hry tři jezdce z prvních dvou řad. Potom už suverénně vládl Hamilton, vyhrál 60. velkou cenu a zvýšil náskok v průběžném pořadí na 28 bodů.

Rozhodně nešlo přehlédnout, že z dosavadních devíti ročníků jich sedm vyhrál jezdec startující z pole position. Z toho třikrát se to podařilo právě Vettelovi, který stál v čele startu i tentokrát. Vedle sebe však měl nejagresivnějšího soupeře z celého startovního pole – Verstappena.

Penalizace tentokrát startovní rošt neovlivnily, protože potrestán byl jediný Ericsson a ten by stál v poslední řadě tak jako tak. Trať Marina Bay Street Circuit zkropil v den závodu pořádný déšť. Když se ulička před boxy otevřela pro najíždění na startovní rošt, stále byly ve vzduchu drobné krůpěje. Čtyřnásobný singapurský vítěz Vettel se netajil přáním, aby závod nenarušily další přeháňky. Při teplotě vzduchu 29 °C však byla 75 % vlhkost. A předpověď nebezpečí deště byla neúprosná: 100 %. Nejhůř na tom byli týmoví stratégové, kteří si lámali hlavu nad tím, zda se držet původního plánu nebo zvolit ten záložní do mokra.

Krátce před startem začalo znovu pršet. První šestice přesto překvapivě zvolila pneumatiky do přechodných podmínek a hned v první zatáčce se platila krutá daň. Start nejlépe zvládl Räikkönen a zleva se tlačil do vedení. Před nájezdem do první zatáčky však došlo ke kontaktu s Verstappenem, který se dostal do presu mezi obě ferrari. Roztočený Räikkönen vzápětí narazil do Vettela, pak ještě jednou do Verstappena a oba do Alonsa. Vettel se s poškozeným ferrari dostal až za úvodní zatáčku, ale pak neovladatelný vůz narazil do svodidel. Obě ferrari i Verstappen, tedy tři nejrychlejší z kvalifikace, byli vyřazeni ze závodu dřív, než se doopravdy začalo závodit…

Chaos v první zatáčce odskákali i další jezdci, například Alonso. Na trať musel vyjet safety car a jezdci za ním kroužili v pořadí Hamilton, Ricciardo, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Palmer, Vandoorne, Ocon, Sainz a Magnussen. Pérez poskočil dopředu až z 12. místa na startu! Na konci 4. kola se znovu odstartovalo a nad hlavy jezdců se zvedaly vysoké sloupce vody. Ještě jednou je třeba připomenout, že první dva jezdci měli obuté pneumatiky „intermediate“, což mělo zvýhodnit Hülkenberga na mokrých. Hamilton však měl jiný názor a okamžitě začal soupeřům ujíždět. K tomu přestalo pršet.

Skvěle se posunul kupředu Palmer, předjel i Bottase a probojoval se z jedenácté na pátou pozici! Alonso se sice pokoušel s hodně poškozeným levým bokem mclarenu pokračovat v jízdě, ale postupně se propadal a v 9. kole musel odstoupit. V 11. kole se Kvjat v 7. zatáčce čelně zabořil do bariéry a znovu pozval na trať zpomalovací vůz. Ricciardo toho využil k výměně pneumatik a klesl na třetí místo za Hülkenberga, který však zabočil do boxů jen o kolo později a pořadí si zase vyměnili. Čerstvé pneumatiky do přechodných podmínek tedy obuli Ricciardo, Pérez, Hülkenberg, Ocon, Magnussen a další.

Po restartu v 15. kole bylo pořadí Hamilton, Ricciardo, Bottas, Sainz, Hülkenberg, Pérez, Palmer, Stroll, Vandoorne, Massa. Stroll postoupil o deset míst! Znovu se začínalo závodit s minimálními rozdíly mezi jezdci. „Všichni kromě mne vyměnili pneumatiky?“ ptal se Hamilton svých inženýrů. „Nejsem si jistý, zda to byl dobrý nápad…“ Magnussen ostře v zatáčce vybrzdil a vyvezl Massu a jejich souboje ještě využil Ocon k předjetí Massy. I mimo bodované pozice se bojovalo hodně ostře! Už v 18. kole se inženýři ptali jezdců, zda nenastává správná chvíle pro přezutí na hladké pneumatiky. Nikdo se do toho nehrnul. Hamilton navíc ujistil, že jeho pneumatiky jsou stále dobré a trať osychá pomalu.

Ve 25. kole se pro hladké pneumatiky jako první vydali Magnussen a Massa, následovali je Stroll, Sainz a postupně se nechávali inspirovat i jezdci z popředí. Ve 29. kole si Ricciardo zajel pro ultraměkké pneumatiky, aby se tím pokusil předstihnout vedoucího Hamiltona. Napodobili ho i Bottas a Hülkenberg. To už dorazil úpěnlivý příkaz „box box“ i k Hamiltonovi. Jeho zastávka byla opět minimalizovaná a díky tomu si udržel pohodlné vedení kolem deseti vteřin. Časy nejrychlejších kol prudce klesaly dolů a pochlubili se jimi například Magnussen, Massa nebo Hülkenberg. Zatímco mezi vedoucí trojicí byl velký rozestup, těsně bojovali Sainz s Pérezem o páté, Palmer s Vandoornem o sedmé a Ocon s Magnussenem o jedenácté místo. Stále se bylo na co dívat.

Ve 38. kole dostal Ericsson smyk, roztočil se, narazil levým zadním kolem do svodidel a zůstal stát v protisměru. Potřetí musel vyjet safety car a určit z toho neměl radost Hamilton, jehož velký náskok se rázem rozplynul. Za Hamiltonem se postupně seřadili Ricciardo, Bottas, Sainz, Pérez, Palmer, Vandoorne, Stroll, Grosjean. Hülkenberg toho využil k další návštěvě mechaniků a složitější opravě hydrauliky.

Ve 42. kole se začalo závodit a do časového limitu zbývalo pouhých 26 minut, takže se už místo kol začal odpočítávat čas. Hamilton si okamžitě vytvořil náskok přes čtyři vteřiny a nadále byl pánem situace. Jenže během dalších dvou kol se red bull znovu dotáhl za jeho záda. Bylo to pronásledování jako na gumě. Rozdíl se scvrkával a zvětšoval s každým kolem. Důvodem bylo přání inženýrů, aby si nevytvořil příliš velký náskok s ohledem na případné další vyjetí safety caru. K největšímu souboji se čtvrt hodiny před koncem schylovalo mezi čtveřicí Stroll, Grosjean, Hülkenberg a Ocon, bojující o osmé místo. Jako první z ní odpadl Hülkenberg, který musel vůz odstavit z technických důvodů. Zakrátko ho následoval také Magnussen. O body už bojovalo jen jedenáct jezdců, nepočítáme-li Wehrleina kroužícího se dvěma koly ztráty, takže pouze jedinému měl zůstat v ruce Černý Petr. Že by nejzkušenějšímu Massovi?

Fáze od posledního safety caru už nepřinesla očekávané napětí. Závod byl kvůli překročení dvouhodinového časového limitu ukončen po 58 kolech (místo původních 61 kol). Hamilton byl příliš suverénní a stejně bylo rozhodnuto i o dalších pozicích na stupni vítězů. Ricciardo na ně v Singapuru vystoupil počtvrté za sebou. Sainz, Palmer a Vandoorne dosáhli svého nejlepšího výsledku v kariéře.

Závod dodržel jednu tradici: i v desátém ročníku musel vyjet na trať zpomalovací vůz, a to dokonce třikrát. Výsledky sice nijak neovlivnil, ale vedoucího Hamiltona vůbec nepotěšil.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 2:03:23,544 58 25
2. Daniel Ricciardo Red Bull Renault +4,507 58 18
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +8,800 58 15
4. Carlos Sainz Toro Rosso Renault +22,822 58 12
5. Sergio Pérez Force India Mercedes +25,359 58 10
6. Jolyon Palmer Renault Renault +27,259 58 8
7. Stoffel Vandoorne McLaren Honda +30,388 58 6
8. Lance Stroll Williams Mercedes +41,696 58 4
9. Romain Grosjean Haas Ferrari +43,282 58 2
10. Esteban Ocon Force India Mercedes +44,795 58 1
11. Felipe Massa Williams Mercedes +46,536 58 0
12. Pascal Wehrlein Sauber Ferrari -2 kola 56 0
  Kevin Magnussen Haas Ferrari - 50 0
  Nico Hülkenberg Renault Renault - 48 0
  Marcus Ericsson Sauber Ferrari - 35 0
  Daniil Kvjat Toro Rosso Renault - 10 0
  Fernando Alonso McLaren Honda - 8 0
  Sebastian Vettel Ferrari Ferrari - 0 0
  Max Verstappen Red Bull Renault - 0 0
  Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari - 0 0