Verstappen si nadělil k dvacátým narozeninám vítězství
Velká cena Malajsie – závod
Loučení s okruhem v malajsijském Sepangu přineslo zajímavý závod. Do čela se ve 4. kole dostal čerstvě dvacetiletý Verstappen a dal si dárek k narozeninám. Skvělou stíhací jízdu předvedl z poslední pozice na startu Vettel, ale dojel jen těsně pod stupeň vítězů. Pro projetí cílem si však ještě urazil levé zadní kolo o williams Strolla.
Devatenáctý a na dlouhou dobu poslední ročník Velké ceny Malajsie sliboval zajímavý průběh. Dva nejvážnější adepti na titul mistra světa totiž stáli na opačných pólech startovního roštu. Zatímco Hamilton znovu předvedl dokonalé kvalifikační kolo a získal 70. pole position, Vettel naopak kvůli poruše motoru nezaznamenal měřený čas. Po důkladné kontrole se inženýři Ferrari rozhodli použít některé komponenty páté pohonné jednotky, protože penalizace už čtyřnásobného šampiona nikam dál neodsunula.
Počtvrté za sebou stál v Sepangu v čele startu Hamilton, ale předchozí tři ročníky měly vždy jiného vítěze – Hamiltona, Vettela a Ricciarda. Tentokrát si na triumf dělali ambice ještě rychlý Räikkönen a čerstvě dvacetiletý Verstappen. Očekávaný déšť nepřišel, trať byla sice vlhká, ale způsobilá pro použití hladkých pneumatik. Teplota vzduchu byla 30 °C, asfaltu pouhých 34 °C.
Tragédie Ferrari byla dokonána těsně před startem. Z první řady roštu musel být odtlačen vůz favorizovaného Räikkönena! Od startu se skvěle odpíchl Bottas, předjel Ricciarda a ostře útočil i na Verstappena. Na skvělé páté místo se protáhl Vandoorne. Ovšem vynikající jízdou se blýskl Vettel a ve druhém kole už byl na 11. místě! Podobně úspěšný byl i Magnussen, který postoupil ze 17. na 9. pozici.
V úvodní zatáčce 4. kola zaútočil Verstappen a překvapivě snadno se dostal před Hamiltona do vedení. Po drobném kontaktu v prvním kole musel vyhledat pomoc mechaniků Ocon a klesl až na chvost jezdeckého pole. Vettelův rychlý postup kupředu se zarazil za vzdorujícím Alonsem. Verstappen rychle unikl na rozdíl více než vteřiny a znemožnil tím soupeři použití DRS. Naopak na Bottase byl nalepený Ricciardo. První ostrý útok Fin po souboji kolo na kolo odrazil, ale proti druhému už byl bezmocný. V této fázi závodu byly red bully rychlejší než mercedesy! Ani Vandoorne neuhájil pátou pozici a podlehl Pérezovi.
V 10. kole už náskok vedoucího Verstappena narostl na více než pět vteřin. Za ním kroužili Hamilton, Ricciardo, Bottas, Pérez, Vandoorne, Stroll, Vettel, Alonso a Palmer. K předčasným zastávkám (s ohledem na předpokládanou strategii jediné výměny pneumatik) byli donuceni po Oconovi také Hülkenberg, Magnussen či Massa. A přibývali další, protože se množily stížnosti na stav zadních gum. Vettel se mezitím posunul na 6. místo, jeho ztráta na Verstappena však byla přes 30 vteřin. Mercedes uklidňoval Hamiltona, že jeho chvíle přijde v závěru závodu, ačkoli jeho ztráta dál hrozivě narůstala. Ricciardo za jeho zády se navíc stále přibližoval, i když si týmu stěžoval na nedotáčivost a na to, že jeho zadní pneumatiky už jsou na dovolené…
Ve 20. kole bylo pořadí Verstappen, Hamilton +8,9, Ricciardo +13,6, Bottas +27,1, Pérez +30,9, Vettel +31,5, Alonso +49,6, Sainz +51,3. Nejrychlejší kola jezdil v téhle fázi Vettel, který měl na rozdíl od špičky od startu obutou měkkou směs pneumatik s delší životností. Ve 26. kole po kontaktu se Sainzem roztočil Ocon hodiny a klesl za Massu na 12. místo. A Vettel už tvrdě útočil na Bottase. Hamilton si po lehkém smyku zajel ve 27. kole pro novou sadu pneumatik a v dalším kole ho následovali Verstappen a Vettel. Vedení si užíval Ricciardo. Bottas po zastávce klesl za Vettela, naopak Hamilton výrazně stáhl ztrátu na Verstappena. Ve 30. kole bylo pořadí Verstappen, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Bottas, Pérez, Vandoorne, Stroll, Massa a Ocon, Alonso klesl po zastávce až na 14. místo.
Ani po přezutí na měkkou směs nic nenasvědčovalo tomu, že by měl Mercedes získat slibovanou převahu. Verstappen znovu pozvolna zvyšoval náskok. Diváky zaujal také úspěšný útok Alonsa na Magnussena a stejně ostrý duel bránícího se Massy s Oconem. Ze závodu odstoupil s poruchou motoru Sainz. Vettela přitahoval stupeň vítězů jako silný magnet. Na Ricciarda stahoval více než vteřinu na kolo, takže to nemusel být marný boj.
Ve 34. kole Grosjean jako první absolvoval druhou zastávku a vrátil se na superměkké pneumatiky. Palmer s Magnussenem předváděli divoký souboj o 13. místo hrozící kolizí. Palmer nakonec skončil ve smyku a na rozdíl od Singapuru tentokrát nebyl plně koncentrovaný.
Souboj o stupeň vítězů se přiostřoval: ve 40. kole byly rozestupy Verstappen, Hamilton +9,6, Ricciardo +16,4, Vettel +21,5. Zejména Vettel jel extrémně rychle a neustále posouval hranici nejrychlejšího kola v závodě. Vzdálenost k pódiu se scvrkla pod pět vteřin a snižovala se každým dalším kolem! Jeden jediný útok však Australan odrazil a odstup se začal znovu natahovat, protože Vettelovi při stíhací jízdě „odešly“ přední pneumatiky. Ricciardo žádné drama nepřipustil a Vettela na stupeň vítězů nepustil.
Dalšího překvapivě dobrého výsledku dosáhl Vandoorne, který zopakoval své dosud nejlepší umístění ze Singapuru. Nováček Gasly dojel do cíle s jedním kolem ztráty a s premiérou mohl být spokojen.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Renault | 1:30:01,290 | 56 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +12,770 | 56 | 18 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | +22,519 | 56 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +37,362 | 56 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +56,021 | 56 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | +78,630 | 56 | 8 |
7. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Honda | -1 kolo | 55 | 6 |
8. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -1 kolo | 55 | 4 |
9. | Felipe Massa | Williams | Mercedes | -1 kolo | 55 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | -1 kolo | 55 | 1 |
11. | Fernando Alonso | McLaren | Honda | -1 kolo | 55 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
14. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Renault | -1 kolo | 55 | 0 |
15. | Jolyon Palmer | Renault | Renault | -1 kolo | 55 | 0 |
16. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 55 | 0 |
17. | Pascal Wehrlein | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
18. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -2 kola | 54 | 0 |
Carlos Sainz | Toro Rosso | Renault | 29 | 0 | ||
Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 0 | 0 |