Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Trnitá pouť Corvette C7 GT3-R do vlasti

Trnitá pouť Corvette C7 GT3-R do vlasti

Callaway se otevírá možnost působení v Americe

Když 28. září oznámil Cadillac ukončení jedenáct let trvající účasti v Pirelli World Challenge (PWC), takřka okamžitě odstartoval portál Daily Sportscar úvahy o možném nasazení Callaway Corvette C7 GT3-R v zámoří. Vývoj chlouby německé pobočky amerického úpravce byl totiž podmíněn neúčastí v severoamerických šampionátech, jenž byl součástí potřebného souhlasu výrobce.

Touto podmínkou chtěla americká automobilka zamezit vstupu koncernového konkurenta do jejího hlavního teritoria na severoamerickém kontinentě. V roce 2013 (udělení souhlasu) se ještě jednalo o typ CTS s odlišnou specifikací, PWC však pozvolna směřovala k předání vlády kategorii GT3. V říjnu 2015 (představení C7) již mířil Johnny O'Connell k dalšímu ze svých titulů v novém ATS-V.R GT3 vyvíjeném od roku 2014.

Cadillac ATS-V.R GT3

Foto: Richard Prince/Cadillac

Jeden z celkem tří vyrobených exemplářů Cadillacu ATS-V.R GT3, který hájil barvy výrobce v této sérii. K zákazníkům z řad spřízněných anebo dokonce nezávislých týmů se nedostal ani jeden vůz a zřejmě se nic nezmění ani v budoucnu.

Již první náznaky skýtaly šance pro Callaway s možností nabídnout C7 GT3-R i v Severní Americe. Na dotaz Daily Sportscaru tuto příležitost nevyloučil vedoucí sportovního oddělení Cadillacu Mark Kent.

Zakladatel společnosti Callaway Cars Reeves Callaway mezitím zahájil hledání vhodných zákazníků. Vzhledem k časové tísni, kdy byl americký úpravce seznámen s rozhodnutím Cadillacu pouze pár hodin před zveřejněním, dostane se v roce 2018 pouze na dvě vybrané stáje. Jelikož bude cílem vybrat přední týmy, na oplátku jim bude zajištěna plná podpora. Její součástí bude kromě dodání nových vozidel také pomoc techniků, dodávky náhradních dílů anebo vybavení kamiony.

Podporou by Callaway mohl prolomit nezdar německého zastoupení, které se v současné konkurenci sportovních oddělení automobilek nedokázalo výrazněji prosadit. Přitom pobočka z Leingartenu patřila v začátcích mezi úspěšné průkopníky GT3, situace se ale spolu se vzrůstající oblíbenosti této třídy změnila. Své o tom ví další z dříve úspěšných úpravců Hans Reiter.

Uplatnění C7 GT3-R v Severní Americe skýtají především dvě mistrovství – již zmíněné PWC a IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Součástí zvažování výběru týmu může být účast pouze v jedné z nich anebo rovnoměrné rozložení sil.

Pro šampionát s kratšími závody (PWC) hovoří podmínky podobné těm ADAC GT Masters, kde má vůz za sebou úspěšné dvě sezony. Zajímavostí je také dřívější snaha vedení série obměkčit koncern General Motors v omezení vydaném při udělení souhlasu společnosti Callaway.

Větší atraktivitu šampionátu pořádaného IMSA vyvažuje řada úskalí. Tamní zaměření na delší závody znamená vstup na nepříliš probádané území. Ověření výsledků rozsáhlého testovacího programu se při loňském pokusu o účast ve čtyři hodiny trvajícím závodě na Nordschleife v sérii VLN nezdařilo, neboť vůz skončil po havárii v tréninku. Callaway se pouze spoléhá na víru Ernsta Wohra v odolnost a vyzrálost vozu, na jehož vývoji se podílel.

Dle vyjádření prezidenta série Scotta Athertona nebude vyžadováno další schválení, jelikož je základem počin koncernu General Motors. Zda se bude stejný princip vztahovat i na případné zaplacení poplatku požadovaném po výrobcích, prozatím vyvolává u Reevese Callawaye obavy. Zkouškám vozu v aerodynamickém tunelu a motoru na dynamometru však C7 GT3-R neunikne.

Americký podnikatel doufá, že v prosinci bude mít uzavřené smlouvy s vybranými stájemi. Tehdy proběhne během výstavy Performance Racing Industry v Indianapolisu oficiální premiéra vozu na domácí půdě.

Nedostatek času může mít vliv i na místo úpravy. Jednodušší se jeví přestavba v USA namísto přesunu do německého Leingartenu a zpět, kde byly v tamních dílnách upraveny čtyři exempláře. Navíc zázemí společnosti Callaway v Kalifornii (centrála a výroba karbonových dílů) anebo Connecticutu (vývoj motorů) nabízí více prostoru pro úpravy než v evropské pobočce.

Od roku 2019 hodlá Callaway naplno uspokojit případný zájem (amerických) zákazníků. Kromě dosud zapovězených USA je zájem o C7 GT3-R v Austrálii a východní Asii. Dle dostupných informací však navzdory dřívějším vyjádřením zájmu v těchto oblastech žádný vůz nepůsobí.

Ačkoliv se v případě zdárného dotažení projektu budou prohánět C7 po severoamerických okruzích nejdříve v roce 2018, první zvěsti naznačují premiéru již letos v listopadu. V rámci 24H Series se uskuteční v Austinu podnik tohoto šampionátu, kde mohou být nasazeny dva vozy blíže neuvedenými zákazníky.

Galerie Callaway Corvette C7 GT3-R

Foto: Tomáš Krejčík

První upravený exemplář byl bez větších úspěchů nasazen v roce 2016 během pěti víkendů v ADAC GT Masters. V jeho kokpitu se vystřídali Loris Hezemans, Boris Said, Eric Curran, Maximilian Hackländer a Lucas Mauron. S posádkou Keilwitz/Assenheimer/Said se zúčastnil podniku VLN. Letos nebyl vůz nasazen.

Úvodní víkend ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Foto: Tomáš Krejčík

O druhý vůz pilotovaný Patrickem Assenheimerem a Dominikem Schwagerem se v roce 2016 starali čeští mechanici. Dvojice německých pilotů se s 54 body umístila na 10. místě hodnocení jezdců. Nejzdařilejší bylo vystoupení na Lausitzringu s dvěma pódiovými umístěními (3. a 2.) a docílením nejrychlejšího času v nedělní kvalifikaci.

Foto: Roman Klemm

Dokončení nejúspěšnějšího zástupce C7 GT3-R probíhalo v hektickém tempu před blížící se sezonou 2016. Naděje Julese Gounona a Daniela Keilwitze (oba 152 bodů, 3.) s třemi triumfy ukončila až nehoda francouzského jezdce dvacet minut před koncem posledního závodu. Letos oba piloti obsadili první dvě příčky a Gounon se radoval z titulu v německé sérii (176 bodů, 3 vítězství). Keilwitz (123 bodů, 2 vítězství) se kvůli zlomenině nohy tří víkendů neúčastnil (náhradníci Van der Zande a Costa). Jediný zástupce německé stáje dokázal pro tým z Leingartenu vybojovat týmovou trofej (185 bodů).

 

 

Prozatím nejnovější vůz z Leingartenu bojoval letos v barvách týmu RWT. Sven Barth a Maximilan Hackländer vybojovali 19 bodů (29.), největším úspěchem bylo stříbro v sobotním závodě na Red Bull Ringu.

Nelehký osud zdařilého díla německé pobočky Callaway byl popsán na jaře v tomto článku (Zde). Mezitím se krátce před oznámením možného vstupu na americký trh mohli v Leingartenu radovat a pyšnit titulem v prestižním domácím mistrovství, z nějž se radoval jak tým, tak Jules Gounon.

Zda se rozhodnou v Německu v následujícím roce k jejich obhajobě, nebylo prozatím oznámeno. Klíčovou osobou v tomto rozhodnutí má být jeden z duchovních otců nejhezčího vozu, který postavili, Ernst Wohr.

Zdroj: Daily Sportscar, Sportscar 365, Petr Hadaščok, Formule