Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Callaway Competition: vyrobeno v Leingartenu – 2. díl

Callaway Competition: vyrobeno v Leingartenu – 2. díl

Představení Callaway Corvette C7 GT3-R.

Po ohlédnutí za končícím modelem Corvette Z06 GT3 (Zde) je nyní na řadě představení současné zbraně z Leingartenu. Řeč bude o Callaway Corvette C7 GT3-R, jenž byla představena začátkem října 2015 na Hockenheimringu.

Z probíhající modernizace techniky GT3 se počin německé společnosti vymyká původem úpravce. Během desetiletí úprav vozů dle pravidel GT3 se mnohé změnilo. Sportovní oddělení automobilek anebo úpravci s jejich významnou podporou totiž vystrnadily týmy a menší soukromé společnosti jakou je německá pobočka Callaway.

Jediná podpora koncernu General Motors spočívala pouze v udělení nezbytného souhlasu výrobce potřebného k úspěšnému završení homologace. Proti konkurenci velkorysejších rozpočtů automobilek se v Leingartenu museli spolehnout na více nabytých zkušeností.

Další hybnou silou projektu bylo odhodlání malého týmu vývojářů, kterým při plnění náročného úkolu pomáhali zaměstnanci Callaway a řada externích spolupracovníků. Svým dílem podpory přispěla i spousta přátel, zákazníků a dodavatelů.

Perličkou v případě části označení (C7) je, že byl v minulosti použit u vlastního projektu vozu třídy GT1. Vůz s motorem vpředu měl karoserii z karbonu s výklopnými dveřmi, která se svým vzezřením vymykala z tehdejší produkce Corvette. Callaway C7R vyrobený pouze ve dvou exemplářích měl za sebou i zkušební závod. Neúspěch v podniku 24 hodin v Daytoně v roce 1997 po 13. místu v kvalifikaci byl jeho posledním vystoupením.

Přestože měl i nový nositel tohoto typového značení namále, nakonec se nelehký vývoj podařilo úspěšně završit. Vůz má za sebou i první sezónu v domácím mistrovství, takže se hrozící prokletí C7 podařilo zlomit.

Zdlouhavý přerod Corvette Stingray v bojovníka C7 GT3-R

Necelého půl roku po představení dlouho očekávané sedmé generace americké legendy se v červnu 2013 podařilo pracovníkům Callaway Competition Gmbh dojednat podmínky, za nichž mohli silniční Corvette Stingray přestavět dle pravidel třídy GT3. Již tehdy bylo jisté, že se v zemi zrodu nebude vůz oficiálně nabízet, neboť se mělo jednat o teritorium pro jiný počin koncernu General Motors, Cadillac ATS-V.R GT3.

Přestože měl být vůz vyvíjen v období nejistoty ohledně připravovaných technických pravidel, nechyběl při představení záměrů v červenci 2013 u představitelů německé pobočky optimismus. Podle tehdejších představ se již na jaře 2014 měly uskutečnit první jízdy před zkušebními závody v témže roce. Od sezony v roce 2015 se na vůz mohli těšit první zákazníci. Nakonec se pozastavení projektu projevilo na více jak ročním zpoždění.

Počítačové návrhy započaly dle plánu na podzim 2013 ve spolupráci s dlouholetým návrhářem Callaway Paulem Deutschmanem. Když v lednu následujícího roku přiznal jeden z vedoucích evropské pobočky Ernst Wöhr váhání o dalším postupu, tato fáze se blížila ke svému závěru.

V uvedeném období navštívil Deutschman Německo pouze dvakrát, aby se v Leingartenu domluvil s představiteli Callaway o pojetí návrhu. Zbytek komunikace probíhal přes Skype, kdy Wöhr strávil spoustu času debatami s kanadským návrhářem, poskytoval mu zpětnou vazbu a sledoval jej při práci.

V Callaway již měli představu, jak bude vůz vypadat, ale další práce na vývoji byly zastaveny. „Nechtěli jsme nasypat peníze a úsilí do projektu, který nebude úspěšný. Takže jsme čekali, než byla (v květnu 2014) jednání o jednotných GT smetena ze stolu“, vysvětluje Ernst Wöhr.

Pokud by totiž byla jednotná gétéčka schválena, GTE a GT3 by měly shodný základ. Odlišná by byla pouze aerodynamika. V tomto případě by vůz stavěl dvorní úpravce koncernu GM společnost Pratt&Miller. Úpravce z New Hudsonu není pro Callaway partnerem, ale konkurentem.

V polovině roku 2014 již nic nebránilo využití poznatků nabytých se Z06R GT3 během jejího vývoje a vylepšování. U prvního počinu německé pobočky Callaway nebyl prvotní vývoj drahý, okolo 150 tisíc. Neustálé vylepšování a následné schvalování si vyžádalo spoustu dalších prostředků. Navíc vůz byl zpočátku vyvíjen pro krátké závody, na účast ve vytrvalostních kláních byl přizpůsoben dodatečně.

Tentokráte začali s nepopsaným listem papíru v podobě skeletu karoserie. Při úpravě na závodní speciál použili nejlepší materiály. Ve volbě osvědčených dílů se odrážel důraz na spolehlivost a odolnost přizpůsobenou delším závodům.

Pod vedením technického ředitele a hlavního konstruktéra Mike Gramkeho se šest až osm spolupracovníků účastnilo stavby prototypu. Následně si ověřovali správnost výsledků na nedalekém Hockenheimringu, jenž důvěrně znají. „Vše bylo vytvořeno podle pocitů a znalostí, bez větších zkoušek a bez testů v aerodynamickém tunelu.“

Přesto se v duchu současných trendů GT3 podařilo navrhnout propracovanější aerodynamiku. Svůj podíl na výsledku mají Paul Schreiber a Alex Koppe, kteří se také podíleli na počítačových návrzích karbonových panelů karoserie. Talentovaní specialisté se snažili navázat na Deutschmanův návrh s cílem dosažení vyšší úrovně přítlaku.

Foto: Tomáš Krejčík

Jeden z příkladů důrazu na přítlak jsou vývody v kapotě směřující horký vzduch od chladiče nad střechu. Stejný účel plní žebrování na vrchní straně předních blatníků.

Zdánlivě bezvýznamnou část představovala palubní deska. Jestliže v silniční verzi se skládá z 36 dílů, v GT3 pouze z jednoho! Kvůli zajištění lepšího výhledu jezdce je nižší. „Nevím kolik hodin jsme strávili návrhem, než Deutschman poslal údaje dodavatelům. Ti pro nás vyrobili formy z polyuretanu. Udělali jsme díl z karbonu a ten pasoval. Byl to neuvěřitelný pocit, poprvé jsme udělali celý návrh pouze na počítači,“ pyšní se zdařilým dílem Wöhr.

Foto: Callaway Competition

Stavbu prvního zkušebního exempláře zahájili na jaře 2015. První jízdy vůz absolvoval začátkem září na dráze firmy Bosch v Boxbergu, aby ještě téhož měsíce stihl potřebné homologační testy. Zkoušky na okruhu Ladoux zvládl prototyp bez potíží. Na plánované zkušební závody nakonec v roce 2015 nedošlo.

Křest v závodě si novinka odbyla v úvodním podniku ADAC GT Masters na Oscherslebenu v polovině dubna 2016. S omezeným množstvím prostředků se nakonec účast v německém mistrovství stala jedinou součástí zkušebního programu. Na rozdíl od domácího šampionátu, o nějž projevili dostatečný zájem sponzoři, se totéž nepodařilo pro účast v některém podniku prestižního Blancpain GT Series.

Foto: Tomáš Krejčík

Dosud nevyšla ani předpokládaná prověrka vozu na severní smyčce Nürburgringu v seriálu VLN. Kromě ověření schopností vozidla na tradiční testovací dráze mělo jít o přípravu na letošní ročník 24 hodinového závodu na legendárním okruhu.

Callaway Corvette C7 GT3-R

Ze silniční verze, která je v Leingartenu kompletně odstrojena, je využito minimum dílů. Kromě hliníkového skeletu je z původní karoserie využita ještě horní část zadního nárazníku a koncová světla. Duté odlitky spodních ramen zavěšení byly upraveny, ale také jsou původní. S použitím originálních dílů byl vylepšen posilovač řízení.

Na rozdíl od předchůdce si z nynější nabídky dvou nových motorů technici tentokráte nevybrali. Vsadili na osvědčenou jednotku ze Z06 GT3, kterou upravili opět ve spolupráci s APP Racing Engines. Vidlicový osmiválec LS3 o objemu 6 245 cm3 poskytuje výkon 550 – 600 koní.

Šestistupňovou sekvenční převodovkou s ovládáním pádly pod volantem dodává XTrac. Kvůli lepšímu rozložení hmotnosti je umístěna vzadu, přičemž s motorem umístěným vpředu je spojena hnací hřídelí.

Unikátní příčné listové pružiny opět nahradily nastavitelné vinuté. Použití dílů od firem Bilstein a Brembo je dalším z příkladů volby ověřených dílů. Standardem je 18palcový průměr kol, odlišnosti panují u jejich šířky. Vpředu jsou dvanáctipalcová, vzadu jsou o jeden palec širší.

Foto: Callaway Competition

Nová generace vozů GT3 je vybavena snímatelným poklopem ve střeše pro šetrnější sejmutí přilby z hlavy jezdce. Německý úpravce neváhal zvěčnit svůj vůz s otevřeným poklopem.

V porovnání s předchůdcem vzrostl rozvor na 2 713 mm, délka na 4 592 mm a šířka na 2 042 mm. Naopak se podařilo snížit hmotnost, která u schváleného vozu činí 1 240 kg.

Callaway C7 v úpravě dle pravidel GT3 pokračuje v trendu zvýšených cen nově představených vozů. V Leingartenu uváděli v době představení cenu začínající na (nyní obvyklých) více jak 380 000 euro.

Nezávislost na automobilce má dopad také na samotnou úpravu. Němci nemohou koupit samotný skelet, ale pouze hotový vůz. Po jeho rozebrání nelze všechny díly prodat, takže některé i vyhazují. „Zkoušeli jsme všechno, abychom snížili cenu vozů z Kentucky, ale nebylo to možné,“ vysvětluje spolumajitel německého úpravce.

Po zhotovení prvního exempláře byly další dva vozy upravovány začátkem roku 2016. Nejnovější z nich byl dokončen nedlouho před oficiálními testy německého mistrovství, které se uskutečnily začátkem dubna na Oscherslebenu. Všechny vozy loni bojovaly v barvách týmu Callaway v mistrovství ADAC GT Masters.

Úvodní ADAC GT Masters na Oscherslebenu

Foto: Tomáš Krejčík

V nejúspěšnějším z nich měla dvojice Keilwitz/Gounon titul na dosah pilotovaný posádkou. Těžká nehoda Gounona však ukončila veškeré naděje dvacet minut před koncem závodu. Náraz ve vysoké rychlosti levým bokem do nedaleké betonové zdi však prověřil odolnost bezpečnostních struktur. Z hrozivě vyhlížející nehody vyvázl francouzský jezdec pouze se zlomeninou levé nohy.

Letos nasadí nový vůz i dlouholetý zákazník, tým RWT. Callaway prozatím vsadil vše na jeden vůz s loni úspěšnou dvojicí Keilwitz/Gounon.

I když možnosti německého úpravce nejsou tak velkorysé jako u konkurence, k případnému uspokojení zájemců dodává Ernst Wöhr: „Máme v plánu postavit pět vozů naráz“.

Zájem o vozidlo projevily týmy z Austrálie anebo Asie, zatím se v těchto končinách corvette neprohání. Touhu nejmenované stáje z Pirelli World Challenge po vlastnictví americké legendy, která chtěla dokonce zcela uhradit náklady na vývoj, znemožňuje podmínka koncernu General Motors. Corvette C7 GT3-R prozatím čeká stejný osud jako jejího předchůdce.

Zdroj: Callaway Competition, Corvette Motorsport, ADAC, Ultimate Car Page, Racing Sports Car, GT Eins, Daily Sportscar, Wikipedia, Formule