Ferrari a Mercedesu by levné motory nevoněly
Bez nejlepší techniky to nebude F1
Toto Wolff a Maurizio Arrivabene se shodli v názoru, že jednoduché motory by F1 nesvědčily. Ta má být na vrcholu nových technologií, ať už se vývoj ubírá atmosférickými, hybridními nebo turbo cestami. Ross Brawn od jmenování do funkce výkonného ředitele sportovních záležitostí F1 vynakládá velké úsilí na vytvoření konceptu pohonné jednotky a sady pravidel, které by uspokojily malé týmy a nezávislé výrobce motorů i velké automobilky. Šéfové Mercedesu a Ferrari mu to ale zřejmě neulehčí. Již delší dobu se mluví o twin-turbě s rekuperací kinetické energie z brzd zadních kol, tedy současným MGU-K. Obrovské peníze by se ušetřily vyškrtnutím MGU-H, které rekuperuje tepelnou energii z výfuku a částečně obírá motor o jeho zvuk. Sportovní ředitel Mercedesu sice není úplně proti, jenže zároveň hledá náhradu, která by nebyla o nic levnější.
Mělo by jít o rekuperaci kinetické energie z předních brzd, její ukládání do baterie a využívání k pohánění předních kol, tedy něco podobného jako u Porsche v LMP1. Z monopostů F1 by se tak v podstatě staly vozy 4x4.
"Pokud bychom neměli MGU-H, nerekuperovali tepelnou energii, jak vykompenzujeme ztrátu 60 procent elektrické energie?" ptá se Wolff. "Je několik možností a přední motory jsou jednou z nich. Není to tak, že bychom trvali na jejich implementaci, ale měli bychom prodiskutovat všechny technologie, které by mohly nahradit úbytek výkonu."
Například Gene Haas je proti hledání cesty, jak ořezaný koncept hybridní pohonné jednotky opět zkomplikovat ve jménu výkonu a vývoje technologií.
"Je to stejná past, do jaké se F1 chytila, když rozhodla o současných motorech. Vypadalo to jako jednoduchá myšlenka, jenže když se toho chytili inženýři, stala se z toho velmi, velmi složitá věc. Mercedes to udělal správně a ostatní týmy se dlouho trápily. Takže podle mě bychom měli být opatrní. Nemůžeme jen tak říci: Udělejme z vozů 4x4! To by mohla být další oblast, ve které jeden z týmů trefí do černého a ostatní budou muset dohánět. Čím jednodušší, tím lepší."
S poslední Haasovou větou nesouhlasí šéf Scuderie Ferrari. Technologie musí být, ať to stojí, co to stojí.
"Znalosti a technologie Ferrari, součást tradice, nesmějí být obětovány na oltáři snižování nákladů. Já jako první kdykoli přiznám, že utrácíme příliš, ale nemůžeme kvůli šetření změnit DNA Ferrari a F1," oznámil Arrivabene.
Generální ředitel Renault Sport F1 byl v rozhovoru na téma budoucnosti motorů diplomatický.
"Bude extrémně náročné přijít s něčím, s čím budou spokojeni fanoušci, nezávislí výrobci jako Cosworth, týmy, které nemají za cíl posílat do světa zprávu o technologiích, jako například Red Bull, ale čím se v F1 zároveň udrží automobilky, olejářské společnosti a otevře se možnost získat další účastníky, "potvrdil Cyril Abiteboul.