Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Newey odmítl absurdně štědrou nabídku Ferrari

Newey odmítl absurdně štědrou nabídku Ferrari

A ne jednu, rovnou tři!

Na pultech knihkupectví a v internetových obchodech už najdete knihu Adriana Neweyho, How to build a car. A k prezentaci autobiografie slavné osobnosti patří i rozhovory s médii, v nichž dojde k nějakému tomu zajímavému odhalení. Technický guru, jenž stál za tituly jezdců Williamsu, McLarenu i Red Bullu, prozradil, že o jeho služby vícekrát usilovalo Ferrari.

"Oslovilo mě třikrát," řekl Newey pro Sky Sports F1. "Nejprve se Ferrari během mého působení v IndyCar rozhodlo postavit vůz pro tuto sérii a mně nabídlo místo šéfdesignéra. Mně to ale nepřišlo jako dobrá nabídka, tak jsem prostě odmítl. Později přišla podstatně serióznější nabídka. V roce 1996 mi Jean Todt nabídl místo technického ředitele. Tehdy jsem měl na vybranou: zůstat u Williamsu, připojit se k McLarenu nebo jít k Ferrari. Dlouho jsem nad tím přemýšlel, ale tehdy jsem měl mladou rodinu a rozhodl jsem se, že chci zůstat v Británii."

Třetí nabídka, nejlákavější ze všech, přišla v roce 2014, když svět F1 ohromila dominance vozu Mercedes. Nemenším překvapením byly obrovské problémy motorů Renault, na které byl Red Bull odkázán, ale i slabé výsledky vozů Ferrari. Newey nakonec nepřestoupil, ale nezůstal ani technickým ředitelem Red Bullu a stáhl se do pozadí na post poradce.

"Ukázalo se, že Renault je hodně pozadu, hlavně za Mercedesem, ale do určité míry i za Ferrari. A neviděli jsme žádné světlo na konci tunelu. Tehdy nic nenasvědčovalo tomu, že by se Renault chystal uvolnit zdroje potřebné k vyřešení problému, což bylo samozřejmě depresivní a dělalo nám to velké starosti.

Nebylo to jednoduché, ale nechtěl jsem z Red Bullu odejít, protože jsem se tam cítil jako doma. Spolu s Christianem (Hornerem) jsem ten tým pomohl vybudovat z popela Jaguaru do jeho tehdejší podoby. Nechtěl jsem se na to všechno vykašlat, ale nehodlal jsem být ani v situaci, že kvůli motoru bych pracoval jakoby s jednou rukou uvázanou za zády.

Bylo to těžké rozhodnutí. Ferrari mi dalo neuvěřitelnou nabídku, mimořádně atraktivní. Několik nocí jsem nespal. Musel jsem přemýšlet nad budoucností a nad tím, co chci. Ale nakonec jsem si řekl, že by nebylo správné opustit Red Bull."

newey 01


O lákavé nabídce více prozradil ve své knize.

"Byly to seriózní rozhovory a přišli s opravdu úžasnou nabídkou. Luca (di Montezemolo) mi chtěl svěřit celé Ferrari, silniční i závodní vozy. Byl to příslib života filmové hvězdy, s absurdně štědrou finanční nabídkou, více než dvojnásobně větší než již beztak hodně dobrý plat, jenž jsem měl u Red Bullu. Musel jsem učinit těžké rozhodnutí a stálo mě to pár bezesných nocí. Pořád dokola jsem procházel různé faktory - rodinu, kulturu, odlišný styl práce, šanci na úspěch a riziko selhání, jejich následky... Ale nakonec jsem to Lukovi s poděkováním odmítl."