Shoda ohledně motorů v nedohlednu
Ohlušující nebo efektivní - je třeba si konečně vybrat
Další vyjádření insiderů F1 nám potvrzují, že dosažení dohody ohledně budoucnosti pohonných jednotek je v nedohlednu. Renault již dlouho kritizuje návrh Rosse Brawna, aby se začaly používat sice hybridní, ale jednodušší pohonné jednotky, které by sice měly se současnými několik styčných bodů, ale každý výrobce by přesto musel navrhnout zcela novou. Ředitel týmu Cyril Abiteboul si kromě toho myslí, že snažit se jít dvěma protichůdnými směry je nesmysl. Čím jsou motory efektivnější, tím jsou tišší a vice versa.
"Zvuk je energie, a pokud chceme výkonné motory s nízkou spotřebou, nemůžeme s ní plýtvat. Když začneme energii měnit na zvuk, tak nebudeme mít dobrou energetickou účinnost. Jsou to dva protichůdné cíle," vysvětluje.
"Je to generační problém. Brzy tu budeme mít několik pokolení, která nikdy neslyšela motor V10 ani V8. Pro ně bude tichý motor normální. Budou zvyklí na jiné zvuky, na kvílení pneumatik, mechanickou trakci, aerodynamiku vozu. Problém je v tom, že nyní jsme uprostřed propasti mezi generacemi a technologiemi, proto se těžko hledají řešení. Je to otázka času. Možná se F1 posunula příliš rychle kupředu a předstihla svou dobu a my to budeme muset akceptovat."
Zatímco Renault, Ferrari a Mercedes se snaží s Brawnem vyjednávat, McLaren ho podporuje a na jeho stranu se staví také Red Bull.
"Budou muset přijít s kompletními předpisy a říct: Tohle bude formule 1, podepište se pod to nebo ne. A každý tým si bude muset vybrat, zda do toho půjde," cituje Racer Christiana Hornera, šéfa týmu Red Bull.
"Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem zcela spokojený, protože pro mě by byly ideální řvoucí atmosférické motory V10 a V12, které jsem tak miloval. Ale dokážu pochopit, proč si vybrali tento typ. Chtějí se zbavit problémů s náklady, výkonem a hlukem a tento typ motoru by to všechno měl vyřešit. Už jsme zaregistrovali zájem ze strany automobilek jako Aston Martin, v případě že budou (technologicky) dostupné a za rozumnou cenu."