Porsche ukončilo jednání s Red Bullem
Představy byly příliš rozdílné.
Už to vypadalo, že je ruka v rukávu a čeká se pouze na pěknou příležitost k velkolepému oznámení. Nakonec se ale tým Red Bull a automobilka Porsche nestanou partnery.
Věci nabraly rychlý spád. Přes léto představitelé Red Bullu pouze upozorňovali, že smlouvy ještě nebyly podepsány, nedospělo se ke konečné dohodě. Zároveň ale Porsche žádalo souhlas protimonopolních úřadů k odkoupení poloviny Red Bull Technology. A také tisková zpráva Audi, oznamující vývoj pohonné jednotky touto automobilkou, jako by brala vstup sesterského Porsche do F1 za veřejné tajemství. V uplynulém týdnu však začaly z tábora Red Bullu přicházet vyjádření typu: „Porsche se musí rozhodnout, jestli se k nám přidá za našich podmínek,“ a dokonce „Porsche si u nás podíl nekoupí,“ jenže to mohla pořád být i vyjednávací taktika Red Bullu.
"Jsme nezávislý tým," řekl šéf týmu Red Bull, Christian Horner, ještě v Nizozemsku. „Díky naší nezávislosti jsme přizpůsobiví, pohotoví a efektivní. Je to součástí DNA Red Bullu.“
Navzdory zprávám, že nejde vše podle plánu, je oficiální oznámení Porsche o ukončení jednání s Red Bullem velkým překvapením.
„Naše dvě společnosti společně dospěly k závěru, že už nebudeme pokračovat v jednání. Premisou bylo, že naše partnerství bude rovnocenné, což by mělo zahrnovat nejen motor, ale i tým. Avšak nebylo možné se na tomto dohodnout. Nadále však platí, že s novými pravidly se F1 stala pro Porsche atraktivní, takže ji budeme nadále pozorovat,“ píše se v tiskové zprávě.
Porsche chtělo příliš mnoho, Red Bull nabízel příliš málo. Foto: Red Bull
Tak to vypadá, že zatímco Porsche chtělo alespoň rovnocenné partnerství, sebevědomý Red Bull hledá tichého společníka.
„Počínaje rokem 2026 si bude Red Bull vyrábět vlastní motory. Přirozeně jsme měli zájem o diskuse, ale ty byly ukončeny. Došli jsme k závěru, že by to nebylo pro působení Red Bullu ve F1 správné. Odhodlali jsme se udělat velký krok a připravit se na výrobu motoru. Před přibližně měsícem byl poprvé nastartován motor naší vlastní výroby. Red Bull vstupuje do nové éry a nikdy nebylo v plánu stát se závislým na někom jiném. Automobilky nevyjímaje. Na jednání o penězích ani nedošlo. Porsche je skvělá značka, ale s DNA příliš odlišnou od naší. Během rozhovorů to vyplulo na povrch,“ vysvětlil Horner.
„Red Bull už ukázal, čeho je schopen. Vždycky jsme byli nezávislý tým a brzy budeme s automobilkami soupeřit i na poli pohonných jednotek.“
„Máme silnou pozici,“ přidává se Helmut Marko, motorsportovní ředitel společnosti Red Bull. „S nejrychlejším jezdcem máme smlouvu do roku 2028. Máme Adriana Neweyho, nejlepšího designéra. A teď už máme i vlastní továrnu na motory. První motor už je na dynamometru. Nikoho nepotřebujeme. Pouze v případě, že někdo z automobilového sektoru bude připraven přispět a synergie budou správné, tak navážeme spolupráci.“
Marko také řekl, že se mu už ozvali další zájemci. Může to být téměř kterákoli větší značka, přinejhorším by přispívala výhradně finančně. Hlavními podezřelými se automaticky staly Audi a Honda. Audi může ještě zvrátit proces odkupování týmu Sauber, nebo to alespoň zvážit. Honda by mohla obnovit partnerství po částečném rozpadu, který stejně nedává žádný smysl. Otázkou je, zda Audi nebo Hondě bude stačit Red Bullem pevně ohraničený prostor, do kterého se nevtěsnalo Porsche.
Red Bull možná hledá pouze někoho do malé role, jakou v minulosti přijali Infiniti nebo Aston Martin, který však už má své jméno v jiném týmu. Možná je to pozice vhodná pro Alfu Romeo, odvrženou Sauberem, která může přinést i know-how celého obřího koncernu Stellantis? Mezitím Porsche možná obnovuje jednání s majiteli Williamsu, s Lawrencem Strollem (majitelem týmu Aston Martin předtím známým jako Racing Point), nebo by možná mohlo spojit síly i s Michaelem Andrettim a přivést do F1 jedenáctý tým.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull