Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Proč dal Red Bull přednost Fordu?

Proč dal Red Bull přednost Fordu?

Porsche chtělo příliš mnoho.

Red Bull před pár dny oznámil, že uzavřel partnerství s Fordem a pohonné jednotky s modrým oválem budou počínaje rokem 2026 pohánět vozy Red Bull Racingu i Scuderie AlphaTauri. Fordu se tak podařilo uspět tam, kde Porsche nepochodilo. A Christian Horner už v jednom z rozhovorů potvrdil, že zásadním rozdílem je, že Ford nemá ambici ovládnout tým.

Dohodli jsme se na něčem zcela odlišném, než o čem jsme diskutovali s Porsche," řekl šéf týmu. „Tohle je čistě obchodní a technická dohoda, žádné výměny akcií ani účast na byznysu toho druhého. Uzavřeli jsme velmi přímočarou dohodu, která nám dá přístup k výzkumu a vývoji, zejména v oblasti elektrických technologií a technologií bateriových článků, ale také v oblasti softwaru a podobně. Kromě toho je zde komerční stránka. Ford má samozřejmě skvělý přístup na americký trh a jako komerční partner nám bude otevírat dveře.

Red Bull má tedy budoucnost pevně ve svých rukou. Po dlouhých letech v pozici prominentního zákazníka Renaultu, s kterého motory tým získal čtyři jezdecké tituly a čtyři Poháry konstruktérů, ale i tak se rozešli ve zlém, se mu od roku 2019 podařilo zajistit tovární podporu Hondy. Japonská automobilka však tým zklamala svým odchodem. Tehdy vypadala budoucnost týmu velmi nejistě, dokonce se spekulovalo o možném konci a odprodeji obou týmů.

Situaci zvrátili nejen vítězství v závodech, ale i dvě vítězství u jednacího stolu, kde se povedlo Hondu přesvědčit k dodávkám pohonné jednotky s již zmraženým vývojem až do roku 2025, a teď má v rukou smlouvu s Fordem od roku 2026. A nejzajímavější na tom je, že motory sice ponesou emblém americké automobilky, ale vyrábět je bude motorové oddělení Red Bullu. Doposud se ještě nikomu nepodařil přechod z pozice zákazníka do pozice výrobce motorů. Netroufl si na to ani McLaren, ačkoli z toho je již malá automobilka.

Red Bull si našel motorového partnera, do týmu si jej však nepustí. Foto: Red Bull

Nedošlo k transferu duševního vlastnictví, know-how, nic podobného,“ řekl Horner o dobíhajícím vztahu s Hondou. „Red Bull Powertrains bude soustředěno, a celých 18 měsíců dosavadní existence i bylo soustředěno, výhradně na rok 2026. Samozřejmě, když teď máme partnera jako je Ford, tak se naše cesty budou muset rozejít. Ale přejeme Hondě hodně zdaru v čemkoli, do čeho se v roce 2026 pustí, když se její plány vykrystalizují. Ale mezi rokem 2026 a touto chvílí využijeme veškerý čas, abychom co nejvíce vytěžili z dosud odvedené společné práce a úspěchů.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull