Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ve Formuli E bude povolen systém Brake by Wire

Ve Formuli E bude povolen systém Brake by Wire

Týmy musejí jeho vývoj zvládnout v šibeničním termínu

V sezoně 2018/19 učiní Formule E další technologický krok vpřed. Poprvé bude povolen systém Brake by Wire, známý z nasazení ve formuli 1 nebo WEC.

Současné elektrické monoposty řeší rekuperaci energie na úrovni raného stupně zařízení KERS, dříve používaného ve F1. Znamená to, že pilot musí ručně přenastavovat brzdové tlaky mezi zadní a přední nápravou. V úvodu je třeba více zatížit zadní nápravu, protože plně nabitý elektromotor nemůže sloužit jako generátor. V dalším průběhu závodník postupně přelaďuje na přední nápravu. Celý proces na něj klade nemalé nároky a výsledný efekt je nedokonalý.

V případě Brake by Wire se zvolí předem jedna hodnota rozložení brzdného účinku (obvykle 50 až 55 procent ve prospěch přední nápravy) a o zbytek se už stará elektronika. Tu vyvinula německá firma LSP.

Ne všichni jsou ale z novinky nadšeni. Technický ředitel týmu DS Virgin Xavier Mestelan-Pinon ji sice pochválil, ale současně vyslovil obavu, že může způsobit výraznější výkonnostní rozdíly mezi vozy. „Každý si to bude vyvíjet po svém a malí těm velkým v tom nebudou stačit,“ prohlásil. Dalším zádrhelem je poměrně krátká doba k implementaci. Homologační okno se uzavře už v červenci. Navíc zde moc nepomohou simulace, většinu parametrů je totiž potřeba prověřit přímo na trati.