Smrtící trosky
Tragická VC Austrálie 2001
Zdálo se, že zima na přelomu let 2000 a 2001 byla kratší než jindy. Některé týmy totiž dolaďovaly smlouvy i vozy na poslední chvíli, a tak se až na místě uskutečnila prezentace stájí Arrows, Prost a Minardi. Zato v trénincích byli všichni jezdci pilnější než v minulosti.
Chvílemi však běhal mráz po zádech. To když třeba šampion Michael Schumacher v pravé zatáčce roztočil dvě piruety a v bezpečnostní zóně předvedl dvě hrozivá salta. Ze zdemolovaného auta však naštěstí vystoupil nezraněn a zahájil sérii úspěšných crash-testů na důkaz, jak jsou auta bezpečná...
Nedělní závod měl mimořádně dramatický úvod. Jako první prožíval horké chvilky David Coulthard: „Podařil se mi start, vjel jsem mezi Frentzenův jordan a Ralfův williams, ale pak jsem měl velké trable, protože jsme do sebe všichni ťukli.“ Ve třetím kole havaroval nováček Enrique Bernoldi a vzápětí došlo ke tvrdému souboji Rubense Barrichella s Heinzem-Haraldem Frentzenem. Brazilec se snažil v pravé zatáčce Němce na brzdy podjet, ale po kolizi se Frentzen roztočil a vyjel mimo dráhu. „Mohl jsem Frentzena předjet, ale on se na mě natlačil a hnal mě ven za zatáčky,“ popsal situaci Barrichello. Netřeba zdůrazňovat, že Frentzen měl na celou situaci úplně jiný názor.
Mnohem horší následky však měla havárie o kolo později. Na rovince ke třetí zatáčce najel Jacques Villeneuve zezadu v rychlosti kolem 305 km/h na vůz Ralfa Schumachera. Kanaďanův BAR byl vystřelený do vzduchu jako raketa a udělal několik salt, při nichž se odrazil i od ochranného plotu. Po dopadu oba jezdci bez potíží vystoupili, ale dvaapadesátiletý traťový komisař Graham Beveridge byl po zásahu částí trosek odvezen do nemocnice, kde těžkému zranění podlehl. Byla to první smrtelná nehoda při VC Austrálie, ale přišla příliš brzy po podobném incidentu ve VC Itálie v Monze, kde přišel o život místní hasič. Kromě toho muselo být ošetřeno sedm lehce zraněných diváků.
Jedenáct kol pak jezdci kroužili za zpomalovacím vozem. A mezi diváky na tribuně seděla nic netušící dcera smrtelně zraněného komisaře. Když se závod znovu rozeběhl do plných obrátek, vpředu zajel Michael Schumacher pět nejrychlejších kol po sobě, ale přesto Miku Häkkinena nesetřásl. Až ve 26. okruhu po závadě na pravém předním kole Fin vylétl z tratě a pravým bokem narazil do bariéry. Vystoupil sice nezraněn, ale následně musel vyhledat lékaře kvůli silnému úderu do hlavy.
Tím se uvolnila cesta pro tým Ferrari, jehož oba vozy osm kol svorně kroužily na vedoucích pozicích. Pak se odhodlal k útoku zrychlující David Coulthard, poměrně snadno se dostal před Rubense Barrichella a začal stíhat šampiona. V závěru 36. kola zajel Schumi do boxu a vrátil se na třetím místě. Během čtyř okruhů na špici zajížděl Coulthard skvělé časy a získal rozhodující náskok na Barrichella. Velmi dobře jedoucí Juan Pablo Montoya musel s poruchou motoru ze 3. místa odstoupit ještě dřív, než navštívil své mechaniky.
Jakmile celá špička absolvovala zastávky v boxech, ustálilo se ve 42. kole pořadí M. Schumacher, Coulthard, Barrichello, Panis, Heidfeld, Frentzen a Räikkönen, s kolem ztráty pak Irvine, Burti, Alesi... Chvílemi se sice zdálo, že Coulthard stahuje Schumachera a Frentzen zaútočí na Heidfelda, ale k opravdovému útoku se nikdo z nich nedostal.
V cíli se jezdci dozvěděli o neštěstí v úvodu závodu. Na stupeň vítězů se jim ani nechtělo, celá procedura se opozdila a musela se obejít bez oslav s tradičním šampaňským.
Výsledky: 1. Michael Schumacher (Ferrari) 1:38:26,533, 2. David Coulthard (McLaren/Mercedes) +1,717 s, 3. Rubens Barrichello (Ferrari) +33,491, 4. Nick Heidfeld (Sauber/Petronas) +1:11,479, 5. Heinz-Harald Frentzen (Jordan/Honda) +1:12,807, 6. Kimi Räikkönen (Sauber/Petronas) +1:24,143, 7. Olivier Panis (BAR/Honda) +1:27,050, 8. Luciano Burti (Jaguar/Ford Cosworth) -1 kolo, 9. Jean Alesi (Prost/Acer) -1 kolo, 10. Jos Verstappen (Arrows/Asiatech) – 1 kolo…