Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

I Toro Rosso s Hondou zohlední strategii penalizací

I Toro Rosso s Hondou zohlední strategii penalizací

Tost prozradil, kdo trval na "šíleném" pravidle

Včera jste si mohli přečíst, proč tovární tým Renaultu pravděpodobně vzdá snahu vydržet celou sezonu se třemi motory. Jejich vývoj i produkci rovnou přizpůsobí tomu, že někde ve třech čtvrtinách sezony jeho jezdci přijmou penalizace, aby mohli v poslední čtvrtině šampionátu používat nové pohonné jednotky. Pokud se takto rozhodne Renault, je docela pravděpodobné, že stejnou strategii přijmou i jeho zákazníci Red Bull a McLaren. A přihlásilo se už i Toro Rosso spolupracující s Hondou.

Navzdory příznivému průběhu předsezonních testů se nedá zapomenout na velké problémy se spolehlivostí, které loni trápily alianci McLaren - Honda. Něco takového v F1 zřídkakdy zmizí během jedné zimy a kromě toho je tu i pokles výkonu pohonné jednotky s přibývajícími stovkami a tisíci kilometrů.

"V určitém bodě se podíváme na to, zda je lepší začít závod z posledních míst a s novou pohonnou jednotkou, nebo použít motor, který již má najeto tři až čtyři tisíce kilometrů, když po stu nebo dvě stě kilometrech začínáte přicházet o výkon," prozradil šéf týmu Franz Tost. "Uvidíme. Zatím vám mohu pouze říct, že o tom budeme diskutovat. Nevím kdy, ale určitě budeme."

Tost je na straně většiny, která si myslí, že mít tři pohonné jednotky a dokonce pouze dva kusy MGU-K, baterií a řídící elektroniky, na 21 závodů je šílené. Pravidlo bylo dohodnuto jako jakýsi kompromis, když Red Bull a malé týmy tlačily na snížení ceny pohonných jednotek na sezonu. Dosáhly svého, ale s tím, že budou ročně dostávat méně pohonných jednotek, což sníží náklady výrobců. Rychle se ale ukázalo, že výrobci motorů nic neušetří, jelikož museli nastartovat mimořádně drahé vývojové programy na prodloužení životnosti všech komponent svých hybridních pohonných jednotek.

Loni se ukázalo, že spolehlivost pohonných jednotek se nijak dramaticky nezlepšila a jezdci stále dostávají penalizace za jejich výměny. Většina týmů a část výrobců byla proto pro návrat k původní verzi pravidel. Proti se vícekrát před médii vyjádřil hlavně Toto Wolff z Mercedesu, ale Tost prozrazuje, že hlavu si postavilo Ferrari.

"Loni byly čtyři motory a méně závodů, letos bude více závodů a méně motorů. Co jiného na to říct, než že je to totálně šílené pravidlo. Ale Ferrari bylo proti (opětovné změně), ostatní chtěli zůstat při čtyřech. Myslí si, že omezení na tři bude pro ně výhodné. A už to jednou bylo odsouhlaseno, takže se s tím musíme smířit. Akceptujeme to, ale nedovedu odhadnout, kolik pohonných jednotek nakonec použijeme."