Pohled do útrob Gen2
Posílený výkon, převratná aerodynamická řešení
Spolu s představením nového monopostu formule E byly při tiskové konferenci Mezinárodní automobilové federace FIA konečně zveřejněny i jeho základní specifikace. Monoposty druhé generace jsou určeny pro nadcházející tři sezony počínaje podzimem 2018.
Nový monopost formule E Gen 2 se už na první pohled liší od všech používaných závodních automobilů. Vychází to nejen z odlišných požadavků, které elektrický pohon klade na celkovou architekturu vozidla, ale i ze snahy odlišit tuto specifickou disciplínu i podobou vozů. Proti stávajícím monopostům, které letos slouží už čtvrtou sezonu, přicházejí dvě zásadní změny - zlepšení aerodynamiky a použití nových akumulátorů se zvýšenou kapacitou, takže už bude možné s tímto vozem absolvovat celý závod bez zastávky a ne jej jako dosud v polovině měnit.
Nový monopost SRT05e opět vyrábí francouzská společnost Spark Racing Technology, založená Frédericem Vasseurem (v současné době je ředitelem týmu Sauber ve F1) právě za účelem produkce monopostů formule E. Konstrukci ovšem opět byla pověřena firma Dallara. Změnil se ale dodavatel akumulátorů. Tím se nově stala společnost McLaren Applied Technologies s využitím článků od americké firmy Atieva.
V Ženevě se představil Gen2 i v barvách Nissanu, který od příštího ročníku nahradí ve Formuli E Renault
Prodloužení dojezdu není na úkor výkonu - právě naopak. Nejvyšší povolený výkon trakčních elektromotorů byl pro závod zvýšen o 50 kW na 250 kW, což se projeví i zvýšením maximální teoreticky dosažitelné rychlosti na 280 km/h a zlepšením akcelerace z 0 na 100 km/h pod hranici tří sekund na 2,8 s. Základní výkon pro závod bude 200 kW a největší při rekuperaci kinetické energie při brzdění je 250 kW. Největší množství energie, které lze dodat z motorgenerátoru do akumulátoru, je 54 kWh.
Pozoruhodné je nové řešení aerodynamiky. Nový vůz nemá tradiční přítlačnou plochu na zádi. Její roli přejímá obrovitý difuzor. Monopost má částečně zakrytá kola, což je nejen bezpečnostní prvek pro případ těsného kontaktu dvou vozů, ale především se tím významně snižuje aerodynamický odpor.
Na zdi vozu bychom marně hledali přítlačné křídlo
Další viditelnou novinkou je použití integrované ochrany hlavy jezdce, tzv. Halo head protection device. Jde o podobné řešení jako ve formuli 1, zde je ale doplněno o inovativní pruh LED světel, která budou divákům indikovat, jaký výkonový režim jezdec aktuálně používá. Zároveň budou ukazovat i další informace, které ale budou upřesněny až před začátkem sezony 2018/2019. Vzhledem ke zcela odlišnému designu tohoto monopostu tady systém Halo, na rozdíl od vozů formule 1, působí celkem přirozeně.
Zakrytá kola jsou nejen esteticky zajímavá, ale zároveň zlepšují aerodynamické parametry
Na 18“ kolech jsou obuty univerzální pneumatiky Michelin Pilot Sport, vyvinuté speciálně pro použití na městských okruzích za jakéhokoliv počasí. Proti stávajícím pneumatikám se nicméně i ty nové výrazně změnily - jsou lehčí, mají snížený valivý odpor a dostaly i jiné grafické řešení.
Nový monopost FIA Formula E Gen 2 je dlouhý 5160 mm při rozvoru náprav 3100 mm a široký 1770 mm s rozchodem kol 1553 mm vpředu a 1505 mm vzadu. Minimální hmotnost vč. jezdce je 900 kg, z čehož 385 kg připadá na akumulátory. Brzdy dodává Brembo. Mají uhlíkové kotouče, vpředu s průměrem 278 mm a vzadu 263 mm, přičemž ty zadní se ovládají elektronicky (brake-by-wire).
Komplet pohonné jednotky, tedy trakční elektromotor nebo elektromotory, převodné ústrojí a zadní nápravu i řídicí software, si v souladu s omezeními danými technickými předpisy vyvíjejí jednotlivé týmy samy.
Nový monopost už má za sebou sérii testovacích jízd, kdy do jeho kokpitu usedli Benoit Tréluyer, Anthoine Hubert, Adrien Tambay a především Stéphane Sarrazin. Pohonnou jednotku pro testy dodal tým Mahindra. Veřejnosti by se nový vůz měl poprvé ukázat při závodech v Berlíně.