Sedm tipů od Fernanda Alonsa
Dobré rady pro mladé jezdce zdarma
Dobrá rada nad zlato a Fernando Alonso rozdal rovnou sedm rad pro mladé jezdce, kteří by také chtěli být jednoho dne šampiony.
Užívejte si to!
"Mladým jezdcům vždy radím, aby se bavili. Víte, na motokárových drahách vídám hodně dětí, které si sice užívají závody, ale rodiče jsou z toho všeho ještě nadšenější. A pak vidím ten tlak, jak jsou do toho tatínkové zažraní. Nakonec na děti tlačí tak, že je to přestane bavit. Toto je v první řadě sport a má vás bavit. Takže pokud se dostaví výsledky a budete dobří, tak díky vašemu talentu a díky tomu, že přišla vaše chvíle, ne proto, že někdo na dítě zatlačí ještě o pět procent více. Dítě to dělá jen proto, že ho to baví. Takže pravidlo číslo 1, užívejte si to!
Začíná se v motokárách!
Motokáry jsou nejlepší školou všeho, pro všechny disciplíny. Je to čisté závodění. Když závodíte za určitých podmínek, s vozem s nízkou přilnavostí, nebo i na mokré trati, tak se vaše schopnosti vyvíjejí mnohem rychleji.. Zkušenosti z motokár mi pomáhaly v monopostech, protože jsou v nich běžné kontakty, předjížděcí manévry, různé strategie a defenzivní manévry a další věci, které pak byly velmi, velmi užitečné v monopostech.
Staňte se mistrem rychlých zatáček!
Rychlé zatáčky, to je pro závodníka čistý adrenalin. Není to tak, že bychom nasnášeli pomalé zatáčky, ale v jistém smyslu není nic jednoduššího než zabrzdit co nejpozději, zatočit a co nejdříve zase dupnout na plyn. Ale v rychlých zatáčkách musíte předvést své schopnosti. Musíte důvěřovat vozu, musíte se do nich vrhat bez strachu. Věříte, že občas musím přivřít jedno oko? Jednoduše musíte zatlačit plynový pedál na podlahu. Lidem říkávám, že jezdím s tmavými průzory, protože čím méně vidíte, tím jste rychlejší!
Při předjíždění používejte hlavu!
Je důležité, koho předjíždíte a jakou stopu volí v zatáčce. Proto je dobře dvě až tři kola počkat a sledovat, které linie volí, až poté si vybrat svou. Někdy si vyberete vnější, když je tam více prostoru pro vás, ale musíte počítat s rozdílem v přilnavosti trati, zkontrolovat žmolky a další věci. Někdy se můžete pokusit jezdce vpředu zmást, zavěsit se za něj, vybrat si jednu stranu a vzápětí se přesunout na opačnou a té se už prostě držet. Jenže riskujete, protože pokud ten vpředu nepochopí, co děláte, tak může dojít ke kontaktu a závod pro oba skončí.
Na startech se soustřeďte!
Možná to tak nevypadá, ale při startu potřebujete hlavně chladnou hlavu. Starty vyžadují přesnou práci s plynem, s pozicí spojky, s teplotami i s pneumatikami. Při jejich zahřívání potřebujete velmi přesně manévrovat. S chladnou hlavou máte šanci trefit všechny ideální body. S přehnanými očekáváními, pod přílišným tlakem, pokud vás rozptylují externí faktory, tak se nejspíš nedostanete na 100 procent a starty pak bývají horší. Takže pokud mou kariéru provázejí dobré starty, tak je to proto, že se snažím být maximálně soustředěný.
Trénujte v simulátorech!
Simulace a simulátory používáme při tréninku a při vývoji vozu, dokonce i motoru. Pro jezdce je to dobré na trénink startovní procedury, k osvojení si všech úkonů, zautomatizování věcí, které potřebuje ve voze dělat. Je to součást tréninku a čím více trénujete, tím snadněji to jde.
Naučte se správně komunikovat s inženýry!
Žijeme v době technologií. Vše nám diktují simulace, počítače. Pomáhá nám to vythnout z těchto strojů maximum, ale nad vším je důvěra v člověka za volantem. Pamatuji si věc, která se stala před pár lety. Závod, během kterého mě jeden inženýr tvrdohlavě přesvědčoval, že neprší! Měl v plánu nechat mě na trati ještě pět kol, zatímco já jsem do rádia křičel: Prší! Prší! Už nedokážu udržet vůz na trati! Opravdu prší, vidím dešťové kapky na průzoru. A on stále: Ne, ne. Počítač říká, že pršet začne až za sedm minut. Řekl jsem mu: Tak vystrč ruku z boxové zídky a zjistíš, že opravdu prší! Musíme přezout hned teď! Takže technologie nám rozhodně pomáhají, ale rozhodujícím elementem bude vždy jezdec, člověk za volantem.