A co teď, Hondo?
Na cestě je prý dalších 27 koní
Čtvrté místo Pierra Gaslyho ve voze Toro Rosso - Honda v Bahrajnu bylo lepším výsledkem, než kterékoliv umístění jezdce s motorem Honda za celé tři roky spolupráce s McLarenem. Velké ovace po jednom velmi vydařeném závodě by asi nebyly na místě, ale přesto nás zajímá, jaké karty má ještě japonská automobilka v rukávu.
Technický ředitel projektu Hondy v F1 Tojoharu Tanabe v rozhovoru pro Motorsport uvedl, že by si přál, aby jim tento výsledek "dal ještě více energie do dalšího vývoje".
Zahraniční web zveřejnil rozhovor s tím, že má zákulisní informaci o připravovaném balíku nových dílů, který chce Honda poprvé nasadit do červnové VC Kanady. Prý by měl výkon její pohonné jednotky navýšit o těžko uvěřitelných 27 koňských sil, čímž by se její ztráta na tři konkurenční výrobce podstatně zmenšila.
Tanabe v náhledu do budoucna zmínil, že spalovací motor je "jednou z největších oblastí pro zlepšení“. Pak dodal: "Náš vývoj není pouze spolehlivost, je to výkon. Musíme najít bod rovnováhy. Když příliš zatlačíte na výkon, tak za to občas zaplatíte. Můžete tlačit mnohem méně, ale přesto přijdou nějaká selhání. Je to náročné, ale pokusíme se dosáhnout obojího."
Též oslovený technický ředitel Toro Rosso James Key byl optimistický. Honda má prý “mnoho ambiciózních cílů" a plánuje pokračovat v progresu ještě během této sezony.
Kromě silnějšího spalovacího motoru bude třeba opět věnovat hodně pozornosti, to jest času a peněz, i rekuperačnímu systému. Současná pravidla umožňují, aby byla elektřina z MGU-H i MGU-K uložena do baterie a s určitými omezeními se pak opět přes MGU-K, napojené přímo na klikový hřídel, podílela na výkonu pohonné jednotky. S tímto Honda nemá problém.
Avšak pravidla umožňují i to, aby MGU-H přímo napájelo MGU-K, a to bez omezení. Proč? Navyšovat výkon motoru má samozřejmě smysl tehdy, když má jezdec nohu na plynovém pedálu a tehdy kinetické MGU nemůže sloužit, protože sbírá energii při brzdění. Tepelné MGU ale mění na elektřinu tepelnou energii z výfuku, takže pracuje, právě když jezdec na rovince potřebuje výkon, ale zprostředkovat ho může jen přes MGU-K. V tomto ne právě jednoduchém systému má údajně Honda ještě velké rezervy. Alespoň spolehlivost se po zkoušce horkými bahrajnskými rovinkami zdá být v pořádku.
"Oba vozy dokončily závod. To považujeme za jeden z nejdůležitějších úspěchů," řekl Tanabe.
Spolehlivost byla to, čeho se po prvním závodě obával Key, jelikož Gasly musel odstoupit pro poruchu pohonné jednotky. Zde ale inženýři Hondy zúročili tři roky zkušeností zašívání děr v spolehlivosti horkou jehlou, které nabyli v třech těžkých startech do sezony s McLarenem. Gaslyho pohonná jednotka cestovala z australského Melbourne přímo do japonské Sakury. Tam byla nalezena příčina problému i jeho řešení. Upravené části včas dorazily do bahrajnského Sachiru, přičemž preventivně byly vyměněny i ve voze Brendona Hartleye.
"Od roku 2015 jsme nasbírali mnoho zkušeností s poruchami a také tyto zkušenosti nám pomohly odstranit problém v tak krátkém čase," připustil technický ředitel Hondy.