Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak šel čas v Blancpain Endurance Cupu

Jak šel čas v Blancpain Endurance Cupu

Historie seriálu a přehled vítězů

O tomto víkendu začalo další dějství vytrvalostních závodů pořádaných společností SRO. Připomeňme si uplynulé sezony a představme nejúspěšnější účastníky.

Když se podařilo pořadatelům z SRO završit přeměnu FIA GT na profesionálněji zamýšlenou sérii krátkých závodů v podobě MS GT1, zvýšila se u stájí s vozy GT2 anebo GT3 poptávka po mezinárodní vytrvalostní sérii s účastí smíšených posádek.

Představy o podobě nové série byly odhaleny během víkendu s vrcholným závodem 24 hodin ve Spa v roce 2010. Tento podnik, který se měl stát součástí připravované série, svým složením naznačoval zájem účastníků. Převaha stájí s vozy třídy GT3 anebo neochota partnerů z belgického autoklubu (RACB) připustit přítomnost automobilů GT2 v poli vyústily v jediné zásadnější změny před oficiálním představením série v lednu 2011.

2011 Blancpain Endurance Series

Svoji roli vůdčí kategorie začaly plnit oblíbenější „gétéčka“ dále dělená dle jezdeckého obsazení na profesionální (GT3 Pro Cup) a smíšené posádky (GT3 Pro-Am Cup). Ty byly doplněny skromnější účastí amatérských posádek ve starších vozidlech (GT3 Gentlemen Trophy), pohárových vozů Porsche (CUP) anebo takřka civilních aut kategorie GT4 Cup.

V pěti třídách se během pěti víkendů scházely více jak tři desítky účastníků. Závod ve Spa s účastí 62 vozů jakoby předznamenal zájem v následujícím ročníku.

Triumf ve vrcholném podniku v Belgii většinou zvyšuje šance na zisk titulu v Blancpain Endurance. Není proto divu, že vítězství a další úspěchy Franchiho navzdory změně kolegů pomohly také v hodnocení po skončení sezony.

V jiných závodech se Belgičan musel spokojit s chudšími bodovými příděly. Jeho cestu za titulem nejvíce ohrožovala především v první polovině úspěšnější sestava Ruberti/Roda/Giammaria (Autorlando, Porsche) anebo v závěru dominující Leinders/Martin/Palttala (Marc VDS, Ford a BMW). Konkurencí byli i kolegové Longin/Ortelli/Albuquerque.

Poznámka: zvýrazněný název týmu znamená také titul v hodnocení stájí

kat. jméno tým vůz
Greg Franchi Belgian Audi Club WRT Audi R8 LMS
Louis Machiels Vita4One Ferrari 458 Italia GT3
  Niek Hommerson    
Georges Cabannes Ruffier Racing Lamborghini Gallardo GT3
Sergio Negroni De Lorenzi Racing Porsche 997 GT3 Cup
Alex Buncombe RJN Motorsport Nissan 370Z GT4
  Jordan Tresson    
  James Ward    
 

Greg Franchi

Foto: V-IMAGES/Fabre

2012 Blancpain Endurance Series

Počet účastníků vzrostl na více jak pět desítek. Utkávali ve třech třídách (GT3 Pro Cup, GT3 Pro-Am Cup a GT3 Gentlemen Trophy). V Belgii se závodu zúčastnilo stále nepřekonaných 66 aut, protože pouze zde byla možná účast pohárových vozů. Součástí kalendáře bylo již šest podniků včetně 24hodinového klání.

Trojici Leinders/Martin/Palttala (Marc VDS, BMW) se vydařila první polovina sezony s triumfy v Monze a Silverstone. Vítězstvím na Paul Ricardu dokázali udržet šanci na titul krajané z konkurenčního týmu WRT a jejich posádka Ortelli/Mies/Haase.

Počínaje druhým bodovým přídělem v 24 hodin ve Spa začali reprezentanti Audi trpělivě ukrajovat z náskoku rivalů s mnichovskou technikou. Když zástupci týmu Marc VDS vypadli na Nürburgringu, před rozhodujícím podnikem v Navaře se rozdíl ztenčil na pouhé tři body. Koncovka lépe vyšla týmu z Ingolstadtu.

kat. jméno tým vůz
Christopher Haase Belgian Audi Club WRT Audi R8 LMS ultra
  Stéphane Ortelli    
  Christopher Mies    
Louis Machiels AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
  Niek Hommerson    
Robert Hissom Sainteloc Racing Audi R8 LMS
  Pierre Hirschi    
 

2013 Blancpain Endurance Series

Během úvodního víkendu vzrostl počet startujících z 53 na 60 vozů. Novinkou v pětidílném kalendáři byl na dvojnásobnou délku prodloužený závod na Nürburgringu (respektive na 1000 km). Změny podmínek pro účast v amatérské kategorii se projevily nárůstem počtu soutěžících na úkor třídy smíšených posádek.

Vítězové z Monzy, Rigon/Ramos/Zampieri (Kessel, Ferrari), odjížděli k vrcholnému podniku ve Spa v čele klasifikace se 44 body. Ve zbývajících dvou podnicích však bylo ve hře mnohem více bodů, z nichž dokázali reprezentanti švýcarské stáje uzmout pouze pět.

Naopak Buhkovi vydařený závod se štědřejším přídělem ve Spa umožnil dostat se do vedení, přestože sezonu zahájil až ve třetím podniku. Německému mladíkovi se také podařilo překonat trio týmu Marc VDS Leinders/Martin/Buurman (BMW) díky vydařenější koncovce v Belgii. V rozhodujícím závodě na Nürburgringu se totéž podařilo i jeho kolegům, kteří mu pomáhali v Belgii a Německu, Berndu Schneiderovi a Maximilianu Götzovi.

kat. jméno tým vůz
Maximilian Buhk HTP Motorsport Mercedes SLS AMG GT3
Lucas Ordonez GT Academy RJN Nissan GT-R Nismo GT3
Jean-Luc Blanchemain Sofrev ASP Ferrari 458 Italia GT3
  Jean-Luc Beaubelique    
  Patrice Goueslard    
 

V hodnocení týmů profesionální třídy slavil titul belgický Marc VDS Racing (BMW Z4).

Nedělní program pátého podniku Blancpain Endurance Series na Nurburgringu

Ani vedení v závodě by nepomohlo týmu Marc VDS k titulu v hodnocení jezdců. V tomto případě se jednalo o pouhých devět kol.

Foto: Tomáš Krejčík

2014 Blancpain Endurance Series

Přestože došlo k poklesu počtu účastníků, i nadále se jednalo o mimořádně úspěšnou a kvalitní sérii. S výjimkou 24 hodin ve Spa se počet startujících pohyboval nad čtyřmi desítkami. Největší zájem byl opět o třídu smíšených sestav, následovali profesionálové a nejméně zaujala amatérská kategorie (Gentleman Cup).

Až do závodu ve Spa vypadala situace nadějně pro Meyricka, Kanea a Smithe (M-Sport, Bentley), kteří triumfovali v Silverstone a na Paul Ricardu. Špatně na tom nebyla ani sestava Saintelocu ve složení Sandström, Ortelli a Guilvert (Audi).

Ve vrcholném podniku britská posádka rozšířila své bodové konto o pouhé tři body, takže ji v klasifikaci přeskočili zástupci francouzského týmu. Ještě úspěšnější v Belgii však byl Vanthoor (zde s Winkelhockem a Rastem), který se po vlažnějším úvodu dostal do čela hodnocení jezdců. Vítězstvím v závěrečném podniku jen potvrdil přesvědčivý triumf.

kat. jméno tým vůz
Laurens Vanthoor Belgian Audi Club WRT Audi R8 LMS ultra
Andrea Rizzoli Villorba Corse Ferrari 458 Italia GT3
  Stefano Gai    
Peter Mann AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
  Francisco Guedes    
 

2015 Blancpain Endurance Series

V pátém ročníku se počet startujících pohyboval okolo šesti desítek. Po dvou letech došlo ke změně místa druhého nejdelšího podniku, když 1000 kilometrů dlouhý závod místo Nürburgringu hostil Paul Ricard. Nejvíce zájemců tentokráte lákala vrcholná třída profesionálů (22 - 29) v závěsu se smíšenými posádkami (18 - 24), amatérů se na dráze pohybovalo nejméně (10 - 15 vozů).

Až do samotného závěru byl boj o titul napínavý, neboť řada posádek střídala výborné výkony se slabšími. Díky trpělivému sbírání bodů byli před posledním závodem ve vedení Ortelli a Stippler (Belgian Audi Club), s mírným odstupem následovali v Belgii mimořádně úspěšní Dusseldorp a Bastian (Rowe Racing, Mercedes). Jelikož v rozhodujících chvílích na Nürburgringu vyšla snaha výše zmíněných kandidátů naprázdno, naskytla se příležitost pro další piloty v pořadí.

Na Paul Ricardu byla úspěšná trojice týmu GT Academy, která zde svedla strhující souboj s bentley týmu M-Sport obsazeným Meyrickem, Kanem a Smithem. Nyní se na druhý pokus podařilo zdolat červenobílý nissan, jenže k titulu chyběl poslední krůček. Předjetí vedoucího mclarenu bylo možné pouze v případě jeho potíží, reálnější bylo podlehnutí Buncomba tlaku čtvrtého audi týmu WRT, pilotovaného Vanthoorem.

kat. jméno tým vůz
Katsumasa Chiyo GT Academy RJN Nissan GT-R Nismo GT3
  Wolfgang Reip    
  Alex Buncombe    
Duncan Cameron AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
  Matt Griffin    
Ian Loggie Parker Racing Audi R8 LMS ultra
  Julian Westwood    
 

Klasifikace týmů byla odlišná ve dvou případech, vždy v důsledku počítání lepšího výsledku při nasazení více vozů. V profesionální třídě vyhrál tým Belgian Audi Team WRT (Audi R8 LMS (2016) a Audi R8 LMS ultra). V amatérské kategorii o pouhé dva body triumfoval francouzský AKKA ASP (Ferrari 458 Italia GT3).

Víkend BES v Monze

Ferrari týmu Akka-ASP na prahu své poslední sezony v barvách francouzské stáje. Pro příští rok zvolil tým z Rabastens vůz Mercedes-AMG GT3.

Foto: Tomáš Krejčík

2016 Blancpain GT Series Endurance Cup

Mírný pokles počtu účastníků šel na vrub odlivu amatérských posádek, jichž se zúčastnilo méně než deset. Zájemci o celkové hodnocení, nahrazující profesionální kategorii, již nepatrně převyšovali (25 - 27 vozů) soutěžící ve třídě smíšených posádek (19 - 25).

Když odjížděli do Spa klasifikaci vévodící Bell a Ledogar, netušili, že dva body za osmé místo po šesti hodinách budou jejich poslední. V závěru se nejvýše dostali ve Spa úspěšnější Soulet, Soucek, Abril (M-Sport, Bentley), triumfující Sims a Eng (Rowe, Mercedes) anebo vítězové ze Silverstone Buhk, Jaafar a Baumann (HTP, Mercedes).

První dvě posádky své bodové konto v závěrečném závodě nerozmnožily, úspěšná byla pouze ekipa týmu HTP.

kat. jméno tým vůz
Rob Bell Garage 59 McLaren 650S
  Côme Ledogar    
Michael Broniszewski Kessel Racing Ferrari 488 GT3
  Alessandro Bonacini    
  Andrea Rizzoli    
Liam Talbot Kessel Racing Ferrari 458 Italia GT3
  Marco Zanuttini    
  Vadim Gitlin    
 

2017 Blancpain GT Series Endurance Cup

Ačkoliv se podařilo udržet zájem účastníků stále převyšující pět desítek, v poli se snížil počet amatérů (4 – 7 vozů). Naopak hlavní kategorie s více jak třemi desítkami soutěžících vedla k úvahám o návrat k původní myšlence mistrovství pro smíšené posádky (15 - 19).

Posádka týmu Grasser zahájila sezonu triumfy na Monze a v Silverstone. Na Paul Ricardu, odkud odjížděli bez bodů, však vyhráli zástupci týmu M-Sport. Soucek, Soulet a Abril se tak o jediný bod posunuli do čela. Své naděje udrželi Britové po nepatrně vydařenějším závodě v Belgii.

V rozhodujícím podniku ve Španělsku zradila bentley M-Sportu převodovka poté, co se Souckovi podařilo probojovat na bodované místo. Přestože reprezentanti rakouské konkurence neprožívali jednoduchý závod, nakonec se jim postupem na bronzový stupínek podařilo vybojovat i titul.

kat. jméno tým vůz
Mirko Bortolotti Grasser Racing Lamborghini Huracán GT3
  Andrea Caldarelli    
  Christian Engelhart    
Jonny Adam Oman Racing Aston Martin Vantage
  Ahmad Al Harty    
Jacques Duyver Kessel Racing Ferrari 488 GT3
  Marco Zanuttini    
  David Perel    
 

Ve vyrovnané bitvě dvou posádek rozhodlo ve prospěch Britů pravidlo o přičtení bodů lepšímu vozu v případě nasazení většího počtu jednoho účastníka (Monza). Ve Spa se nezapočítávaly body příležitostných účastníků, mj. sportovním oddělením Audi nasazeného vozu Saintelocu.