BEC: V napínavém závodě vítězí Van Gisbergen před Buhkem
Smolný víkend pro české barvy, Konopka bronzový mezi amatéry.
Úvodního závodu se zúčastnilo celkem 57 zájemců, kteří obsadili 26 vozů profesionály, 22 smíšenými a 9 amatérskými posádkami. S obsazením vozů dle tříd se můžete seznámit v tomto článku Zde.
Dopolední kvalifikace s více jak polovinou účastníků (31 z 57) v rozmezí jedné vteřiny slibovala zajímavý a vyrovnaný závod.
Start z pohledu kamer nevypadal příliš dramaticky, nicméně po prvním kole zamířily k mechanikům hned čtyři vozy. Bylo mezi nimi bohužel i z nadějné čtvrté příčky startující české Ferrari 488 týmu Scuderia Praha (č. 34, PAM, Pisařík), které utrpělo šrámy během úvodních zatáček. Přestože dosažené časy na cestě do boxů nenaznačovaly vážné poškození, vůz se v závodě již neobjevil. Štěstí nepřálo ani jednomu z Ferrari 458 týmu CMR, Nicolle (č. 42, AM, z 57. místa) se zpět vydal na dráhu podstatně dříve než Lariche (č. 41, PAM, ze 47. příčky). Posledním byl mclaren týmu Garage 59 pilotovaný Fontanou (č. 59, z 15. místa)
Úniková zóna úvodní zatáčky přitahovala hned trojici pilotů s vozy lamborghini. Zatímco za bezostyšné získání pozic po jejím průjezdu byl potrestán Bleekemolen (č. 16, Grasser, z 20. místa, propad z 10. příčky na 32.) a Brück (č. 29, Konrad, ze 42. pozice) průjezdem boxovou uličku, Machitski (č. 78, PAM, Barwell, z 26. místa) odešel za pokornější průjezd bez trestu.
Na čele se krátce po startu odpoutala od zbytku pole čtveřice Baumann (č. 84, HTP, Mercedes-AMG, z 1. místa), Ordonez (č. 23, GT Academy, Nissan, z 2. místa), Keilwitz (č. 66, PAM, Black Pearl, Ferrari 458, z 10. pozice) a Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley, z 6. příčky). Nakonec zůstali vpředu osamocení dva jezdci, kteří se znají z německého GT šampionátu, Baumann a po překonání Ordoneze Keilwitz.
V těsných rozestupech se často měnilo pořadí, zároveň během úvodní hodiny nastaly dva okamžiky, kdy došlo v krátké době k několika kolizím. Stippler (č. 75, ISR, Audi) nezvládl nájezd do zatáčky Ascari, takže zvolil divoké poskakování kačírkem a travou lemující rychlé esíčko. Po kontaktním souboji se společně dostali do hodin ve stejném místě Machitski (č. 78, PAM, Barwell) a Pierce (č. 30, AM, Parker, Bentley).
V nájezdu do úvodní šikany dostatečně nezpomalil Lathouras (č. 50, AF Corse, Ferrari 488) a poškodil Meadowsovo audi (č. 2, WRT). Britský pilot musel s poškozenou pravou zadní pneumatikou do boxů a na Lathourase čekaly dvě návštěvy stejného místa o chvíli později. Nejprve musel nechat opravit poškozenou příď, poté dostal trest průjezdu boxy.
Úvodní šikana byla svědkem další kuriózní kolize. Pierce (č. 30, AM, Parker, Bentley) v šikaně postrčil Kelderse (č. 25, PAM, Sainteloc, Audi), který nezvládl její výjezd a otočil se. Do zpomaleného bentley zajelo lamborghini týmu Attempto (č. 29, Konrad) a svojí klínovitou přídí postrčilo britský vůz do stojícího audi. Přitom přišel Brück o kapotu.
Posléze se měnilo pořadí na čele, když na výjezdu z Ascari šel Keilwitz se svým ferrari do vedení. K zajímavému souboji se schylovalo v první desítce mezi Ortellim (č. 14, Emil Frey, Jaguar), Hauptem (č. 57, Black Falcon, Mercedes-AMG) a Stipplerem (č. 75, ISR, Audi). Zkušený pilot jaguaru však byl široký v Parabolice, takže svoji slibnou pozici přepustil soupeřům.
Další boj se odehrál o třetí místo mezi Ordonezem (č. 23, GT Academy, Nissan), Souckem (č. 8, M-Sport, Bentley) a Bellem (č. 59, Garage 59, McLaren). Z 16. místa startující Brit si nejprve poradil se Souckem a po druhém pokusu v úvodní šikaně 26. kola i s druhým španělským pilotem. V následném souboji krajanů zdolal Soucek Ordoneze vnitřkem Parabolicy, když pilotovi bentley usnadnil předjetí na vnější části jedoucí Ojjeh (č. 15, PAM, Boutsen, BMW) omezující možnosti Ordoneze odvrátit útok.
Krátce před výměnami se o horké chvilky postarali dva amatérští piloti Ferrari 458 týmu Kessel. Earle (č. 111) skončil na výjezdu z Lesma v bariéře, po vyproštění se s prasklým chladičem vydal na cestu k mechanikům. Kouřem zahalený vůz dovlekl jen kousek od spásných boxů. Výjezd z první šikany se nevydařil Gitlinovi (č. 888), který zůstal stát na kraji dráhy. Jakmile se okolo něj přehnal roj gétéček, postupně se ze zastávkou uprostřed dokázal dostat do správného směru. Svůj vůz však odstavil v zatáčce Grande.
Během prvních zastávek museli mechanici týmu GT Academy pomoci odbavenému nissanu s Takaboshim (č. 23) dostat se z těsné mezery po příjezdu porsche týmu Attempto před jejich vůz. Japonec ztratil několik vteřin a vrátil se na pátou příčku. Bílá čára na výjezdu z boxů potrápila Salikhova (č. 333, Rinaldi, Ferrari 458) a Morleyho (č. 58, PAM, Black Falcon, Mercedes-AMG), kteří za její předčasné přejetí dostali tresty průjezdu boxy. Jelikož se oba jezdci pohybovali na rozhraní druhé desítky, čekala je spíše časová ztráta, než dramatický pokles pořadím.
Další tresty následovaly za pochybení při zastávkách u lamborghini týmu Antonelli (č. 38, PAM). Italský nováček v šampionátu se v boxech objevil celkem pětkrát, jedna zastávka s trestem v délce půlminuty byly udělena ještě před závodem. S novým vozem, který Italové obdrželi, porušili 16. dubna dva týdny trvající zákaz testů na dráze, kde se následně koná závod. Trest však stihnul také audi týmu ISR za překročení doby strávené za volantem. Za Stipplerových více jak 65 minut na dráze se Stockinger propadl z osmé příčky až na sedmnáctou.
Po napínavé první části přišlo zklidnění situace, k čemuž napomohly v kategorii a smíšených anebo amatérských posádek také velké rozestupy. K vidění byly spíše souboje mezi profesionály. V jednom z nich Beretta (č. 19, Grasser, Lamborghini) podlehl po boji v Parabolice ústícím v předjetí na konci rovinky Garciovi (č. 28, WRT, Audi). O další místo přišel Ital o čtyři kola později po útoku Abrila (č. 7, M-Sport, Bentley), který poutal pozornost s chybějící přední maskou.
Exploze pravé přední pneumatiky před vjezdem do Parabolicy poničila levou přední část bmw pilotovaného Wernerem (č. 99, Rowe). Přestože se německému jezdci podařilo dojet k mechanikům vůz s obrovskou dírou v pneumatice dále nepokračoval.
Snadným cílem k překonání byl Parrow (č. 66, PAM, Black Pearl, Ferrari 458), který díky Keilwitzovi byl po prvních výměnách na třetí příčce. Nejprve podlehl zkušenějším profesionálům (Soulet, Takaboshi), ve 48. kole se již utkal na celkovém pátém místě o vedení ve třídě smíšených posádek. Na výjezdu z Ascari zahájil později úspěšný útok Bonacini (č. 11, Kessel, Ferrari 488).
Z Misana přijel do Monzy s dvěma trestnými body Dries Vanthoor (č. 1, WRT, Audi), tento víkend svoji sbírku opět rozšířil. V úvodní šikaně kolidoval s Loggiem (č. 24, PAM, Parker, Bentley) a trest průjezdu boxy musel odpykat jeho starší bratr. Ten přišel o tři místa při jízdě na 12. pozici. Stejný trest čekal na Picciniho (č. 19, Grasser, Lamborghini), jehož kolega Beretta se provinil předjížděním při vyvěšených žlutých vlajkách.
Dlouhou dobu sváděli souboj na dálku týmy Garage 59 a HTP Motorsport. V druhé části se náskok vedoucího Ledogara (č. 59, McLaren) ztenčil až na dvě a půl vteřiny. Jenže Jaafar (č. 84, Mercedes-AMG) se místo dalšího přiblížení potýkal s pomalejšími soupeři a jeho odstup se zvětšil až na devět vteřin. Přitom při výjezdu z boxů ztratil cenné vteřiny, když spustil omezovač, který udržuje povolenou rychlost v boxech. V závěrečném díle se do nového souboje pustili Van Gisbergen a Buhk.
Ještě než se vedoucí dvojice dostala do hledáčku kamer, věnovala se režie soubojům profesionálů na nižších příčkách. A nebyla to jen režie, ale také neustále bdělí komisaři, které zaujal souboj dvanáctého Salaquardy (č. 75, ISR, Audi) a za ním jedoucího Haaseho (č. 26, Sainteloc, Audi). Německému jezdci hrozili černobílou vlajkou za chování v souboji, českému pilotovi za zkracování úvodní šikany.
Do česko-německé bitvy se snažil chvílemi zapojit také Adam (č. 44, PAM, Oman, Aston Martin). Navíc se k této skupině blížili nejen dva na čele nejrychlejší jezdci, ale také Piccini (č. 19, Grasser, Lamborghini), Balboa (č. 14, Emil Frey, Jaguar) anebo na italské dráze nejrychlejší Fisichella (č. 53, PAM, AF Corse, Ferrari 488). Ten se jako jediný dokázal proplétat pořadím nahoru a zároveň se nenechat předjet vedoucí dvojicí.
Nicméně i zkušenému Italovi zatrnulo při kolizi v nájezdu do pravého oblouku první šikany, po níž byl také zahrnut do vyšetřování. Piccini zůstal stát v únikové zóně, Balboa s poškozenou přídí pokračoval. Komisaři nakonec potrestali průjezdem boxy Picciniho.
V 82. kole se podařilo vedoucí dvojici propracovat skrz zuřící boje o nižší příčky. Pomalejší jezdci posléze zasahovali do boje o vítězství pouze občas. Van Gisbergen se nevyvaroval širších průjezdů anebo dokonce prohrábnutí kačírku v šikaně Roggia, odolal útoku Buhka před úvodní šikanou a po ujetí 96 kol se mohl radovat z cenného triumfu.
Mezitím Salaquarda stále hájil 12. příčku, ale po výjezdu z Ascari defekt levé přední pneumatiky poškodil příď českého audi. V 92. kole ze závodu odstoupil po neúspěšném pokusu dovléci vůz do boxů.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
-
|
Ledogar/Bell/Van Gisbergen | Garage 59 |
M650
|
3:00:16.723
|
2.
|
-
|
Baumann/Jaafar/Buhk | HTP |
MAgt
|
+ 0.341
|
3.
|
-
|
Soucek/Reip/Soulet | M-Sport |
Bcon
|
+ 29.623
|
4.
|
-
|
Ordonez/Takaboshi/Buncombe | GT Acad. |
Ngtr
|
+ 47.670
|
5.
|
PAM
|
Broniszewski/Bonacini/Rizzoli | Kessel |
F488
|
+ 58.047
|
6.
|
-
|
Garcia/Stevens/Müller | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 1:17.774
|
7.
|
-
|
Haupt/Simonsen/Christodoulou | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 1:21.561
|
8.
|
-
|
Ineichen/Bleekemolen/Bortolotti | Grasser |
Lhur
|
+ 1:38.719
|
9.
|
-
|
D.Vanthoor/Vervisch/L.Vanthoor | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 1:40.618
|
10.
|
PAM
|
Motoaki/Bontempelli/Fisichella | AF Corse |
F488
|
+ 1:48.412
|
11.
|
PAM
|
Parrow/Mattschull/Keilwitz | Black Pearl |
F458
|
+ 1 kolo
|
12.
|
-
|
Guilvert/Parisy/Haase | Sainteloc |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
13.
|
PAM
|
Al Harty/Adam/Modell | Oman |
Avan
|
+ 1 kolo
|
14.
|
-
|
Smith/Abril/Kane | M-Sport |
Bcon
|
+ 1 kolo
|
15.
|
PAM
|
Hassid/Giaque/Perera | ISR |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
16.
|
-
|
Baptista/Albuquerque/Jimenez | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
17.
|
-
|
Salikhov/Seefried/Siedler | Rinaldi |
F458
|
+ 1 kolo
|
18.
|
PAM
|
Toril/Morley/Engel | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 1 kolo
|
19.
|
-
|
Babini/Zampieri/Niederhauser | Attempto |
Lhur
|
+ 1 kolo
|
20.
|
-
|
Frey/Ortelli/Costa | Emil Frey |
Jef
|
+ 2 kola
|
21.
|
-
|
Bacheta/Dontje/Schmid | HTP |
MAgt
|
+ 2 kola
|
22.
|
PAM
|
Constantini/Berton/Beretta | Ombra |
Lhur
|
+ 2 kola
|
23.
|
PAM
|
Van Splunteren/Machiels/Mul | Attempto |
Lhur
|
+ 2 kola
|
24.
|
PAM
|
Poole/Abra/Osborne | Barwell |
Lhur
|
+ 2 kola
|
25.
|
PAM
|
Narac/Cornac/Mateu | IMSA |
P991
|
+ 2 kola
|
26.
|
-
|
De Leener/Kox/Kaffer | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 2 kola
|
27.
|
AM
|
Ricci/Beaubelique/Vannelet | AKKA-ASP |
MAgt
|
+ 2 kola
|
28.
|
AM
|
Ehret/Vancampenhoudt | Rinaldi |
F488
|
+ 3 kola
|
29.
|
PAM
|
Mateu/Häring/Armindo | Attempto |
P991
|
+ 3 kola
|
30.
|
PAM
|
Simmons/Sarazin/Walkinshaw | GT Acad. |
Ngtr
|
+ 3 kola
|
31.
|
-
|
Stockinger/Salaquarda/Stippler | ISR |
Ar82
|
+ 4 kola
|
32.
|
PAM
|
Magli/Passuti/Case | Antonelli |
Lhur
|
+ 4 kola
|
33.
|
-
|
Leonard/Meadows/Frijns | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 4 kola
|
34.
|
AM
|
Konopka/Lewandowski/Myszkowski | ARC |
Lhur
|
+ 5 kol
|
35.
|
PAM
|
Onslow-Cole/Loggie/Macleod | Parker |
Bcon
|
+ 6 kol
|
36.
|
-
|
Moore/Fontana/Watson | Garage 59 |
M650
|
+ 7 kol
|
37.
|
AM
|
Kondakov/Moiseev/Ragazzi | AF Corse |
F458
|
+ 7 kol
|
38.
|
AM
|
Stievenart/Viebahn/Nicolle | CMR |
F458
|
+ 12 kol
|
39.
|
PAM
|
Ojjeh/Darras/Grotz | Boutsen |
Bm6
|
+ 13 kol
|
40.
|
-
|
Beretta/Piccini/Stolz | Grasser |
Lhur
|
+ 15 kol
|
41.
|
PAM
|
Cazenave/Perfetti/Lyons | AKKA-ASP |
MAgt
|
+ 16 kol
|
42.
|
PAM
|
Machitski/Attard/Mapelli | Barwell |
Lhur
|
+ 16 kol
|
43.
|
PAM
|
Lariche/Filler/Lunardi | CMR |
F458
|
+ 31 kol
|
44.
|
-
|
Lathouras/Rugolo/Pier Guidi | AF Corse |
F488
|
+ 47 kol
|
45.
|
-
|
Eng/Werner/Sims | Rowe |
Bm6
|
+ 49 kol
|
46.
|
-
|
Graf/Dusseldorp/Luhr | Rowe |
Bm6
|
+ 62 kol
|
47.
|
-
|
Brück/Gounon/Zöchling | Konrad |
Lhur
|
+ 63 kol
|
48.
|
AM
|
Gitlin/Zanuttini/Talbot | Kessel |
F458
|
+ 69 kol
|
49.
|
AM
|
Delhez/Earle/Perel | Kessel |
F458
|
+ 70 kol
|
50.
|
-
|
Companc/Giammaria/Balzan | AF Corse |
F488
|
+ 76 kol
|
51.
|
PAM
|
Cameron/Griffin | AF Corse |
F488
|
+ 78 kol
|
52.
|
-
|
Laberge/O´Young/Tagliani | Zakspeed |
MAgt
|
+ 83 kol
|
53.
|
AM
|
Cooper/Harris/Pierce | Parker |
Bcon
|
+ 83 kol
|
54.
|
PAM
|
Kelders/Rostan/Bonanomi | Sainteloc |
Ar82
|
+ 84 kol
|
55.
|
AM
|
Mann/Guedes/Mastronardi | AF Corse |
F488
|
+ 84 kol
|
56.
|
PAM
|
Koebolt/Roda/Colombo | T. Italia |
Bm6
|
+ 93 kol
|
57.
|
PAM
|
Pisařík/Malucelli | Sc. Praha |
F488
|
+ 95 kol
|
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
Vozy: Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Huracán (Lhur) Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991)
Další vytrvalostní závod se uskuteční ve dnech 15. až 16. května na okruhu v britském Silverstone. Mezitím se účastníci seriálu Blancpain GT Series utkají ve dvou hodinu trvajících závodech okruhu Brands Hatch ve dnech 7. - 8. května.
Doplňující odkazy
Blancpain Endurance Cup (Zde)
Profily šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.