Triumf Vanthoora po napínavém souboji
Belgičan vybojoval první vítězství pro Audi v Monze
Úvodního podniku vytrvalostní části Blancpain GT Series v Monze se zúčastnilo celkem 54 jezdců, kteří nasadili 34 vozů v celkovém hodnocení (včetně devíti v Silver Cupu), čtrnáct ve třídě smíšených posádek a šest v amatérské kategorii.
Nový formát kvalifikace odsunul z předních příček vozy se smíšenými sestavami. Za ferrari ruského týmu SMP (č. 72, Molina/Aljošin/Rigon) dokázal doskočit jaguar šlechtěný ve švýcarském týmu Emila Freye (SC č. 54, Fontana/Zaugg/Grenier) a třetí příčku vybojovala belgická stáj WRT (č. 1, Vanthoor/Mies Riberas).
Na roštu závodu chyběl v druhé části kvalifikace poškozený mercedes tým Ram (č. 49).
Start proběhl bez dramatických momentů. Prokletím pro Smithe (č. 7, M-Sport, Bentley) startujícího ze 17. místa se však znovu stalo lamborghini týmu Grasser. V nájezdu do první šikany otočil Ineichena (č. 82, z 18.). Švýcara, který se propadl na 33. místo, sledoval po brzkém trestu z 38. příčky.
Pořadí v čele se změnilo krátce po startu, kdy Mies (č. 1, Belgian Audi Club) nedokázal uhájit třetí příčku a propadl se o dvě místa. Pole vedl Molina (č. 72, SMP, Ferrari) následovaný Fontanou (SC č. 54, Emil Frey, Jaguar), k nimž se přidal Engel (č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG, z 5. místa).
Závod přerušily tři krátké fáze „plné žluté“, které se postarají o neklidné sny ve švýcarském týmu. Po skončení první fáze druhý Fontana snadno podlehl Engelovi.
S blížícími se zastávkami se začala v nezvykle poklidném průběhu situace dramatizovat. Snaha na čtvrtém místě jedoucího Niederhausera (SC č. 24, Reiter, Lamborghini Gallardo) přišla vniveč po značně nevydařené zastávce. V boxové uličce strávil vůz předlouhých 114 vteřin (místo potřebných 72 sekund). Za Niederhauserovo překročení rychlosti během „plné žluté“ musel do boxů Siljehaug. Ten vyjížděl až sedmnáctý, aby po odpykání trestu ztratil další tři místa.
Penalizace hrozily také dalším jezdcům v popředí. Potrestání se však vyhnuli jak Molina za pravděpodobně předčasné uvolnění bezpečnostních pásů, tak i Stolz (č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG) kvůli palivu tryskajícímu přes tankovací otvor. Jenže při „plné žluté“ byla naměřena vyšší rychlost jeho kolegovi Engelovi, takže spolu s dalšími třemi provinilci z hloubi pole musel projet boxovou uličkou. Následoval propad na čtvrté místo.
Mezitím začal excelovat Buhk (č. 43, Strakka, Mercedes-AMG), jenž přebíral vůz od šestého Parenteho. Na dráhu se vrátil již na pátém místě, se ztrátou jedenácti vteřin na Aljošina. Brilantní jízdou se propracovával ke špici, přičemž se po předjetí Riberase (č. 1, Belgian Audi Club) v Lesmu vydal stíhat Zaugga (SC č. 54, Emil Frey, Jaguar). Toho snadno zdolal v 49. kole při dalším zaváhání na konci „plné žluté“. O devět kol později po odvážném předjetí vnějškem Paraboliky převzal vedení od ruského jezdce.
Když skončilo další kolo zastávek, bylo pořadí v čele promícháno. Navzdory velmi dlouhému pobytu v boxové uličce uhájil vedení Götz (1:17.243, č. 43, Strakka, Mercedes-AMG). Díky rychlejší zastávce se před Vanthoorem (1:16.672, č. 1, Belgian Audi Club) ocitl Engelhart (1:13.331, č. 63, Grasser, Lamborghini), Belgičan jej však brzy předjel.
Na zdařilé výkony kolegů se nepodařilo navázat Rigonovi, (1:14.345, č. 72, SMP, Ferrari), který nestačil Engelhartovi ani Vanthoorovi. Pozdní, ale poměrně dlouhá zastávka nepřinesla kýžený efekt Grenierovi (1:15.092, SC č. 54, Emil Frey, Jaguar), jenž se propadl za Buurmana (1:14.216, č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG) na páté místo.
V závěru vynikal rychlostí Vanthoor, jenž mazal necelé čtyři vteřiny Götzova náskoku. První zdařilý pokus o předjetí se nelíbil komisařům kvůli přejetí čáry vymezující dráhu. Když Vanthoorovi v nájezdu do první zatáčky naopak bránil Götz, což se neobešlo bez kontaktu, musel Němec na popud komisařů o kolo později předat vedoucí pozici dobrovolně. V 81. kole Vanthoor definitivně převzal vedení, které jistil dalšími rychlými koly.
Výsledky po ujetí 94 kol
p. | kat. | posádka | tým | vůz | čas/ztráta |
---|---|---|---|---|---|
1.
|
D.Vanthoor/C.Mies/A.Riberas | Belgian Audi |
Audi
|
3:00:32.946
|
|
2.
|
M.Buhk/A.Parente/M.Götz | Strakka |
Mercedes
|
+ 2.017
|
|
3.
|
L.Stolz/Y.Buurman/M.Engel | Black Falcon |
Mercedes
|
+ 14.603
|
|
4.
|
A.Caldarelli/C.Engelhart/M.Bortolotti | Grasser |
Lamborghini
|
+ 17.605
|
|
5.
|
A.Fontana/A.Zaugg/M.Grenier | Emil Frey |
Jaguar
|
+ 17.939
|
|
6.
|
P.Schothorst/S.Schothorst/Van der Linde | Attempto |
Audi
|
+ 21.932
|
|
7.
|
S.Leonard/S.Van der Linde/R.Frijns | Belgian Audi |
Audi
|
+ 44.084
|
|
8.
|
A.Tambay/L.Auer/D.Fumanelli | Strakka |
Mercedes
|
+ 48.977
|
|
9.
|
A.Brundle/M.Kirchofer/M.Martin | R-Motorsport |
Aston Martin
|
+ 49.199
|
|
10.
|
A.Al Faisal/H.Haupt/G.Piana | Black Falcon |
Mercedes
|
+ 51.162
|
|
11.
|
T.Vautier/D.Juncadella/R.Marciello | AKKA-ASP |
Mercedes
|
+ 52.858
|
|
12.
|
J.Szymkowiak/J.Manchester/N.Bastian | AKKA-ASP |
Mercedes
|
+ 1:15.191
|
|
13.
|
N.Pohler/P.Kaffer/J.Schmidt | Attempto |
Audi
|
+ 1:27.863
|
|
14.
|
A.Jung/S.Gachet/C.Haase | Sainteloc |
Audi
|
+ 1:29.802
|
|
15.
|
B.Barnicoat/C.Ledogar/A.Watson | Garage 59 |
McLaren
|
+ 1:31.490
|
|
16.
|
L.Marioneck/M.Siljehaug/P.Niederhauser | Reiter YS |
Reiter Lambo
|
+ 1:52.338
|
|
17.
|
C.Klien/M.Seefried/A.Costa | Emil Frey |
Lexus
|
+ 2:20.038
|
|
18.
|
R.Salikhov/A.Mattschull/D.Schwager | Rinaldi |
Ferrari
|
+ 1 kolo
|
|
19.
|
A.Al Harty/E.McKay/C.Eastwood | Oman Racing |
Aston Martin
|
+ 1 kolo
|
|
20.
|
R.Ineichen/P.Keen/F.Perera | Grasser |
Lamborghini
|
+ 1 kolo
|
|
21.
|
S.Ortelli/M.Palttala/N.Siedler | Emil Frey |
Lexus
|
+ 1 kolo
|
|
22.
|
D.Pierce/R.Smith/S.Morris | Parker Racing |
Bentley
|
+ 1 kolo
|
|
23.
|
N.Hommerson/L.Machiels/A.Bertolini | AF Corse |
Ferrari
|
+ 1 kolo
|
|
24.
|
G.Smith/J.Gounon/S.Kane | M-Sport |
Bentley*
|
+ 1 kolo
|
|
25.
|
C.Buncombe/N.Leventis/L.Williamson | Strakka |
Mercedes
|
+ 1 kolo
|
|
26.
|
M.Broniszewski/A.Pierguidi | Kessel |
Ferrari
|
+ 1 kolo
|
|
27.
|
M.Rostan/N.Stievenart/M.Winkelhock | Sainteloc |
Audi
|
+ 1 kolo
|
|
28.
|
A.Demerdjian/L.Bontempelli/G.Fisichella | 961 Corse |
Ferrari
|
+ 1 kolo
|
|
29.
|
K.Lendoudis/S.Al Faisal/R.Aguas | Black Falcon |
Mercedes
|
+ 1 kolo
|
|
30.
|
D.Cameron/M.Griffin | AF Corse |
Ferrari
|
+ 1 kolo
|
|
31.
|
A.Santamato/F.Leo/S.Gattuso | Lazarus |
Lamborghini
|
+ 1 kolo
|
|
32.
|
P.Giaque/E.Debard/F.Barthez | AKKA-ASP |
Mercedes
|
+ 1 kolo
|
|
33.
|
M.Konopka/A.Lewandowski/K.Ling | ARC |
Mercedes
|
+ 2 kola
|
|
34.
|
A.Amstutz/L.Machitski/F.Guedes | Barwell MS |
Lamborghini
|
+ 2 kola
|
|
35.
|
R.Yoon P.Ehret/R.Penttinen/ | Rinaldi |
Ferrari
|
+ 2 kola
|
|
36.
|
J.L.Beaubelique/M.Ricci/N.Jamin | AKKA-ASP |
Mercedes
|
+ 2 kola
|
|
37.
|
D.Parhofer/T.A. Forne/F.Stippler | Car Collection |
Audi
|
+ 2 kola
|
|
38.
|
J.Häring/E.L.Brauner/W.Triller | Herberth MS |
Porsche
|
+ 3 kola
|
|
39.
|
A.Frassinetti/R.Monti/A.Rizzoli | Ombra |
Lamborghini
|
+ 4 kola
|
|
40.
|
G.Cipriani/M.Ramos/F.Crestani | Lazarus |
Lamborghini
|
+ 4 kola
|
|
41.
|
A.Buchardt/I.Vinke/H.Walkenhorst | Walkenhorst |
BMW
|
+ 4 kola
|
|
42.
|
M.Parry/L.Ordonez/A.Buncombe | Team RJN |
Nissan
|
+ 5 kol
|
|
43.
|
V.Abril/A.Soucek/M.Soulet | M-Sport |
Bentley*
|
+ 8 kol
|
|
44.
|
M.Aleshin/M.Molina/D.Rigon | SMP Racing |
Ferrari
|
+ 23 kol
|
|
45.
|
F.Makowiecki/R.Dumas/D.Werner | Manthey |
Porsche
|
+ 23 kol
|
|
N
|
M.Vaxiviere/J.Dennis/N.Thiim | R-Motorsport |
Aston Martin
|
+ 49 kol
|
|
N
|
V.Petrov/D.Bulatov/M.Meadows | SMP Racing |
Mercedes
|
+ 61 kol
|
|
N
|
C.Harris/A.West/C.Goodwin | Garage 59 |
McLaren
|
+ 63 kol
|
|
N
|
J.Witt/R.Sanchez/S.Moore | Team RJN |
Nissan
|
+ 64 kol
|
|
N
|
E.P.Companc/R.Giammaria/M.Mapelli | Grasser |
Lamborghini
|
+ 64 kol
|
|
N
|
J.Klingmann/R.Collard/J.Krohn | Rowe Racing |
BMW
|
+ 69 kol
|
|
N
|
M.Beretta/S.Mitchell/M.Kodric | Barwell MS |
Lamborghini
|
+ 84 kol
|
|
N
|
M.Wittmann/N.Catsburg/A.Sims | Rowe Racing |
BMW
|
+ 91 kol
|
Další vytrvalostní závod se uskuteční ve dnech 18. až 20. května na okruhu v britském Silverstone. Ještě předtím se účastníci seriálu Blancpain GT Series utkají ve dvou hodinu trvajících závodech na okruhu Brands Hatch ve dnech 5. - 6. května.
Další informace o šampionátu
Odkazy na články s doplňujícími údaji o Blancpain Endurance Cup i seriálu BGTS jsou v níže uvedené tabulce. V části s kalendářem vytrvalostních závodů budou doplňovány odkazy na články s popisy uskutečněných klání.
- | Popis | Odkaz |
---|---|---|
Historie a držitelé titulů Blancpain Endurance Cup | Zde | |
Historie a držitelé titulů Blancpain GT Series | 27. dubna | |
Pořadatelská organizace SRO (vydáno v roce 2015) | Zde | |
Oslavy 25 let aktivit Stéphane Ratela (2017) | Zde | |
Pravidla a přehled změn | Zde | |
Startovní listina - Monza | Zde | |
Přehled týmů a vozidel a jejich rozdělení do tříd | Zde | |
20.04. – 22.04. Monza | ||
18.05. – 20.05. Silverstone | ||
01.06. – 02.06. Paul Ricard | ||
26.07. – 29.07. Spa-Francorchamps | ||
28.09. – 30.09. Barcelona | ||
Konečné výsledky | říjen 2018 |