Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Ázerbájdžánu 2018

Před VC Ázerbájdžánu 2018

Čtvrtá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

V hlavním městě Ázerbájdžánu se pojede teprve potřetí. Loni se proti premiéře zlepšilo nejrychlejší kolo v závodě o tři vteřiny! Závod se však posunul o dva měsíce dopředu, takže týmy se budou muset přizpůsobit novým klimatickým podmínkám.

Historie okruhu

V roce 2016 se městská trať v Baku zapsala do dějin F1 jako dosud nejnovější a celkově už 72. okruh mistrovství světa. Jeho autorem byl opět osvědčený německý architekt Hermann Tilke, který navrhl nejrychlejší městský okruh v historii. Ačkoli vede ulicemi hlavního města Ázerbájdžánu, na dlouhé rovince se dosahuje rychlosti přes 330 km/h. Splnil tedy zadání: Vytvořit unikátní okruh, který se v kalendáři F1 zabydlí jako dějiště vzrušujících závodů, z nichž budou jezdci i fanoušci nadšení. A vést ho tak, aby zároveň ukázal nejkrásnější místa Baku. Trať se může pochlubit také jedním unikátem. Na jednom místě klesá až 24,7 metru pod hladinu moře!

Závod se jel poprvé paradoxně jako VC Evropy, i když Ázerbájdžán leží v Asii. Od roku 2017 se už konal jako VC Ázerbájdžánu. V letošním roce se v kalendáři přesunul o dva měsíce dopředu – z konce června na konec dubna. Týmy tedy mají znovu o čem přemýšlet s ohledem na změnu klimatických podmínek. Nabízí nejen devadesátistupňové zatáčky, ale také několik rovinek. K dispozici budou dvě DRS zóny mezi zatáčkami číslo 2 a 3 a také 20 a 1 na cílové rovince. Loni byly překonány dosud nejlepší časy. Rekord okruhu drží Sebastian Vettel časem 1:43,441 minuty, ale absolutní nejlepší čas Lewise Hamiltona v kvalifikaci měl hodnotu 1:40,593. 

Loňský stupeň vítězů v Baku: zleva Valtteri Bottas, inženýr Red Bullu, Daniel Ricciardo a Lance Stroll

 

Vzpomínka na rok 2017

Premiérová Velká cena Ázerbájdžánu se loni uskutečnila podstatně později, až 25. června, jako osmý díl seriálu. Coby vedoucí muž průběžné klasifikace na ní přijížděl Vettel s náskokem 12 bodů na Hamiltona.

Svoji 66. pole position si v kvalifikaci vyjel Hamilton. Na dalších příčkách se umístili Bottas a Räikkönen. Stejné pořadí zůstalo i po startu závodu. To ovšem platilo jen do druhé zatáčky, v níž se Räikkönen pokusil předjet Bottase. Přitom došlo ke kontaktu obou vozů. Ferrari trefilo bariéru a propadlo se o tři pozice, mohlo však pokračovat. Hůře dopadl Finův mercedes, u něhož se prořízla pneumatika a poškodilo se přední křídlo. Po opravě se vrátil na dráhu, jenže s kolem ztráty. Střetli se také týmoví kolegové Kvjat a Sainz z Toro Rosso.

V úvodu vedl Hamilton, následován Vettelem, Pérezem, Verstappenem, Räikkönenem a Massou. V krátkém sledu za sebou odstoupili Palmer (samozápaly motoru), Kvjat (elektro) a posléze i Verstappen (chlazení). Neplánově musel k mechanikům rovněž Ricciardo. Během vyprošťování Kvjatovy formule byl nasazen zpomalovací vůz, čehož všichni využili k přezutí. S výjimkou opozdilců Bottase a Ricciarda, kteří zůstali na supersoftech, zvolili ostatní střední pneumatiky.

Sotva byl safety car stažen, šel do akce znova. Massa a Ocon po restartu předjížděli Räikkönena, z jehož auta při tom odletěl aerodynamický prvek. Závěr této neutralizace poznamenal známý incident mezi Hamiltonem a Vettelem. Obhájce titulu prudce zpomalil před patnáctou zatáčkou, čímž svého soupeře zaskočil. Ten potom vůči němu divoce gestikuloval a dokonce na něj najel. Obdržel za to desetisekundovou penalizaci.

Vzápětí se chytali za hlavu u Force India, protože Ocon se dral před Péreze tak vehementně, že Mexičan přišel o přední křídlo. Přes trosky přejel Räikkönen a utrpěl defekt. Stejně jako Pérez skončil v boxech, zatímco ostatní se již potřetí řadili za safety car. Ukázalo se ale, že povrch okruhu je tak zaneřáděn, že za provozu nejde uklidit. Proto byly vyvěšeny červené praporky. Pořadí v té chvíli bylo Hamilton, Vettel, Massa, Stroll, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Alonso, Sainz a Grosjean.

Pauzy využili mechanici k tomu, že (v rozporu s pravidly) zprovoznili monoposty Péreze a Räikkönena. Vettel si nechal vyměnit přední křídlo a Hamilton difuzor. Po přerušení se začínalo za zpomalovacím vozem. K mohutnému náporu zavelel Ricciardo a probil se na třetí příčku před Strolla. Naopak Massa byl nucen vzdát kvůli nefunkčnímu tlumiči. Po kolizi odpadl i Hülkenberg. Zdálo se, že za vítězstvím míří Hamilton, jehož pronásledovali Vettel, Ricciardo, Stroll, Magnussen, Alonso, Sainz a do hry se vracející Bottas.

Jenže pak se na Hamiltonově autě uvolnila opěrka hlavy. Pilot se jí pokoušel přidržovat, vedení závodu ale nařídilo, že musí na opravu do boxů. Znamenalo to pád na deváté místo. Vettel si odpykal trest a kroužil jako sedmý. V čele se tak objevil Ricciardo, jako druhý se senzačně držel Stroll.

Ve 38. kole skvěle finišující Bottas zdolal třetího Ocona, vzápětí si na jezdce Force India vyšlápli i dopředu postupující Hamilton a Vettel. Stroll s obavami sledoval blížící se mercedes. V závěrečném kole stáhl Bottas odstup na méně než sekundu a v poslední zatáčce se s využitím DRS prosmýkl na stříbrný stupínek. Na dalších bodovaných příčkách byli klasifikováni Vettel, Hamilton, Ocon, Magnussen, Sainz, Alonso a Wehrlein.

ÁzerbájdžánVC Ázerbájdžánu

Okruh: Baku City Circuit

Místo: Baku

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12016
  • POČET KOL51
  • DÉLKA OKRUHU6003 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,049 km
  • REKORD OKRUHU1:43,441 (2017)
  • DRŽITEL REKORDUSebastian Vettel
 
  • Počet zatáček20
  • Nadmořská výška-24,7 – 2,1 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

27. - 29. dubna 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   14:10 – 16:10
 

Charakteristika okruhu

Dosud nejnovějším přírůstkem do kalendáře velkých cen F1 je od roku 2016 městský okruh Baku Street Circuit. Jeho autorem byl znovu osvědčený architekt Hermann Tilke, kterému se podařilo navrhnout nejrychlejší městskou trať v současném šampionátu F1. Vítěz úvodního ročníku Nico Rosberg dokázal celý závod absolvovat průměrnou rychlostí 197,721 km/h, nejrychlejší kolo v kvalifikaci rychlostí 210,308 km/h a v závodě rychlostí 202,947 km/h! To už jsou hodnoty v ulicích města zcela nevídané! Tilke tedy splnil záměr pořadatelů: Vybudovat okruh, který pomůže Baku rychle se zabydlet v šampionátu jako jedno z nejvíc vzrušujících míst v kalendáři F1. Přitom se podařilo fanouškům po celém světě ukázat to nejlepší z Baku. Perfektní kulisu pro závod F1 poskytly historické centrum města, krásná přímořská promenáda a impozantní vládní palác. Pro jezdce je okruh velkou výzvou. Extrémně úzké stoupání podél starých městských hradeb vyžaduje přesnost a odvahu. Naopak 2200 metrů dlouhá rovinka podél moře prověří schopnosti jezdců i vlastnosti vozů v největších rychlostech. Ti nejlepší na ní dosahují rychlosti až přes 336 km/h.

 

Vítězové VC Ázerbájdžánu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
 

 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 49 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 51 %

Počet řazení za kolo: 78

Spotřeba paliva: vysoká

Největší přetížení: 3,8 g v 19. zatáčce

Největší rychlost: 336,4 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 280 m

Poloha pole position: vpravo

Délka uličky před boxy: 390 m

Průjezd uličkou před boxy: 23,4 s

Počet zastávek v boxu: 41

Počet předjetí: 26

Počet předjetí s DRS: 24

Pravděpodobnost vyjetí safety caru 50 %

Průměrná teplota vzduchu: 32 °C

Průměrná teplota asfaltu: 42 °C

Doba věnovaná brzdění 19 %

Průměrné přetížení 4,0 g

Náročnost na brzdy 8