Red Bull zboural rozpočtový strop
Může přijít o tituly?
Web Motorsport se dozvěděl, že FIA teprve teď dokončila analýzu účetnictví deseti týmů F1 a příští týden přistoupí k vydání oficiálních dokumentů. Už ale unikly informace, že Aston Martin loni překročil rozpočtový strop 145 milionů amerických dolarů o méně než 5 % a Red Bull jej překročil o více než 5 %. Pokud by to byla pravda, Aston se musí připravit na trest a Red Bull na velký trest, tak je to napsáno v pravidlech.
Za překročení rozpočtového stropu o méně než 5 procent může být uděleno veřejné pokárání, mohou být odebrány body z jezdeckého šampionátu nebo konstruktérského šampionátu, může být vyloučen ze závodů, může mu být zpřísněno omezení práce ve větrném tunelu a s CFD, nebo může prostě dostat finanční pokutu.
Za překročení rozpočtového stropu o více než 5 procent může tým přijít body v šampionátu jezdců nebo konstruktérů, může mu být zpřísněno omezení práce ve větrném tunelu a s CFD, může mu být snížen rozpočtový strop v příští sezoně, nebo může být vyloučen ze šampionátu.
Fanoušci vědí, že Max Verstappen loni získal titul mistra světa, po beztak kontroverzním finále sezóny v Abú Zabí, s náskokem pouze osmi bodů. Těžko si ale představit, že si FIA troufne změnit jméno šampiona téměř rok po jeho vyhlášení. Uznání Red Bullu vinným z podvádění by však na první Verstappenův titul vrhlo velmi nepěkné světlo, protože závodil v rychlejším voze, než by jeho tým dokázal férově postavit. Jak však upozorňuje generální ředitel Williamsu, není tak zřejmé, které sezony se má trest dotknout.
"Nedodržet rozpočtový strop je naprosto nepřípustné," rozhořčil se Jost Capito. „Pokud ho někdo překročil, musí to mít závažné důsledky. A když někdo nedodržel rozpočtový strop loni, projevilo se to na konkurenceschopnosti jeho letošního vozu. Peníze investované na konci loňského roku ovlivnily celou letošní sezonu (loňskou jen částečně, pozn. red.). Sportovně to pokazilo letošní sezonu.
A nemá smysl trestat nedovolené utrácení finanční pokutou. Minulo by se to účinku. Pro mě se jedná o závažnější porušení pravidel, než je možné na trati. A udělit trest týkající se minulé sezony by bylo také zcela mimo, protože všechno se již stalo, včetně PR a marketingu. Týmy, které se držely pod rozpočtovým stropem, a je nás většina, byly znevýhodněny. Jsem si ale jist, že FIA sjedná nápravu.“
Williams nejspíše ani tak netrápí provinění Red Bullu, jako provinění Aston Martinu, jelikož Williams je aktuálně v Poháru konstruktérů desátý a Aston devátý. Ovšem, pokud Aston dostane tvrdý trest, co potom s Red Bullem?
Je za vzestupem Red Bullu kreativní výklad finančních pravidel? Foto: Red Bull
„Podle mě jsme určitě byli pod rozpočtovým stropem,“ popírá šéf Red Bullu, Christian Horner. „Některá upřesnění jsou prováděna již v průběhu procesu, naše účetnictví jsme odevzdali v březnu. Letos je to poprvé, co procházíme tímto procesem, a je to ještě nezralý proces. Jsou to složitá pravidla a jednotlivé týmy si je mohou interpretovat nebo je mohou aplikovat odlišně. Nepochybuji, že rok po roce se to pročistí. Teď se ale nemáme čeho bát.“
„Pro nás je to obrovská koule na noze. Rozloučili jsme se se členy týmu, používáme staré věci, nevyrábíme nové, nevyvíjíme zřejmé,“ zlobí se šéf Mercedesu, Toto Wolff, jenž už prý o věci mluvil se šéfem Ferrari, Mattiou Binottem, jenž se už od letní přestávky podivuje, kde Red Bull vzal v rozpočtovém stropě rezervu na vývoj lehčího šasi, se kterým nyní Verstappen vyhrává jeden závod za druhým. „Je důležité myslet na to, že kdo neměl finance v pořádku v roce 2021, zopakoval to v roce 2022 a bude mít neférovou výhodu v roce 2023. Pokud je pravdou, že si Red Bull letos homologoval odlehčené šasi, bude ho mít i příští rok. Mluvíme tedy o dopadu na výsledky tří sezon.“
Nejspíše není co závidět pořád relativně novému prezidentovi FIA, Muhammadovi Sulajímovi, kterého nejspíše, pokud se tyto zprávy potvrdí, čeká rozhodnutí v první velké kauze a rovnou to bude rozhodnutí zasahující do boje o mistrovské tituly.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull