Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Red Bullu se za trest omezí vývoj

Red Bullu se za trest omezí vývoj

Tým trest akceptuje.

Tým Red Bull akceptoval trest za porušení rozpočtového stropu v roce 2021. Dostal pokutu 7,000,000 amerických dolarů, což je zhruba 172 milionů korun a bude muset omezit vývoj v oblasti aerodynamiky.

Finanční pokuta je pro tým, který zrovna obhájil titul mistra světa a poprvé po letech získal i Pohár konstruktérů, tou menší částí trestu a jistě nebude mít problém zaplatit ji do 30 dnů, jelikož nespadá pod rozpočtový strop. Větším je ztráta 10 % času ve větrném tunelu. Čas ve větrném tunelu a s programem CFD mají týmy omezený, přičemž omezení je ještě odstupňováno na základě pořadí v Poháru konstruktérů.

Red Bull, jako již jistý vítěz Poháru konstruktérů 2022, měl mít beztak od ledna příštího roku nejpřísnější omezení a po aplikaci trestu budou mít jeho aerodynamici času ještě méně. Místo 70 % času přisouzeného sedmému týmu PK bude mít o 10 % toho času méně, tedy 63 % času sedmého týmu. Pokud se pořadí v PK za ním už nezmění, Ferrari bude mít 75 % a Mercedes 80 % času.

Účelem trestu je zbavit tým výhody, kterou loni získal utracením většího množství peněz než jeho soupeři. Účelem samotného stupňování omezení práce s tunelem a CFD je dát týmům s horšími vozy lepší šanci dohnat ztrátu, nenechat vítězný tým budovat si dominantní postavení, jak se to stávalo v minulosti za ér dominance Ferrari na začátku tisíciletí a následně Red Bullu a Mercedesu.

Bylo upřesněno, že po sečtení velkého množství nepřesností a neshod v účetnictví týmu Red Bull se FIA ​​dostala na částku 5,6 milionu britských liber. Avšak tým, nejspíše tušíc, že ​​jde s účetnictvím na hranu, si nechal pod rozpočtovým stropem rezervu. Ne však dostatečně velkou a strop nakonec převýšil o téměř 1,9 milionu liber, což vychází na 1,6 % rozpočtového stropu (stanoveného v dolarech). Všechno do pěti procent se považuje za malé porušení finančních pravidel. Více šéfů týmů teď žádá snížení pětiprocentní hranice, jelikož při nízkém stropu a vysokých fixních nákladech může pár milionů investovaných do vývoje vozu rozhodnout o pořadí v PK i o vítězi šampionátu.

Soupeři dostanou příští rok šanci dohnat, co Red Bull získal účetními omyly. Foto: Red Bull

K porušení stropu došlo ve 13 oblastech, ve kterých Red Bull zpravidla hledal způsoby, jak účtovat mimo strop věci, které mají správně patřit pod strop. Mimo jiné jsou to oblasti příspěvku na sociální pojištění zaměstnanců, odchodné, stravování, ale například i v oblasti účtování nákladů mezi týmem a tehdy vznikající samostatnou společností Red Bull Powertrains. Také si nevyužité náhradní díly přeúčtoval na oddělení pečující o staré vozy, nespadající pod strop. FIA konstatovala, že nic nenasvědčuje tomu, že by Red Bull jednal ve špatné víře, nečestně, podvodným způsobem nebo že se snažil tajit důležité informace. Musíme si připomenout, že rok 2021 byl prvním pod rozpočtovým stropem s jeho dlouhými a složitými pravidly s množstvím výjimek. Na druhé straně, 13 omylů opravdu není málo.

Ve stejný den dostal tým Aston Martin za administrativní pochybení týkající se finančních pravidel pokutu 450 tisíc dolarů, přestože pochybením nezískal žádnou výhodu. Přidal se tak k Williamsu, který již v létě zaplatil 25 tisíc dolarů.

Množství času, který jsme ztratili v tunelu, se obyčejně přetaví do čtvrtiny až poloviny sekundy na kolo,“ potěžkal si Christian Horner, šéf Red Bullu. "Příští rok to ovlivní vývoj vozu sezony 2023 i vozu sezony 2024. Našim soupeřům to dává výhodu, proto tak tlačili na udělení drakonického trestu."

Nám se zdá trest příliš malý, ale jim se může zdát příliš velký,“ připustil Toto Wolff, šéf Mercedesu. „Myslím, že součet trestů je dostatečně odstrašující a týmy se jim v budoucnu budou chtít vyvarovat. Je zde sportovní penalizace, méně zaváží finanční pokuta, ale největším trestem je pošramocená reputace. Například naši vlastníci a partneři našeho týmu nám určitě nedovolí jít tou cestou.

Sportovní šéf Ferrari, Laurent Mekies, vyjádřil nespokojenost s trestem, nakolik Red Bull může podle něj peníze stejně dobře investovat jinde než do aerodynamiky, například do snižování hmotnosti komponentů.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull