Will Power vyhrál 500 mil Indianapolisu

102nd Indianapolis 500 - závod
Třikrát přišel o titul po chybě v posledním závodě sezony na oválu, teď pro Australana Powera přišlo vykoupení. Sedmatřicetiletý pilot slaví vítězství na tom nejslavnějším oválu - Indianapolis Motor Speedway. Power ovládl 102. ročník slavného závodu 500 mil Indianapolisu. Za ním na druhém místě dojel vítěz kvalifikace Carpenter před Dixonem a předloňským vítězem Rossim.
Start závodu se obešel bez kolizí. Z prvního místa startující Carpenter vystřelil dopředu a bezpečně držel vedení. Tentokrát se všichni piloti řídili heslem, že Indy500 v prvním kole nevyhrajete, ale snadno v něm můžete o všechny šance přijít. Úvod byl ze strany všech opatrný, jezdci si zvykali na chování nového vozu na dlouhém oválu a vyčkávali.
S ovládáním vozu měl velké problémy Davison. Poprvé se projevily ve 29. kole a za Australanem vznikaly nebezpečné situace, kdy se další piloti snažili výrazně pomalejšímu jezdci vyhnout. Prvním, kdo zamířil do boxů, byla Patricková. Skvělou práci odváděl Kanaan, který se po prvních pit stopech, jež byly pod zelenou vlajkou, vyšvihl na druhé místo za Carpentera a před čtveřici Penskeho pilotů.
V 48. kole vyvrcholily problémy Davisona. Když na trati v zatáčce prudce zpomalil, narazil do něj zezadu obhájce vítězství Sató. V boxech se na čtvrtou příčku vyšvihl Power, když díky skvělé práci mechaniků získal tři místa. Na trati zůstal Claman De Melo, ale pro v úvodu závodu suverénního Carpentera to nebyl žádný problém a hned jak zavlály zelené vlajky, se zase ujal vedení.
Že žlutá přináší žlutou, potvrdil v 58. kole Jones, když ztratil kontrolu nad vozem a zádí napřed skončil v bariéře. Na chlup stejnou kolizi předvedlo během závodu hned několik pilotů. Jones ale na rozdíl od nich strávil zbytek závodu ve zdravotnickém centru uvnitř okruhu. Před závodem v Detroitu jej čeká další prohlídka, která rozhodne, zda jej doktoři vůbec pustí na start.
Smutný závěr kariéry pro Daniku Patrickovou
Restartu využil Kanaan k tomu, aby se dostal do čela. Z vedení se radoval ale jen jedno kolo, než jej předjel opět Carpenter. Ten coby majitel stáje ale záhy přišel o jeden z vozů, když nárazem do bariéry ve 2. zatáčce skončila derniéra pro Patrickovou. Při restartu se navíc před Carpentera opět dostal Kanaan. Jeho naděje na dobrý výsledek ale vzaly za své po dalším kole pit stopů, když musel po 10 kolech znovu k mechanikům. Tým si všiml poškozené pravé zadní pneumatiky. Pit stopů využil Power k tomu, aby se dostal před Carpentera.
Hodně horké chvilky zažil u mechaniků Veach. Při tankování na vůz ukáplo palivo, které okamžitě začalo hořet. Veach s plameny vyrazil od mechaniků a ty postupně uhasly. V polovině závodu byl v čele Power. V čelní skupince se po většinu dne držel i Bourdais, pak ale mezi 3. a 4. zatáčkou najel do nečistot a skončil ve zdi.
Veachovi bylo při pit stopu pořádně horko
To už se blížilo 150. kolo znamenající, že jezdci mají za sebou tři čtvrtiny závodu. Restart ve 146. kole byl velmi divoký a skvělé manévry předváděl hlavně Rossi, který se po startu z poslední řady posunul do první pětice. Šance brzy vyhasly pro Castronevese, který se přidal k jezdcům, kteří ztratili kontrolu nad vozem a skončili ve zdi. Castroneves se od ní odrazil a zůstal stát na vjezdu do boxů.
Po restartu ve 154. kole se Rossi dostal už na třetí místo za Powera a Carpentera. Opět se závodilo jen pár vteřin, protože na konci kola narazil do zdi jinak výborně jedoucí Karam. Uražené pravé zadní kolo nebezpečně přeskákalo celou dráhu a zůstalo stát u vnitřní ochranné zdi.
Před restartem zamířil v 160. kole k mechanikům Dixon. Jeho tým rozjel strategickou hru, přičemž doufal, že závěr závodu rozkouskují žluté fáze, které by Novozélanďanovi umožnily šetřit palivo. Závod vedl Power, o druhou příčku bojovali Carpenter a Rossi. Jezdce v čele čekal ještě jeden pit stop, k němuž zamířil Power ve 171. kole.
Do čela se dostala skupina jezdců na jiné strategii, zjevně využívající nižší spotřeby motorů Honda. Za vedoucím Wickensem se seřadili Servia, Wilson, Harvey a Claman de Melo. Power 15 kol před koncem dojel Dixona, který šetřil palivo a jel výrazně pomaleji. Wickens a Claman De Melo zajeli do boxů. Závod tak v 189. kole vedl Servia před Wilsonem, Harveym, Powerem, Dixonem a Carpenterem.
Jiskru naděje pro jezdce na alternativní strategii vykřesal Kanaan, když také udělal chybu a skončil ve zdi. Restart proběhl šest kol před cílem. Wilson se skvěle protáhl na 1. místo. Servia ztratil dvě příčky, protože jej zdolal i Harvey. Power trochu zaspal a musel se bránit před Dixonem.
Na konci kola se už ale Power protáhl před Serviu. Do konce zbývala čtyři kola. Harvey měl Powera těsně za svými zády, Wilson si ale vybudoval zajímavý náskok. Jenže na konci kola zamířili oba piloti do boxů a před Powerem se tak otevřela cesta k premiérovému vítězství.
Mléko v cíli čekalo na Powera
Pro tým Penske je to 17. vítězství v Indy500 a 201. triumf v IndyCar. Přičemž ten 200. získal Power v minulém závodě, který se jel na okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Australan je tak prvním jezdcem, který vyhrál v jedné sezoně jak velkou cenu, tak závod na 500 mil.
Díky tomu se Power také vyšvihnul do čela šampionátu, který vede o dva body před Rossim. Obhájce titulu Newgarden ztrácí na Powera 10 bodů. Čtvrtý je díky druhému místu z velké ceny a třetímu z Indy500 po závodech v Indianapolisu Dixon.
Sezona pokračuje hned následující víkend, kdy piloty čeká také pořádný kus práce. V Detroitu se totiž utkají hned ve dvou závodech během jednoho víkendu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | 02:59:42,6365 | 108 |
2. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 3,1589 | 92 |
3. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 4,5928 | 71 |
4. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | + 5,2237 | 65 |
5. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | + 6,7187 | 61 |
6. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 7,2357 | 65 |
7. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | + 7,8377 | 53 |
8. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | + 8,6917 | 55 |
9. | ![]() |
Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | + 9,3112 | 45 |
10. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 11,3368 | 41 |
11. | ![]() |
Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | + 12,7354 | 38 |
12. | ![]() |
Andretti Herta Autosport | Honda | + 14,0745 | 36 |
13. | ![]() |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 14,7798 | 34 |
14. | ![]() |
Harding Racing | Chevrolet | + 15,1173 | 32 |
15. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | + 33,6747 | 31 |
16. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 34,7970 | 28 |
17. | ![]() |
Scuderia Corsa/RLL Racing | Honda | + 38,2325 | 27 |
18. | ![]() |
Carlin | Chevrolet | + 41,5146 | 24 |
19. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 23 |
20. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 25 |
21. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 18 |
22. | ![]() |
Carlin | Chevrolet | - 2 kola | 16 |
23. | ![]() |
Andretti Autosport | Honda | - 2 kola | 14 |
24. | ![]() |
Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | - 7 kol | 12 |
25. | ![]() |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 11 |
26. | ![]() |
Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | Havárie | 10 |
27. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 12 |
28. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 16 |
29. | ![]() |
Juncos Racing | Chevrolet | Porucha | 10 |
30. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 13 |
31. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 10 |
32. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 10 |
33. | ![]() |
A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 10 |