Před VC Rakouska 2018
Devátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Rakouská velká cena si v minulosti prošla různými peripetiemi. Poslední čtyři ročníky se však konaly na moderním okruhu Red Bull Ring, který nabízí snad všechno – kromě předjíždění. Velkou roli by však mohlo sehrát počasí, protože déšť závodům prospívá.
Historie okruhu
Skupina motoristických nadšenců vybudovala v padesátých letech trať u městečka Zeltweg. Byla jednoduchá, vytýčená balíky slámy na přistávací dráze vojenského letiště. První závod sportovních vozů se jel v roce 1958 a vyhrál Wolfgang von Trips s Porsche. V roce 1964 se zde uskutečnila první a jediná velká cena F1. Vyhrál ji Lorenzo Bandini ve ferrari a byl to jeho jediný triumf v kariéře. Hrbolatý povrch tratě však vrcholným závodům nevyhovoval.
Na pokračování museli Rakušané počkat až do roku 1970, kdy v sousedství u Knittelfeldu na úpatí hory postavili nový Österreichring. V prvním ročníku sice domácí hvězda Jochen Rindt získala pole position, ale závod vyhrál Jacky Ickx. Rakouský šampion tak nevyužil jedinou příležitost vyhrát před svými diváky, protože o necelý půl rok později v Monze tragicky zahynul.
Lorenzo Bandini vyhrál první VC Rakouska v Zeltwegu
Co se nepodařilo Rindtovi, to dokázal Niki Lauda v roce 1984. Za volantem mclarenu nechal daleko za zády Nélsona Piqueta. Čím dál hlasitěji se však ozývaly kritické hlasy, poukazující na nedostatečnou bezpečnost okruhu. V roce 1987 už přestal vyhovovat docela a na deset let se s F1 musel rozloučit.
Na stejném místě vyrostla rekonstruovaná verze tohoto slavného okruhu pod názvem A-1 Ring. Vyžádala si investici zhruba půl miliardy korun a měla přilákat do nádherného prostředí Štýrska mnohem víc zahraničních fanoušků. To se také zcela jistě podařilo, i když velkým problémem jsou nedostatečné ubytovací kapacity v blízkém okolí.
Okruh je situován v horské oblasti, což přináší proměnlivé počasí. Nájezd do zatáčky Remus Kurve, která bezprostředně navazuje na místo, kde vozy dosahují nejvyšší rychlost, a následující zvlněná partie před zatáčkou Gösser Kurve jsou místem umožňujícím předjížděcí manévry. Nájezd do Remus Kurve je také místem častých kolizí. Právě zde se v roce 1999 střetly oba mclareny, když David Coulthard torpédoval Miku Häkkinena, a také se tady roku 2001 srazil Juan Pablo Montoya s Michaelem Schumacherem.
Mezi jezdci trať nebyla příliš oblíbená pro nedostatečnou přilnavost povrchu. Například Michaelu Schumacherovi se na ní nikdy nedařilo. Víc se zapsal do povědomí aférou z roku 2002. Za vítězství díky týmové režii ho diváci vypískali. Za výměnu jezdců na stupních vítězů pak bylo Ferrari potrestáno milionovou pokutou. Tato aféra odstartovala (už několikáté) úsilí o zabránění podobných situací.
Gilles Villeneuve na trati VC Rakouska 1979
První závod v roce 1997 vyhrál Jacques Villeneuve, ale bohužel se uskutečnilo pouhých sedm ročníků. Na síle nabývala kritika ochránců přírody, kteří chtěli automobilové závody z nádherné oblasti vytlačit. Podařilo se to po ročníku 2003.
Díky úsilí a investicím Dietricha Mateschitze, spolumajitele Red Bullu, se VC Rakouska na Red Bull Ringu vrátitla v roce 2014 do kalendáře. Okruh se stal jedním z nejmodernějších na světě, nabízí skvělé zázemí a opravdový požitek z návštěvy velké ceny i jakéhokoli jiného závodu.
Trať má dvě hlavní rovinky, končící ostrými zatáčkami. Celková průměrná rychlost není tak vysoká a pro inženýry je nastavení aerodynamiky velkým oříškem. Nejlépe to zatím zvládá Mercedes, protože vyhrál všechny čtyři poslední ročníky na novém okruhu – dvakrát Nico Rosberg, jednou Lewis Hamilton a loni Valtteri Bottas. Také letos je tým největším favoritem.
Vzpomínka na rok 2017
Na Red Bull Ring přijížděl v pozici vedoucího jezdce šampionátu Vettel. Hamilton na něj ztrácel 14 a Bottas 42 bodů. Ferrari nasadilo do závodu novou specifikaci motoru.
Ani to však nestačilo, protože kvalifikaci vyhrál Bottas před Vettelem a Hamiltonem. Brit ale putoval na roštu o pět míst zpátky kvůli výměně převodovky. Wehrlein po poruše turba začínal z boxů.
Verstappen si při havárii v první zatáčce poškodil vůz a vzdal. Podobně dopadl také Alonso. Oba ze závodu vyřadil Kvjat, který pokračoval s velkou časovou ztrátou. Räikkönen doplatil na souboj s Ricciardem a propadl se za Grosjeana. Zpět se dostal až ve třetím kole.
Vpředu se od ostatních utrhl Bottas, který se pohnul tak rychle, že ho Vettel přes vysílačku obvinil z předčasného startu a sportovní komisaři zahájili vyšetřování. Hamilton si po opatrném začátku musel hledat cestu před Péreze, až pak mohl také zaútočit na Grosjeana. V osmém kole už jel pátý.
Teď měl před sebou Räikkönena, který nedokázal držet krok s Ricciardem. Druhý Vettel se prozatím vzdal pronásledování vedoucího Fina. Kvjat musel za trest projet boxovou uličkou kvůli způsobení kolize v první zatáčce závodu.
Ve 12. kole už měl Bottas k dobru náskok pěti sekund. Hamilton se zasekl za Räikkönenem, jehož trápil puchýř na přední pneumatice. Ricciardo se této dvojici vzdaloval, ale byl o něco pomalejší než Vettel.
Ve 26. kole vešlo ve známost, že Bottas nebude potrestán za předčasný start, ale zároveň si začal stěžovat na odcházející pneumatiky. Ve 30. kole odstoupil v té chvíli jedenáctý Magnussen.
Různé taktické varianty během zastávek v boxech způsobily, že v čele se objevil dosud nepřezutý Räikkönen. Bottasovu tlaku samozřejmě nemohl dlouho odolávat a ve 44. kole vyklidil pozici. Krátce na to zamířil k mechanikům.
Vedl Bottas před Vettelem, Ricciardem, Hamiltonem, Räikkönenem, Grosjeanem, Pérezem, Oconem, Massou a Strollem. Toto pořadí se zakonzervovalo a zdálo se, že se již jen v poklidu dokrouží. Tři kola před koncem ale zavelel k mohutnému nástupu Hamilton. Rychle smazal ztrátu na Ricciarda a dvakrát byl blízko tomu ho předjet. Australan však s vypětím všech sil atak odrazil. Současně se pokoušel Vettel ještě něco vymyslet na Bottase. Dostal se k němu tak blízko, že mohl použít DRS, jenže mu už chyběl čas.
Bottas docílil svého druhého triumfu ve F1. Ricciardo stál v sezoně na pódiu již popáté, Vettel dokonce posedmé.
Na stupni vítězů zleva Vettel, Bottas a Ricciardo
VC Rakouska
Okruh: Red Bull Ring
Místo: Spielberg
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11964
- POČET KOL71
- DÉLKA OKRUHU4318 m
- DÉLKA ZÁVODU306,452 km
- REKORD OKRUHU1:07.411 (2017)
- DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
- Počet zatáček9
- Nadmořská výška721,4 – 784,9 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivastřední
29. června - 1. července 2018
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
Současný Red Bull Ring je nástupcem tratí, fungujících ve stejné lokalitě postupně pod názvy Zeltweg, Österreichring a A1-Ring. Nachází se v nádherném prostředí Štýrska a proto míval velké problémy s přehnanými nároky ochránců přírody. Na původním Österreichringu se jezdily velké ceny F1 v letech 1970 až 1987. Byla to velmi rychlá trať a z obav o bezpečnost jezdců byla z kalendáře vyřazena. Na upravený A1-Ring se poté šampionát vrátil v roce 1997, ale jen na sedm ročníků. Po jeho uzavření bylo na rekonstrukci trati vynaloženo půl miliardy korun, aby se stala jedním z nejmodernějších okruhů na světě. Doslova ze země ho vydupal šéf Red Bullu Dietrich Mateschitz. Zprovozněn byl v roce 2010, napřesrok se dočkal svého současného jména. Formule 1 se pod Alpy vrátila v roce 2014. Okruh se skládá ze tří dlouhých rovinek s vnitřní technickou částí, která je pro inženýry skutečnou hádanku pro nalezení správného kompromisu v nastavení vozu.
Vítězové VC Rakouska
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Felipe Massa | Williams | Mercedes |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | Eddie Irvine | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Giancarlo Fiscihella | Benetton | Playlife |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 56 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 65 %
Počet řazení za kolo: 32
Spotřeba paliva: střední
Největší přetížení: 3,7 g v 8. zatáčce
Největší rychlost: 324 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 330,8 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 358,1 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,114 s
Počet zastávek v boxu: 20
Počet předjetí: 2
Počet předjetí s DRS: 4
Pravděpodobnost vyjetí safety caru 50 %
Pravděpodobnost deště: 20 %
Průměrná teplota vzduchu: 19,8 °C
Průměrná teplota asfaltu: 39,1 °C
Doba věnovaná brzdění 15 %
Průměrné přetížení 4,2 g
Náročnost na brzdy 8