Před VC Rakouska 2019
Devátá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Nebýt posledního kola a divokých kousků Daniela Ricciarda, zařadila by se VC Francie mezi nejnudnější závody sezony. Hned po týdnu se jede v Rakousku a fanoušci si slibují mnohem víc napětí a zábavy.
Vedoucí pozici v šampionátu si znovu upevnil Lewis Hamilton (187 bodů) před týmovým kolegou Valtterim Bottasem (151). Ani na dalších místech se nic nezměnilo. Třetí místo si drží Sebastian Vettel (111), za ním následují Max Verstappen (100), Charles Leclerc (87) a Pierre Gasly (37).
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (338) před Ferrari (198), Red Bullem (137), McLarenem (40) a Renaultem (32). Bez bodového zisku je stále pouze Williams.
Historie okruhu
Skupina motoristických nadšenců vybudovala v padesátých letech trať u městečka Zeltweg. Byla to jednoduchá trať, vytýčená balíky slámy na přistávací dráze vojenského letiště. První závod sportovních vozů se jel v roce 1958 a vyhrál Wolfgang von Trips s Porsche. V roce 1964 se zde uskutečnila první a jediná velká cena F1. Vyhrál ji Lorenzo Bandini ve ferrari a byl to jeho jediný triumf v kariéře. Hrbolatý povrch tratě však vrcholným závodům nevyhovoval.
Na pokračování museli Rakušané počkat až do roku 1970, kdy v sousedství u Knittelfeldu na úpatí hory postavili nový Österreichring. V prvním ročníku sice domácí hvězda Jochen Rindt získala pole position, ale závod vyhrál Jacky Ickx. Rakouský šampion tak nevyužil jedinou příležitost vyhrát před svými diváky, protože po necelém půl roce v Monze tragicky zahynul.
Co se nepodařilo Rindtovi, to dokázal Niki Lauda v roce 1984. Za volantem mclarenu nechal daleko za zády Nélsona Piqueta. Čím dál hlasitěji se však ozývaly kritické hlasy, poukazující na nedostatečnou bezpečnost okruhu. V roce 1987 už přestal vyhovovat docela a na deset let se s F1 musel rozloučit.
Na stejném místě vyrostla rekonstruovaná verze tohoto slavného okruhu pod názvem A-1 Ring. Vyžádala si investici zhruba půl miliardy korun a měla přilákat do nádherného prostředí Štýrska mnohem víc zahraničních fanoušků. To se také zcela jistě podařilo, i když velkým problémem jsou nedostatečné ubytovací kapacity v blízkém okolí.
Okruh je situován v horské oblasti, což přináší proměnlivé počasí. Nájezd do zatáčky Remus Kurve, která bezprostředně navazuje na místo, kde vozy dosahují nejvyšší rychlost, a následující zvlněná partie před zatáčkou Gösser Kurve jsou místem umožňujícím předjížděcí manévry. Nájezd do Remus Kurve je také dějištěm častých kolizí. Právě zde se v roce 1999 srazily oba mclareny, když David Coulthard torpédoval Miku Häkkinena, a také tady se roku 2001 střetli Juan Pablo Montoya s Michaelem Schumacherem.
Tankování Fernanda Alonsa v týmu Renault ve VC Rakouska 2003
Mezi jezdci trať nebyla příliš oblíbená pro nedostatečnou přilnavost povrchu. Například Michaelu Schumacherovi se na ní nikdy nedařilo. Víc se zapsal do povědomí aférou z roku 2002. Za vítězství díky týmové režii ho diváci vypískali. Za výměnu jezdců na stupních vítězů pak bylo Ferrari potrestáno milionovou pokutou. Tato aféra odstartovala (už poněkolikáté) úsilí o zabránění podobných situací.
První závod v roce 1997 vyhrál Jacques Villeneuve, ale bohužel se uskutečnilo pouhých sedm ročníků. Na síle nabývala kritika ochránců přírody, kteří chtěli automobilové závody z nádherné oblasti vytlačit. Podařilo se to po ročníku 2003.
Díky úsilí a investicím Dietricha Mateschitze, spolumajitele Red Bullu, se podařilo VC Rakouska na Red Bull Ringu vrátit do kalendáře v roce 2014. Okruh se stal jedním z nejmodernějších na světě, nabízí skvělé zázemí a opravdový požitek z návštěvy velké ceny i jakéhokoli jiného závodu.
Trať má dvě hlavní rovinky, končící ostrými zatáčkami. Celková průměrná rychlost není tak vysoká a pro inženýry je nastavení aerodynamiky velkým oříškem. Nejlépe to zatím zvládá Mercedes, protože vyhrál první čtyři ročníky na novém okruhu – dvakrát Nico Rosberg, jednou Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Loni zvítězil Max Verstappen a ani jeden z mercedesů nedojel do cíle. Od té doby se však něco podobného neopakovalo.
Klíčová místa
Red Bull Ring (4318 m) je přibližně stejně dlouhý jako okruh Gillese Villeneuvea v Montréalu (4361 m) nebo Hungaroring (4381 m). Přesto je jedinou tratí v seriálu mistrovství světa F1, kde se jedno kolo jezdí za méně než 65 vteřin. Je to dáno jednak vysokými rychlostmi, ale také malým počtem zatáček, z nichž pouze tři vyžadují použití brzd po dobu delší než jednu vteřinu.
Na druhé straně je terén poměrně dost zvlněný, což jezdcům komplikuje správné načasování brzdného místa. Mezi nejvyšším a nejnižším místem je rozdíl 65 metrů. Podle techniků firmy Brembo je jedná z hlediska brzd o okruh střední obtížnosti.
Během jednoho okruhu jezdci používají brzdy sedmkrát a celkem méně než deset vteřin. Dokonce ještě o osm desetin vteřiny méně než na Monze. Za celý závod je to zhruba 11,5 minuty a to znamená přibližně 15 % velké ceny.
Mnohem méně se brzdy používají ve druhé části okruhu, od zatáčky Rauch (č. 6) do cíle. Zatímco do tohoto místa jezdci brzdí 6,5 vteřiny, ve druhé části jen tři vteřiny. Tomu odpovídá také maximální zpomalení: z průměru 5,2 G v první sekci až na 2,3 G ve zbytku. V důsledku toho je průměrné zpomalení trati 3,5 G.
Jeden z pěkných soubojů týmů Red Bull a Ferrari v minulém ročníku
Množství energie získané brzděním za celou vzdálenost velké ceny u každého monopostu je 201 kWh a závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 38,5 tuny.
Z celkového počtu sedmi brzdných míst jsou tři považována za těžko a čtyři za lehké. Nejtěžší je zatáčka Remus (č. 3), ve které se brzdí z rychlosti 328 km/h za 2,59 vteřiny na 84 km/h. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 174 kg a dosáhnou zpomalení 5,2 G. Vůz za tu dobu ujede 127 metrů.
Zpomalení 5,2 G je dosaženo také v zatáčce Schlossgold (č. 4). V ní se brzdí po předchozí rovince ze 331 km/h. Vstupní rychlost do zatáčky je vyšší než v Remusu, pohybuje se kolem 120 km/h.
Nejpomaleji se projíždí zatáčka Remus, kolem 75 km/h. Za normálních okolností by tedy nabízela vhodnou příležitost k předjíždění. Na předchozí rovince však není k dispozici DRS, takže předjížděcí manévry jsou mnohem obtížnější. Další možností k předjetí je následná zatáčka Schlossgold.
A na závěr ještě jedno zajímavé srovnání od inženýrů Renaultu. Týká se nejrychlejších kol jednotlivých kategorií: 1:03,130 minuty = 246,235 km/h (F1), 1:13,396 = 211,794 (F2) a 1:19,041 = 196,668 (F3). Z telemetrie lze vyčíst, že každých 10 kg paliva v ef jedničce znamená zpomalení o 0,20 vteřiny.
Vzpomínka na rok 2018
Jako vedoucí muž průběžné klasifikace zamířil pod alpské vrcholky Hamilton. Na Vettela měl k dobru 14 a na Ricciarda 49 bodů. V Poháru konstruktérů držel prvenství Mercedes.
Jezdci dostali poprvé k dispozici tři DRS zóny. Nová se nacházela za zatáčkou Castrol.
Pole position si vyjel výkonem 1:03,130 Bottas před Hamiltonem a Vettelem. Pilot Ferrari se ale nakonec stěhoval na roštu o tři stání vzad, protože neušel trestu za blokování Sainze ve druhé části kvalifikace. Leclerc, Alonso a Hartley byli penalizováni kvůli nadlimitní výměně komponent pohonné jednotky.
Bottasovi start příliš nevyšel a propadl se za Hamiltona a Räikkönena. Vettel projel únikovou zónou a ztratil dvě pozice ve prospěch Magnussena a Ricciarda. Ve druhé zatáčce šel před Bottase i Verstappen, zatímco Hamilton odrazil Räikkönenův nástup. V následujícím oblouku připravil Bottas odvetu a naráz předjel Verstappena a Räikkönena. Gasly si ze souboje s Vandoornem odnesl pošramocené přední křídlo a musel zajet do boxů.
Po značně dramatickém úvodním kole se vytvořilo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Grosjean, Magnussen, Vettel, Hülkenberg a Ocon. Vettel však záhy zdolal oba jezdce týmu Haas. Ve 12. kole ohlásil Hülkenberg ztrátu výkonu a odstoupil ze závodu.
O chvíli později se naplnil i Bottasův osud. Vyřadila ho porucha hydrauliky. Po dobu odstraňování jeho monopostu byl zaveden režim virtuálního safety caru. Během něj stáhly Red Bull a Ferrari své závodníky k výměně pneumatik. Všichni shodně přešli na měkkou směs. Hamilton zůstal na trati, ale jeho náskok na Verstappena činil jen 13 sekund, takže by se po zastávce neudržel v čele a dokonce by se ocitl i za Ricciardem a Räikkönenem. Ricciardo zajel nejrychlejší kolo a mocně tlačil na Räikkönena. Ten ve 20. kole probrzdil a byl nucen svého protivníka pustit před sebe.
Loni zvítězil Max Verstappen před oběma jezdci Ferrari
Hamilton přezul na měkké gumy ve 26. kole. Na špici se tím pádem dostal Verstappen o čtyři sekundy před Ricciardem. Následovali Räikkönen, Hamilton, Vettel, Magnussen, Pérez, Grosjean, Ocon a Sainz.
Před polovinou velké ceny si Räikkönen všiml, že Ricciardovy pneumatiky pokrývají puchýře. Využil toho a ve 38. kole se na druhý pokus s pomocí DRS prosmýkl před něj. Australan znovu zajel k mechanikům, tentokrát pro superměkké obutí. Vrátil se jako pátý.
Prakticky současně vyzrál Vettel na Hamiltona, jehož pneumatiky rovněž nečekaně brzy odešly. Mechanici mu nasadili nové superměkké a obhájce titulu se zařadil těsně za Ricciarda na pátou příčku. Z ní se vzápětí bez boje posunul na čtvrtou, protože Ricciardo zastavil a vzdal.
Verstappenovy akcie šly prudce nahoru. Relativně na dostřel se ho drželi jen Räikkönen a Vettel. Hamilton měl v té době jiné starosti, protože pohonná jednotka jeho mercedesu zvolna skomírala. Definitivně zesnula v 63. kole a bylo to od VC Malajsie 2016 poprvé, co Brit nespatřil šachovnici.
Ve finiši oba borci Scuderie téměř zlikvidovali ztrátu na Verstappena, zaútočit na něj ale už nestačili. Nizozemec tak triumfoval před Räikkönenem a Vettelem. Body si připsali také Grosjean, Magnussen, Ocon, Pérez, Alonso, Leclerc a Ericsson.
VC Rakouska
Okruh: Red Bull Ring
Místo: Spielberg
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11964
- POČET KOL71
- DÉLKA OKRUHU4318 m
- DÉLKA ZÁVODU306,452 km
- REKORD OKRUHU1:06.957 (2018)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček9
- Nadmořská výška721,4 – 784,9 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivastřední
28. - 30. června 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Rakouska ve Spielbergu
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Felipe Massa | Williams | Mercedes |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | Eddie Irvine | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Giancarlo Fiscihella | Benetton | Playlife |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 216,94 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 359,2 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 73 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 79 %
- Čas věnovaný brzdění4) 15 %
- Počet řazení za kolo1/2) 40/44
- Největší přetížení4) 5,2 G ve 3. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 174 kg ve 3. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 325,6 km/h (Pérez)
- Max. rychlost v závodě5) 333,2 km/h (Pérez)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:03,130 (Bottas)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:06,957 (Räikkönen)
- Ideální čas na kolo2) 1:03,030
(S1: 16,018, S2: 27,913, S3: 19,099)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka v 15. kole (Verstappen)
- Počet předjetí1) 9
- Počet předjetí s DRS1) 16
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 56 kol (Vettel, Räikkönen, Verstappen)
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 54 kol (Hartley)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 28 kol (Magnussen)
- Průměrná spotřeba2) 1,55 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,164 s
- Počet zastávek v boxech 23
- Počet vítězství z pole position 5x z 12 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 40 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 8 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 21,8 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 39,0 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA