Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Rakouska 2020

Před VC Rakouska 2020

První velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

Až ve druhé polovině roku jsme se konečně dočkali úvodního podniku 71. ročníku MS F1. Poprvé v historii bude VC Rakouska zahajovat novou sezonu. A s ohledem na minulé měsíce je otazníků víc než dost.

Připomeňme si, že v březnu byly všechny týmy v Austrálii připravené ke startu, ale velká cena se na poslední chvíli zrušila. Od té doby se jezdci věnovali individuálnímu tréninku, dosyta si zajezdili na simulátorech a formu ladili každý po svém. Tak dlouhou přestávku v opravdovém závodění však ve svých kariérách ještě nezažili.

Historie okruhu

Skupina motoristických nadšenců vybudovala v padesátých letech jednoduchou trať u městečka Zeltweg. Byla vytýčená balíky slámy na přistávací dráze vojenského letiště. První závod sportovních vozů se jel v roce 1958 a vyhrál Wolfgang von Trips s Porsche. V roce 1964 se zde uskutečnila první a jediná velká cena F1. Vyhrál ji Lorenzo Bandini ve ferrari a byl to jeho jediný triumf v kariéře. Hrbolatý povrch tratě však vrcholným závodům nevyhovoval.

Na pokračování museli Rakušané počkat až do roku 1970, než v sousedství u Knittelfeldu na úpatí hory postavili nový Österreichring. V prvním ročníku sice domácí hvězda Jochen Rindt získala pole position, ale závod vyhrál Jacky Ickx. Rakouský šampion tak nevyužil jedinou příležitost zvítězit před svými diváky, protože po necelém půl roce v Monze tragicky zahynul.

Co se nepodařilo Rindtovi, to dokázal Niki Lauda v roce 1984. Za volantem mclarenu nechal daleko za zády Nélsona Piqueta. Čím dál hlasitěji se však ozývaly kritické hlasy, poukazující na nedostatečnou bezpečnost okruhu. V roce 1987 už přestal vyhovovat docela a na deset let se s F1 musel rozloučit.

Na stejném místě vyrostla rekonstruovaná verze tohoto slavného okruhu pod názvem A-1 Ring. Vyžádala si investici zhruba půl miliardy korun a měla přilákat do nádherného prostředí Štýrska mnohem víc zahraničních fanoušků. To se také zcela jistě podařilo, i když velkým problémem jsou nedostatečné ubytovací kapacity v blízkém okolí.

Okruh je situován v horské oblasti, což přináší proměnlivé počasí. Nájezd do zatáčky Remus, která bezprostředně navazuje na místo, kde vozy dosahují nejvyšší rychlost, a následující zvlněná partie před zatáčkou Gösser jsou místem umožňujícím předjížděcí manévry. Nájezd do Remus Kurve je také místem častých kolizí. Právě zde se v roce 1999 střetly oba mclareny, když David Coulthard torpédoval Miku Häkkinena, a také tady se roku 2001 střetli Juan Pablo Montoya s Michaelem Schumacherem. 

Stupeň vítězů z roku 2002 - vítěz na druhém stupínku a uplakaný Rubens Barrichello na nejvyšším... Foto: Ferrari

Mezi jezdci trať nebyla příliš oblíbená pro nedostatečnou přilnavost povrchu. Například Michaelu Schumacherovi se na ní nikdy nedařilo. Víc se zapsal do povědomí aférou z roku 2002. Za vítězství díky týmové režii ho diváci vypískali. Za výměnu jezdců na stupních vítězů pak bylo Ferrari potrestáno milionovou pokutou. Tato aféra odstartovala (už několikáté) úsilí o zabránění podobných situací.

První závod v roce 1997 vyhrál Jacques Villeneuve, ale bohužel se uskutečnilo pouhých sedm ročníků. Na síle nabývala kritika ochránců přírody, kteří chtěli automobilové závody z nádherné oblasti vytlačit. Podařilo se to po ročníku 2003, v němž zvítězil Michael Schumacher.

Díky úsilí a investicím Dietricha Mateschitze, spolumajitele Red Bullu, se podařilo VC Rakouska na Red Bull Ringu vrátit do kalendáře v roce 2014. Okruh se stal jedním z nejmodernějších na světě, nabízí skvělé zázemí a opravdový požitek z návštěvy velké ceny i jakéhokoli jiného závodu.

Trať má dvě hlavní rovinky, končící ostrými zatáčkami. Celková průměrná rychlost není tak vysoká a pro inženýry je nastavení aerodynamiky velkým oříškem. Nejlépe to zatím zvládá Mercedes, protože vyhrál první čtyři ročníky na novém okruhu – dvakrát Nico Rosberg, jednou Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. V posledních dvou letech zvítězil Max Verstappen. V roce 2018 tady ani jeden z mercedesů nedojel do cíle. Od té doby se však něco podobného neopakovalo.

Klíčová místa

Red Bull Ring (4318 m) je přibližně stejně dlouhý jako okruh Gillese Villeneuvea v Montréalu (4361 m) nebo Hungaroring (4381 m). Přesto je jedinou tratí v seriálu mistrovství světa F1, kde se jedno kolo jezdí za méně než 65 vteřin. Je to dáno jednak vysokými rychlostmi, ale také malým počtem zatáček, z nichž pouze tři vyžadují použití brzd po dobu delší než jednu vteřinu.

Na druhé straně je terén poměrně dost zvlněný, což jezdcům komplikuje správnou volbu načasování brzdného místa. Mezi nejvyšším a nejnižším místem je rozdíl 65 metrů. Podle techniků firmy Brembo se jedná z hlediska brzd o okruh střední obtížnosti.
Během jednoho okruhu jezdci používají brzdy sedmkrát a celkem méně než deset vteřin. Dokonce ještě o necelých osm desetin vteřiny méně než na Monze. Za celý závod je to zhruba 11,5 minuty, a to znamená přibližně 15 % velké ceny.

Mnohem méně se brzdy používají ve druhé části okruhu, od zatáčky Rauch (č. 6) do cíle. Zatímco do tohoto místa jezdci brzdí 6,85 vteřiny, ve druhé části jen 3,18 vteřiny. Tomu odpovídá také maximální zpomalení: z průměru 5,3 G v první sekci až na 2,3 G ve zbytku. V důsledku toho je průměrné zpomalení trati 3,5 G.

Zajímavá čísla

Rekord okruhu stále drží Kimi Räikkönen (Ferrari) výkonem 1:06,957 z roku 2018. Nejrychlejšího času však dosáhl loni Charles Leclerc (Ferrari) časem 1:03,003 v kvalifikaci. Red Bull Bull Ring je pátou nejkratší tratí v seriálu po Brazílii, Mexiku, Nizozemsku a Monaku. Rozdíly v kvalifikačních časech jsou proto minimální.

Spielberg je také rekordmanem v počtu zatáček. Trať jich má pouze deset, tedy o jednu méně než Monza. Jen sedm z nich je však považovaných za opravdu náročné. Vzhledem k rozmístění i výšce obrubníků je velmi náročná na odpružení vozu a riziko poškození monopostu. Zároveň je obtížná při brzdění, protože se často zvedá jedno z kol a hrozí ztráta přilnavosti.

V Rakousku jezdci drží plný plyn až 72,3 % délky okruhu, což je druhé nejvyšší procento srovnatelné s Austrálií. Pouze v Itálii je to až 77,2 %.

Teploty mohou být velmi proměnlivé. Během posledních pěti let kolísaly mezi 26 až 32 °C. Vysoká nadmořská výška (660 metrů nad mořem) a nižší tlak okolního vzduchu ovlivňují chlazení motoru a brzd.

Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 126 metrů. K dispozici budou tři DRS zóny. První má detekční bod 160 m před první zatáčkou a aktivační bod 102 metrů za ní. Druhá má detekční bod 40 m před zatáčkou č. 3 a aktivační bod 100 m za ní. Třetí má detekční bod 120 m před zatáčkou č. 10 a aktivační bod 106 metrů za ní.

Jak jsme již několikrát psali, letošní VC Rakouska se pojede bez diváků. Výrazně omezený je také počet žurnalistů a pracovníků organizačního týmu.

Vzpomínka na rok 2019

Do lůna Alp přijížděl na vedoucí pozici průběžné klasifikace Hamilton. Na Bottase měl náskok 36 a na Vettela 76 bodů.

Kvalifikace přinesla pohromu pro Vettela, který kvůli technickému problému nemohl nastoupit do její třetí části. Čest Ferrari zachránil nejrychlejším časem 1:03,003 Leclerc. Do první řady se s ním postavil Verstappen. Původně třetí skončil Hamilton, jenže za blokování soupeře se na roštu stěhoval o tři pozice zpátky. Totéž postihlo také Russella. V důsledku použití nadlimitních komponentů stihla penalizace v různé výši Hülkenberga, Magnussena, Sainze a Albona.

Leclerc se v úvodu velké ceny udržel v čele, zatímco Verstappen se propadl zpátky. Po prvním kole vykrystalizovalo pořadí Leclerc, Bottas, Hamilton, Räikkönen, Norris, Vettel, Verstappen, Gasly, Giovinazzi a Pérez.

V dalším průběhu se hlavně drali vpřed Vettel a Verstappen, kteří se vypořádali s Norrisem a Räikkönenem. Magnussen se nedobrovolně projel boxovou uličkou, protože na startu stál mimo vyhrazený prostor.

Z favoritů zamířil k mechanikům nejdříve, ve 21. kole, Bottas, který přešel na tvrdou směs. Vzápětí se u se garáže Ferrari objevil Vettel, jenže její osazenstvo zjevně nebylo na jeho návštěvu připraveno. Exmistr světa tak dopil kalich hořkosti do dna.

Naopak Leclerkova zastávka, který také vsadil na tvrdé gumy, proběhla nerušeně. Na špici se tak posunuli dosud nepřezutí Hamilton a Verstappen. Když si plnil svoji povinnost úřadující šampion, vyměnili na jeho autě i přední křídlo. Verstappen vycítil šanci, zastavil o kolo později a posunul se před Hamiltona.

Loňský rok přinesl triumf Red Bullu a Hondě. Leclerkovi se asi ještě honí hlavou divoký souboj s Verstappenem. Foto: Red Bull

Pro závěrečnou fázi držel nejlepší karty v ruce Leclerc. Pronásledovali ho Bottas, Vettel, Verstappen a Hamilton.

Nejrychlejším mužem na dráze v těch chvílích byl Verstappen. Bleskově se dotáhl na Vettela a podnikl na něj několik útoků. Němec se srdnatě bránil, v padesátém kole nicméně přece jen podlehl. Vzápětí znovu zajel do boxů, tentokrát pro měkké pneumatiky.

Verstappen teď naháněl Bottase, týmu ovšem hlásil, že jeho monopostu ubývají síly. Přesto dvojku Mercedesu v 56. kole zdolal. Zbývala poslední překážka – Leclerc, usilující o premiérový triumf ve F1. Bitva mezi nimi nadchla diváky na tribunách i u obrazovek. Vyvrcholila však bohužel v 69. kole diskutabilním manévrem, kdy Verstappen svého soka v podstatě vystrčil ven.  

Čekalo se, jak zareagují sportovní komisaři, ale nakonec se Nizozemec mohl radovat z prvního vítězství v sezoně 2019. Ještě větší nadšení zavládlo u Hondy, protože její motor předtím naposledy uspěl v mistrovství světa ve VC Maďarska 2006.

Na dalších příčkách se umístili Leclerc. Bottas, Vettel, Hamilton, Norris, Gasly, Sainz, Räikkönen a Giovinazzi. Bonusový bod za nejrychlejší kolo bral Verstappen.

 

 

RakouskoVC Rakouska

Okruh: Red Bull Ring

Místo: Spielberg

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11964
  • POČET KOL71
  • DÉLKA OKRUHU4318 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,452 km
  • REKORD OKRUHU1:06.957 (2018)
  • DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
 
  • Počet zatáček9
  • Nadmořská výška721,4 – 784,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdvysoké
  • Spotřeba palivastřední
 

3. - 5. července 2020

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 
 

 

 Vítězové VC Rakouska ve Spielbergu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2019 Max Verstappen Red Bull Honda Charles Leclerc Ferrari Ferrari
2018 Max Verstappen Red Bull TAG Heuer Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Felipe Massa Williams Mercedes
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari  Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2001 David Coulthard McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 Eddie Irvine Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Giancarlo Fisichella Benetton Playlife
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
 

Vybrané údaje z ročníku 2019

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 260,5 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 358,5 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 60 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,1 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 72 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 79 %
  • Počet řazení za kolo1/2) 40/43
  • DRS zóny1)Z2-3/Z3-4/Z10-1
  • Největší přetížení4) 5,3 G ve 3. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 176 kg ve 3. zatáčce
  • Největší brzdná síla4) 3064 kW ve 3. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 329,1 km/h (Leclerc)
  • Max. rychlost v závodě5) 332,3 km/h (Sainz)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:03,003 (Leclerc)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:07,676 (Vettel)
  • Vítězná strategie3) jedna zastávka v 31. kole (Verstappen)
  • Počet předjetí1) 3
  • Počet předjetí s DRS1) 40
  • Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 50 kol (Bottas)
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 46 kol (Ricciardo)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 25 kol (Norris, Gasly)
  • Počet zastávek v boxech 23
  • Počet vítězství z pole position 5x z 13 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 40 %
  • Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 8 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 23,6 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 39,6 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA

Zdroj: FORMULE.cz