Bitvu o Británii vyhrál německý stíhač Vettel
VC Velké Británie – závod
Britský okruh, na němž se zrodilo mistrovství světa F1, viděl nádhernou bitvu do posledního kola. Skvělý Hamilton se po kolizi s Räikkönenem nevzdal a z posledního místa se prodral na druhé. Vettel v taktické bitvě tak dlouho stíhal Bottase, až se mu podařilo s pomocí DRS dobýt Hamiltonovu trať v Silverstone.
Všichni vědí, že Hamilton v Silverstone dopuje. Povoleným povzbuzujícím prostředkem jsou pro něho britští diváci, kteří mu vytvářejí domácí prostředí jako na fotbale. A on se před nimi chce vytáhnout. Poslední čtyři ročníky britské velké ceny vyhrál. K pátému triumfu v řadě v sobotu vykročil vítězstvím v kvalifikaci, v níž předvedl své jezdecké maximum. Však také tvrdil, že to byl zatím jeho nejtěžší boj o pole position. Boj o jubilejní 50. postavení v čele startu pro Mercedes.
Sportovní komisaři si však nejdřív museli udělat pořádek v papírech. Hartley do kvalifikace vůbec nenastoupil a Stroll neodjel žádné měřené kolo. Oba podle očekávání dostali výjimku a do závodu mohli nastoupit. Williamsy musely kvůli nepovoleným, nicméně k větší bezpečnosti vedoucím úpravám startovat z uličky před boxy. Až za Sirotkinem a Strollem se na stejném místě zařadil Hartley. Určitě mu ještě běhal mráz po zádech z hrozivé havárie ve třetím tréninku, do níž ho vyslala porucha zavěšení levého předního kola.
Odborníci z Pirelli předpovídali závod s jednou výměnou pneumatik, ale už před startem byla trať roztopená na 52 °C (vzduch 26 °C) a to mohl být velký zásah do životnosti pneumatik. Nový povrch v Silverstone jim dával pořádně zabrat.
Když se jezdci na startovním roštu usadili do svých vozů, na autě Hartleye se stále pracovalo. Pouze Hülkenberg, Sainz, Stroll a Hartley měli obuté pneumatiky se střední směsí, všichni ostatní použili měkkou.
Start vyšel dokonale Vettelovi a dostal se do vedení před Bottase. O třetí místo sváděli souboj Hamilton s Räikkönenem, ale došlo mezi nimi ke kolizi, která vystřelila domácího hrdinu mimo trať. Hamilton klesl až na 18. pozici a hlásil inženýrům, že jeho auto je poškozené. Jezdci se seřadili v pořadí Vettel, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Leclerc, Ocon, Sainz, Magnussen, Alonso, Gasly, Grosjean, Ericsson, Vandoorne, Sirotkin, Hamilton, Stroll, Pérez a Hartley. Poslední Hartley se však po ujetí jediného kola vrátil zpátky do boxů. Štěstí měly při vyjíždění z boxové uličky williamsy, protože jim cestu zkřížil roztočený Pérez.
Hamilton se rychle probíjel kupředu a vpředu zatím Räikkönen útočil na třetí pozici Verstappena. Po šesti kolech už byl Hamilton desátý a soupeře zdolával bez sebemenších problémů. Auto rozhodně poškozené nebylo. Räikkönen dostal za roztočení Hamiltona penalizaci 10 vteřin a byl to trest velmi problematický. Kromě toho měl Fin starosti o stav předního křídla, kterým v úvodním kole nabral pravé zadní kolo Hamiltona.
Po deseti kolech ztrácel sedmý Hamilton na vedoucího Vettela 26,5 vteřiny, takže boj o stupeň vítězů byl pro domácí hvězdu stále otevřený. Vzápětí Hamilton předjel Hülkenberga, jako by ho někde potkal na výletě… To nebyl souboj, tady se nejlépe projevil rozdíl v kvalitě špičkových vozů a středu pole. Na Vettela však zatím nestáhl ani vteřinu. Kvůli kolizi byli vyšetřováni jezdci v haasech, kteří se proti startovní pozici výrazně propadli do druhé poloviny pole.
Ve 13. kole absolvoval zastávku Räikkönen a odbyl si při ní penalizaci. Křídlo se neměnilo, ale přesto klesl až na 11. místo. Obul pneumatiky střední směsi a vydal se na stíhací jízdu. Po 15 kolech Vettel vedl před Bottasem o šest vteřin, Verstappen ztrácel dalších šest a Ricciardo ještě čtyři. Pátý Hamilton kroužil stále se ztrátou 26 vteřin na vedoucího Vettela.
Nejrychlejším jezdcem byl Räikkönen na nových pneumatikách, po zastávce jel dokonce o dvě vteřiny rychleji než Vettel. V 17. kole předjel Leclerka, v následujícím Hülkenberga a před sebou už měl Hamiltona. Verstappen se po zastávce vrátil mezi ně, stejně jako o kolo později Ricciardo. Leclerc po návratu z boxů odstavil vůz s poruchou.
Ve 20. kole vyměnil pneumatiky Vettel a na jedno kolo přenechal vedení Bottasovi. V první zatáčce udělal chybu Räikkönen, ale bez úhony se vrátil na trať. Ve 22. kole vedl Vettel před Hamiltonem (bez zastávky), Bottasem, Verstappenem, Ricciardem a Räikkönenem, ostatní už byli daleko mimo hru. Hamilton galantně uvolnil prostor Bottasovi, který byl na nových pneumatikách viditelně rychlejší. Když Hamilton ve 25. kole vyměnil pneumatiky, vrátil se 12 vteřin za pátým Räikkönenem. Rychle však začal ze ztráty ukrajovat. Začínala druhá polovina závodu.
Lewis Hamilton předvedl skvělou stíhací jízdu ke druhému místu
Hamilton přidával jedno vynikající kolo za druhým a rychle se přibližovat trojici Verstappen, Ricciardo a Räikkönen. Mercedesy byly ve skvělé kondici a ani Vettel ještě neměl vyhráno. Bottas se přiblížil na dvě vteřiny. Ve 31. kole překvapivě podruhé měnil pneumatiky Ricciardo a dal přednost měkké směsi. Znamenalo to, že Red Bull rozdělil taktiku?
Ve 33. kole v první zatáčce tvrdě havaroval Ericsson a zabořil se do bariéry z pneumatik. Na trať vyjel safety car a všechny rozdíly se rázem smazaly. Vettelův vydřený náskok byl pryč. Navíc se rozhodl pro výměnu pneumatik, stejně jako Verstappen a Räikkönen. Pořadí se promíchalo: Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Ocon, Magnussen, Alonso, Grosjean, Sainz, Vandoorne, Gasly, Pérez, Sirotkin, Stroll. Bottas vedl, ale jako jediný ze špičky jel na starších pneumatikách. A Vettel s Hamiltonem si to mohli rozdat! Jen s tím rozdílem, že Hamilton měl obutou starší tvrdší směs, zatímco Vettel novou měkčí. Koncem 37. kola se znovu začalo závodit.
Ve 38. kole Räikkönen předjel Verstappena, ale ten mu to vzápětí vnějškem zatáčky vrátil. Jejich krásnou bitvu však zastavila kolize Sainze s Grosjeanem a safety car se musel vrátit. Sainz se v zatáčce Copse pokusil předjet vnějším obloukem, ale Grosjean se neměl kam uhnout a v mírném smyku do soupeře narazil. Sportovní komisaři se rozhodli řešit jejich incident až po závodě. Koncem 41. kola safety car odbočil do boxů a znovu se závodilo.
Vettel okamžitě zaútočil, ale rychle si to rozmyslel, protože atak nebyl dobře připravený. Byl rychlejší, ale potřeboval najít vhodné místo. To hrálo do not Hamiltonovi, který alespoň neztrácel. Ve 43. kole Räikkönen předjel Verstappena a byl to parádní útok. Vzápětí se aktivovalo DRS a Vettel vytrvale útočil na Bottase. První čtveřice jela v rozpětí dvou vteřin! Ve 46. kole udělal velkou chybu Verstappen, ale naštěstí se mu podařilo z kačírku vyhrabat a chvíli pokračoval dál, než definitivně odstoupil.
Ve 47. kole Vettel konečně zdolal bariéru v podobě Bottase a dostal se do vedení. Byla to výzva pro Räikkönena, aby také pět kol před cílem něco předvedl. Nikoho nepřekvapilo, když zakrátko Hamilton předjel kolegu Bottase. Ve 49. kole ve finském souboji uspěl Räikkönen a probojoval se na třetí pozici. Ačkoli rozdíly nebyly velké, na prvních pěti místech se už nic nezměnilo. Vettel po čtyřech letech přerušil vládu Hamiltona a upevnil vedení v šampionátu. Vybojoval už 51. vítězství v kariéře a v historickém žebříčku tím dostihl legendárního Alaina Prosta.
Zpestřením bitvy o stupeň vítězů byl pohled na Gaslyho, který se dravě protlačil před Péreze k jedinému bodu. Alonso předjel Magnussena a znovu předvedl výborný výkon. Nejlepší z druhé ligy byl Hülkenberg, těsně následovaný Oconem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:27:29,784 | 52 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +2,264 | 52 | 18 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +3,652 | 52 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +8,883 | 52 | 12 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | +9,500 | 52 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | +28,220 | 52 | 8 |
7. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | +29,930 | 52 | 6 |
8. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | +31,115 | 52 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +33,188 | 52 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | +34,708 | 52 | 1 |
11. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | +35,774 | 52 | 0 |
12. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | +38,106 | 52 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | +39,129 | 52 | 0 |
14. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | +48,113 | 52 | 0 |
15. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | - | 46 | 0 |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | - | 37 | 0 | |
Carlos Sainz | Renault | Renault | - | 37 | 0 | |
Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | - | 31 | 0 | |
. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | - | 18 | 0 |
Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | - | 1 | 0 |