Norris dostal tvrdé pneumatiky pro nedostatek času
Vrátil se McLaren mezi špičku?
Lando Norris v neděli vybojoval vynikající druhé místo ve velké ceně, která byla domácí pro něj i pro tým McLaren. Mnozí z nás ho už přitom viděli pod stupni vítězů, když do konce závodu nezbývalo moc kol a mechanici na jeho vůz nasadily tvrdé pneumatiky místo očekávaných měkkých. Po stažení zpomalovacího vozu se však Norris ubránil atakům krajana Lewise Hamiltona a následně si ještě vybudoval velmi pohodlný náskok.
„Chci poděkovat celému týmu. Odvedl fantastickou práci. Neuvěřitelné, jak jsme dnes bojovali. Dostal jsem tvrdé pneumatiky, ale nevím proč,“ přiznal Norris.
McLaren věděl proč.
„Pod virtuálním safetycarem nám dávalo smysl přezout na tvrdé pneumatiky, nebyl by žádný problém se zahříváním,“ řekl šéf týmu, Andrea Stella. Po fázi virtuálního safetycaru však byl na trať povolán reálný zpomalovací vůz, který vymazal Norrisův odstup od Hamiltona na nových měkkých pneumatikách.
„Virtuální safetycar byl změněn na safetycar, když se už mechanici připravovali na přezutí. Celý tým počítal s tím, že obujeme tvrdé pneumatiky. Nechtěli jsme změnit rozhodnutí v poslední chvíli, z praktických důvodů. Když už máte venku mechaniky s tvrdými pneumatikami a změníte rozhodnutí, musí běžet do garáže, rychle vybrat ze zahřívacích deček jinou sadu pneumatik, běžet s nimi zpátky. Jakýkoliv problém bude mít za následek zdržení vozu v boxech.“
Ze 17. místa v prvních dvou závodech sezony na druhé ještě před letní přestávkou. Foto: McLaren
Oscar Piastri po většinu závodu bránil třetí příčku před Georgem Russellem, oba však doplatili na přezutí pneumatik před safetycarem. Ze třetího místa tak měl radost Hamilton a mladý Australan si na první ceremonii na pódiu F1 bude muset ještě počkat.
„Je smutné dokončit závod kousek od pódia,“ řekl Piastri po závodě. „Rychlost byla výborná, všechno jsme zvládli, vzdálili jsme se vozům za námi, nakonec nám chyběla asi tak sekunda k tomu, abychom si pozici udrželi i přes výjezd safetycaru. Jsem z toho trochu smutný, ale je fajn být smutný ze čtvrtého místa. Na začátku sezony bych byl ze čtvrtého místa nesmírně nadšený.“
Jak Hamilton, tak Mercedes mají jasno v tom, že jeden balík nových dílů vynesl McLaren ze středu pole na úroveň černých vozů díky tomu, že balík obsahoval věci okopírované od Red Bullu. Vyjádřit se k tomu musel šéf britského týmu.
„Všechny týmy berou inspiraci jeden od druhého. Všichni mají nástroje k absorpci duševního vlastnictví z fotografií i z páteční výstavy vozů. Takže každý se může inspirovat jinými vozy. Ale vzít si inspiraci, prohlédnout si fotografie, to ještě neznamená, že dáte vozu stejné tvary, spustíte testy v CFD a ve větrném tunelu a zjistíte, kolik bodů přítlaku vám přibilo. Obyčejně je tomu přesně naopak. Přítlak jde nejprve dolů, jelikož vůz je optimalizovaný na jinou aerodynamiku.
Nejedná se tedy o snahu o přímé kopírování. Potřebujeme hlavně rozhodnout, který koncept umožní rychlejší a delší vývoj. A abychom učinili správné rozhodnutí, potřebujeme správné lidi na správných místech. Pokud mám v této souvislosti zmínit jedno jméno, tak je to Peter Prodromou. On je u nás v čele vývoje aerodynamiky.“
Lando Norris však předpokládá, že konkurenceschopnost vozu MCL60 bude v dohledné době značně kolísat v závislosti na okruhu a počasí. V Silverstonu to byl prý jeden z nejlepších vozů v rychlých zatáčkách a možná dokonce absolutně nejlepší ve středně-rychlých, avšak zároveň byl otřesný v pomalých zatáčkách. A nejbližší závod se pojede na Hungaroringu...
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: McLaren