Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamiltonovo pohodové odpoledne

Hamiltonovo pohodové odpoledne

VC Maďarska – závod

Nikdo nečekal zázraky, ale i nenáročného konzumenta maďarská velká cena asi příliš nenadchla. Jen v samotném závěru to zajiskřilo. Hamilton plně kontroloval její vývoj a dojel si pro svůj 67. triumf ve F1.

Bylo vedro k zalknutí a mráček abys na obloze pohledal. Vzduch se rozpálil na 32 a asfalt na 57 stupňů.

Stroll vyjížděl z boxů. Včera si v kvalifikaci poničil křídlo a tým neměl s sebou další stejného provedení. Musel tedy použít starší, což je ale v rozporu s režimem parc ferme. Pracovalo se, ovšem v rámci pravidel, i na Hamiltonově voze.

S výjimkou Vettela a Sainze všichni zvolili ultraměkkou směs. Za daných klimatických podmínek to byl docela hazard. Zmínění dva borci obuli softy.

Mercedesy při startu relativně snadno obhájily první dvě pozice. Za nimi se Vettel posunul před Räikkönena a pak už následoval Verstappen, který si polepšil o dvě příčky (i když s lehkým ťuknutím do Sainze). Naproti tomu jeho kolega Ricciardo se neočekávaně propadl až na 16. místo. Ne ovšem vlastní vinou, neboť se do něj vehementně opřel Ericsson. 

Sebastian Vettel se nakonec poněkud drsnějším způsobem na druhé místo dostal 

Pouze jediné kolo vydržel na trati Leclerc. Potom zaparkoval svůj pohybu neschopný sauber na výjezdu z boxové uličky. V pátém kole zažili šok fandové Red Bullu, když Verstappen náhle výrazně zpomalil a pak zastavil. Byl aktivován režim virtuálního safety caru. Trval však jen okamžik. Christian Horner později vyslovil domněnku, že příčinou Nizozemcova odstoupení byla porucha jednotky MGU-K a že očekává omluvu Cyrila Abiteboula z Renaultu.

V čele nadále uháněl Hamilton a za ním se seřadili Bottas, Vettel, Räikkönen, Gasly, Magnussen, Sainz, Hartley a Grosjean. Znamenalo to, že tora rossa i v závodních podmínkách držela krok s nejlepšími ze zbytku světa.

Ve svízelné situaci se nacházel Räikkönen, když zjistil, že se ze své láhve nenapije. V takovém pekle to rozhodně nebyla příjemná vyhlídka. Ricciardo nabral druhý dech a už se propracoval do první desítky.

Jinak se to ale dělo pramálo. Hamilton si vybudoval šestisekundový náskok na Bottase. Vettel na Fina ztrácel 1,5 sekundy a o dalších 1,7 sekundy zpět kroužil Räikkönen. Ten už v 15. kole absolvoval nepříliš podařenou zastávku, při níž obul měkké pneumatiky. Propadl se za Gaslyho a Magnussena. Toho ovšem ihned po návratu předjel.

Jen o kolo později se u mechaniků objevil Bottas a rozhodl se pro střední gumy. Bylo jasné, že na nich už hodlá dojet do cíle. Räikkönen podle očekávání zdolal Gaslyho a Ricciardo byl po úspěšném útoku na Magnussena již šestý.

Vettel se postupně přibližoval Hamiltonovi. Ten zareagoval a ve 26. kole si zajel pro čerstvé měkké pneumatiky. Na dráhu se vrátil se ztrátou 13,2 sekundy na svého arcirivala. To by pilotovi Ferrari za žádných okolností nestačilo. Jiné to bylo v případě Bottase, na něhož měl k dobru už 21,8 sekundy.

Vettel se na již notně unavených softech držel znamenitě, dokázal se dokonce Hamiltonovi ještě o kousek vzdálit, jenže ten zůstával v klidu. Ne tak Bottas, na něhož počal dorážet Räikkönen.

Po polovině závodu se Hamilton přiblížil Vettelovi na deset sekund, hlavně díky tomu, že jeho soupeře zdržovali opozdilci. Zejména Sainz ignoroval vyvěšené modré praporky tak důsledně, že to volalo po trestu.

Ve 40. kole podruhé zavítal do boxů Räikkönen. Znovu použil měkké pneumatiky. Party mechaniků Ferrari se bleskově vystřídaly a už tu byl Vettel. Po drobném zádrhelu s levým předním kolem mu to nevyšlo ani na Bottase. Vůči němu měl ale výhodu zcela nových ultrasoftů.

Räikkönen upozornil, že Sirotkin za volantem zřejmě usnul. Jinak by nemohl přehlédnout jeho snahu předjet ho o kolo.

Vettel se dotáhl na Bottase, jenž mu ale v žádném případě nehodlal dobrovolně uvolnit cestu. Exmistru světa ze zdi oznámili, že se s ním musí vypořádat na trati, protože jezdec Mercedesu už další zastávku neplánuje. Ricciardo i po výměně pneumatik zůstal pátý, což vzhledem k mizerné výchozí pozici představovalo maximum možného.

Další motor od Renaultu zesnul ve Vandoorneově mclarenu. Belgičan odstoupil dvacet kol před koncem. Mercedes si zablufoval, když poslal mechaniky před garáž a pak je zase stáhl. Plný počet kol už mělo jen sedm lidí, kromě silné pětky ještě Gasly a Magnussen. Na body si mohli dělat zálusk také osmý Alonso, devátý Sainz a desátý Grosjean. 

Valtteri Bottas v závěru příliš nedostál pověsti chladného seveřana 

Ke dvojici Bottas – Vettel se připojil zjevně rychlejší Räikkönen. Teď bylo na šéfech Scuderie, zda umožní Icemanovi vzít útokem svého krajana. Vettel si na něm dosud lámal zuby.

Nakonec mu došla trpělivost. Přes dvě zatáčky se tlačil před Bottase, což skončilo nárazem předního křídla mercedesu do zádě ferrari. Víc to odskákal stříbrný šíp, kolem kterého se protáhl okamžitě i Räikkönen.

Bottas se pokoušel zachránit, co se dalo, když tu se za jeho zádí vynořil Ricciardo. Následoval další, tentokrát zcela nepochopitelný střet, kdy předjížděný předjíždějícího vytlačil ven. Bottas i poté vytrvale mířil do cíle, v předposledním kole ale Australana víceméně bez boje pustil. Přesto se dodatečně nevyhnul desetisekundové penalizaci.

Hamilton zvítězil s přepychovým náskokem sedmnácti sekund. Ferrari bralo druhé a třetí místo, patrně ale na počátku víkendu pomýšlelo na víc.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:37:16,427 70 25
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +17,123 70 18
3. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +20,101 70 15
4. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer +46,419 70 12
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +60,000 70 10
6. Pierre Gasly Toro Rosso Honda +73,273 70 8
7. Kevin Magnussen Haas Ferrari -1 kolo 69 6
8. Fernando Alonso McLaren Renault -1 kolo 69 4
9. Carlos Sainz Renault Renault -1 kolo 69 2
10. Romain Grosjean Haas Ferrari -1 kolo 69 1
11. Brendon Hartley Toro Rosso Honda -1 kolo 69 0
12. Nico Hülkenberg Renault Renault -1 kolo 69 0
13. Esteban Ocon Force India Mercedes -1 kolo 69 0
14. Sergio Pérez Force India Mercedes -1 kolo 69 0
15. Marcus Ericsson Sauber Ferrari -2 kola 68 0
16. Sergej Sirotkin Williams Mercedes -2 kola 68 0
17. Lance Stroll Williams Mercedes -2 kola 68 0
  Stoffel Vandoorne McLaren Renault - 49 0
  Max Verstappen Red Bull TAG Heuer - 5 0
  Charles Leclerc Sauber Ferrari - 0 0