Američané zvolili nejlepší automobilový závod světa
USA Today: vítězí Indy 500
Čtenáři amerického deníku USA Today vybírali během června a července nejlepší automobilový závod světa. Nikoho jistě nepřekvapilo, že prvenství přesvědčivě získal závod Indianapolis 500.
Deník USA Today se vydává v nákladu téměř tři miliony výtisků. Jeho mobilní aplikaci však sleduje 24 milionů čtenářů denně! V anketě 10Best vybíral nejlepší pořadatele, výrobky či služby z nejrůznějších oborů. Jedním z nich byl také nejlepší automobilový závod světa. Čtenáři volili z dvaceti nominovaných podniků.
1. místo: Indianapolis 500, Indianapolis (USA)
Podle očekávání vyhrál nejstarší pravidelně pořádaný závod světa, který se koná ve „staré cihelně“ v Indianapolisu už od roku 1911. Říká se mu Greatest Spectacle in Racing a skutečně je největším představením v motorsportu. Zároveň se jedná o největší jednodenní sportovní akci světa, kterou v závodní den navštěvuje přes 300 000 diváků! Na dvoumílovém oválu dosáhl letošní vítěz Will Power v nejrychlejším kole průměrné rychlosti 359,4 km/h a inkasoval prémii 2 525 454 dolarů.
Will Power s jednou z nejcennějších trofejí z automobilových závodů
2. místo: Daytona 500, Daytona (USA)
Většina seriálů si schovává svůj největší závod na konec sezony nebo alespoň její prostředek. Avšak NASCAR pořádá „Velký americký závod“ tak, aby odstartoval její sezonu stylově v polovině února. Závodu na 500 mil v Daytoně (800 km) předchází téměř dva týdny kvalifikačních jízd konaných pod hlavičkou Speedweeks (týdny rychlosti), takže je stále na co koukat. Nejslavnější závod amerických cestovních vozů stock-cars se jezdí od roku 1959 a letos vyhrál Austin Dillon ve voze Chevrolet.
3. místo: VC Monaka F1, Monte Carlo (Monako)
Závody Grand Prix se konají v ulicích Monackého knížectví od roku 1929. Po vzniku mistrovství světa F1 v roce 1950 se jela v Monaku druhá velká cena v historii. Díky výjimečné atmosféře si vydobyla obrovskou slávu a seriál F1 si bez ní ani nedovedeme představit. Ať už jde o samotný závod nebo velkou část tratě obklopenou jachtami. A také přítomné celebrity, které akci dodávají potřebný lesk. Je to událost, jakou si fanoušci motorsportu nemohou nechat ujít. Nejúspěšnějším jezdcem VC Monaka je legendární Ayrton Senna, který zde vyhrál šestkrát.
Atmosféra VC Monaka v Monte Carlu závod povznesla mezi nejvýznamnější motoristické podniky
4. místo: 24 hodin Le Mans, Le Mans (Francie)
Závod na 24 hodin v Le Mans je od roku 1923 největším testem automobilové techniky na světě. Letos se na okruhu de la Sarthe uskutečnil už 86. ročník, který měřil 5286,888 kilometru. Vítězná posádka Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso jela ve voze Toyota TS050 Hybrid. Nejúspěšnějším jezdcem historie je s devíti triumfy Tom Kristensen. Úchvatná atmosféra vytrvalostního závodu byla také námětem skvělého filmu Le Mans z roku 1971, v němž exceloval Steve McQueen.
Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je nejtěžší prověrkou automobilové techniky
5. místo: Continental Tire Monterey Grand Prix, Salinas (USA)
Tento závod sportovních automobilů na trati WeatherTech Laguna Seca se koná pravidelně v září. Oblíbenou pasáží pro fanoušky je zatáčka 8 a 8A známá jako The Corkscrew. První ročník v roce 1950 vyhrál Phil Hill. Tehdy se jezdilo ještě po běžných silnicích. V roce 1957 byl vybudovaný okruh Laguna Seca. Mezi vítězi závodu najdeme celou řadu jezdců F1
6. místo: VC USA F1, Austin (USA)
Když se závod F1 vrátil v roce 2012 do Spojených států, zabydlel se na novém okruhu Americas v Austinu. Trať dlouhá 5,513 kilometru se skládá z 20 zatáček proti směru hodinových ručiček. Autor Herman Tilke využil přírodní topografie krajiny Texas Hill a použil některé pasáže z jiných okruhů – ze Silverstone, Hockenheimu či Istanbulu. Dosavadních šest ročníků mělo jen dva vítěze – pětkrát byl úspěšný Lewis Hamilton a jednou Sebastian Vettel.
VC USA našla v posledních letech útočiště v texaském Austinu
7. místo: 24 hodin Nürburgringu, Nürburg (Německo)
Na americké čtenáře zřejmě zapůsobila legendami opředená Severní smyčka původního okruhu v pohoří Eifel. Jackie Stewart ji výstižně nazval Zelené peklo a dodnes vzbuzuje úctu i respekt závodníků. Do povědomí široké veřejnosti vstoupila zejména po děsivé havárii Nikiho Laudy v roce 1976. F1 se od té doby jezdila pouze na nově vybudované části původní tratě. Přes dvacet kilometrů Severní smyčky je však nadále velkou výzvou zejména pro účastníky vytrvalostního závodu na 24 hodin. Každoročně v květnu se ho účastní až 200 automobilů a stovky jezdců.
8. místo: VC Kanady F1, Montréal (Kanada)
Na ostrově Nôtre-Dame na řece Sv. Vavřince v Montréalu zazněly motory vozů F1 poprvé v roce 1978 a se dvěma výjimkami se zde závodí dodnes. Ostrov byl v roce 1967 dějištěm výstavy Expo, jejíž futuristické budovy vytvořily velké ceně atraktivní zázemí. V těsném sousedství padoku se nachází budova kasína. Díky využití stávajících silnic kolem něj a olympijského veslařského kanálu to byla stavba rychlá a laciná. K trati dojdete pěšky od nejbližší stanice metra nebo i z centra města. A snad žádné jiné dějiště závodu F1 nežije velkou cenou tak jako Montréal.
VC Kanady se jezdí na ostrově uprostřed řeky Sv. Vavřince, prakticky v centru Montréalu
9. místo: 12 hodin Bathurstu, Bathurst (Austrálie)
Bathurst 1000 byl vytrvalostní závod na okruhu Mount Panorama v Bathurstu v australském Novém Jižním Walesu. Okruh byl otevřen v roce 1938 pro první australskou Grand Prix. Pozoruhodný byl převýšením 174 metrů! První zatáčka nazvaná Ďábelská byla hodna svého jména. Závodem na 1000 km se inspirovali zakladatelé závodu Bathurst 12 Hour pro GT a cestovní vozy. První ročník se jel v roce 1991. Od té doby se vypracoval na jeden z nejdůležitějších vytrvalostních závodů v kalendáři. Jezdí se v únoru a letos vyhrála posádka Robin Frijns, Stuart Leonard a Dries Vanthoor ve voze Audi R8 LMS GT3.
10. místo: VC Itálie F1, Monza (Itálie)
Nejrychlejší okruh v kalendáři formule 1 se nachází v Královském parku v městečku Monza nedaleko Milána. Trať se v průběhu desetiletí měnila, ale stále je jednou z ikon seriálu F1. Jak rychlá je Monza? Mezi 25 nejrychlejších velkých cen historie F1 se pouze dvakrát vloudila VC Belgie, jinak se největší průměrné rychlosti vztahují výlučně k VC Itálie. Úplně nejrychlejší byl závod v roce 2003, který vítěz Michael Schumacher absolvoval průměrnou rychlostí 247,586 km/h. V roce 1971 byla dějištěm nejtěsnějšího dojezdu v historii MS F1. Druhého Ronnieho Petersona dělila od vítěze Petera Gethina pouhá setina vteřiny!
V Královském parku v Monze se závodí na domácím hřišti fanoušků Ferrari