Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F1 nechce přijít o automobilky jako LMP1

F1 nechce přijít o automobilky jako LMP1

Brawn plánuje zabít dvě mouchy jednou ranou

Ross Brawn vymyslel, jak zabít dvě motorové mouchy jednou ranou, snížit rozpočty a zároveň se zbavit systému penalizací za výměny pohonných jednotek nad povolený počet pro sezonu. Tyto dva problémy spolu totiž souvisejí a jejich vyřešením se F1 může vyhnout scénáři, který nechtěně nastartovala nejvyšší kategorie vytrvalostního mistrovství světa.

Pouze přibližně třetina udělovaných penalizací je za výměnu spalovacího motoru, ostatní jsou za náhrady jiných částí pohonné jednotky. Od roku 2021 se má začít používat nový typ pohonné jednotky, který vůbec nebude mít MGU-H, rekuperaci tepelné energie z výfuku, takže motor bude jednodušší. K jeho zlevnění přispěje i vysoká míra standardizace turba a používání jednotné baterie a řídící elektroniky. Taková pohonná jednotka tedy bude nejen levnější, ale počet jejích částí s omezeným počtem kusů na sezónu klesne ze šesti na dvě, MGU-K a samotný spalovací motor.

"Naším cílem by mělo být dohodnout se na takovém zlevnění některých komponent, aby z ekonomického hlediska nebylo problémem použít (za sezonu) tolik, kolik chcete," řekl Brawn. "Pokud budeme mít jiný design turba, homologovaného turba, a jeden kus bude stát dva až tři tisíce dolarů, proč by si pak kdokoliv dělal starosti s omezováním počtu kusů? Na této úrovni závodění to nestojí za to.

Jenže teď máme komplikované a drahé turbo, a to je důvodem omezení. Současný motor z několika důvodů není skvělým závodním agregátem. Je to úžasná demonstrace technické kompetentnosti, ale není to skvělý závodní motor."

Hybridní motory si přály především automobilky. Jejich vývoj bývá výhodou pro tovární týmy, které mají i finance, aby si je v honbě za mistrovskými tituly a s nimi spojeným marketingovým rájem mohly dovolit. Jenže Brawn vidí, že automobilky v F1 musí ochránit před nimi samými, aby F1 nemířila vstříc stejnému osudu jako nejvyšší kategorie WEC. Ještě v roce 2015 se na start závodu 24 hodin Le Mans postavily vozy čtyř různých automobilek se čtyřmi různými hybridními motory, ale napřesrok zbude už pouze Toyota, pokud kategorie LMP1 vůbec zůstane zachována.

"Porad se účastní i Porsche a je to zajímavé, protože může poskytnout názor někoho, kdo vidí obě strany," řekl Brawn o německé automobilce. Ta tento víkend končí v LMP1, ale účastní se setkání skupiny, která F1 radí, jak by měla vypadat motorová pravidla od roku 2021, a také druhého orgánu, který za stejným účelem dalo dohromady WEC.

"Pomohli nám pochopit, co se tam stalo. Ze sportu se až příliš stala výzva pro inženýry. I v prostředí, kde diváci nebyli prvořadí, došlo k zakolísání a pádu.

V prostředí, kde by fanoušci měli být na prvním místě, si nemůžeme dovolit stejnou chybu. Přitom jsme již zašli do takového extrému, že ztrácíme kontakt s fanoušky, protože pouze malá skupinka si může dovolit tyto technologie a dokáže je zvládnout. Současnou technologii používáme již čtvrtý rok a pořád máme strašné množství trestů ztráty míst na startovním roštu, protože tuto technologii nedokážeme dostat pod kontrolu. Mercedesu všechna čest, odvedl fantastickou práci, ale nikdo není schopný dohnat ho. Taková je realita."