Bouračka Ocona přinesla největší vzrušení v nočním závodě
VC Singapuru – závod
Žádné drama se nekonalo. Hamilton si dojel celkem v pohodě pro 69. vítězství v F1 a celá první šestice dokončila závod v pořadí shodném se startovním roštem. Jediné opravdové vzrušení přinesla havárie Ocona v prvním kole.
Na jezdce čekal nejdelší závod sezony. Bylo téměř jisté, že se přiblíží časovému limitu dvou hodin. Ale rozhodně se nedá říct, že by díky tomu měli víc času na předjíždění. Spíš naopak. Ani systém DRS není v Singapuru žádnou velkou výhodou. Vždyť loni s jeho pomocí došlo k pouhým dvěma předjetím za celý závod! Zatím ve všech deseti ročnících VC Singapuru musel být na trať povolán safety car. A právě to mohl být klíčový moment celého závodu.
První desítka stála na roštu s hyperměkkými pneumatikami, což znamenalo, že velmi brzy – kolem desátého kola – uvidíme první zastávky v boxech. Všichni ostatní dali přednost ultraměkké a jediný Stroll měkké směsi pneumatik. Teplota vzduchu byla v době startu 29 °C, asfaltu 33 °C. Za výjimečnou můžeme považovat skutečnost, že tentokrát postavení na startu neovlivnila ani jediná penalizace!
Podle očekávání došlo velmi brzy k první havárii, když to Ocon napálil přímo do zdi po mírném šťouchnutí od Péreze. Tlačil se venkem, neměl dost místa, a také týmový kolega neměl jinou volbu. Krátce poté Vettel po několikanásobném útoku odvážně předjel Verstappena a vzápětí vyjel na trať – už popatnácté v jedenáctém ročníku závodu – zpomalovací vůz. O tři místa si do té chvíle polepšil Gasly, který poskočil na 12. pozici. Část Oconova vozu se zachytila na předním křídle Sirotkinova williamsu, a tak si s sebou vezl neobvyklý aerodynamický prvek. Raději si ho však nechal u mechaniků odstranit a jako první vyměnil kola.
Sebastian Vettel se musel spokojit až se třetím místem
Na konci 4. kola se znovu začalo závodit. Verstappen si okamžitě stěžoval na problémy s motorem. Na jeho času to však vůbec nebylo znát. Že by si jen připravoval alibi? Zdálo se, že si Vettel takticky nechává mírný odstup, aby mohl jet v čistém vzduchu. Na trati byl klid, dlouhý had jel i po deseti kolech spořádaně v pořadí Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Räikkönen, Ricciardo (v šesti vteřinách), Pérez, Grosjean, Alonso, Sainz, Hülkenberg, Gasly, Leclerc, Ericsson, Magnussen, Hartley, Vandoorne, Stroll a Sirotkin. Alonso byl prvním z jezdců na ultraměkké směsi pneumatik. Teoreticky by tedy všichni před ním měli zastavit dřív…
Hamilton sice několikrát lehce posunul hodnotu nejrychlejšího kola v závodě, ale jeho náskok se stále pohyboval jen kolem jedné vteřiny. Všichni dávali najevo, že se snaží dobře hospodařit s pneumatikami. Stal se zázrak a Verstappen inženýrům sdělil, že auto je opravdu velmi dobré!
Ve 13. kole Hamilton inženýrům takticky nahlásil, že pneumatiky jsou na konci své životnosti, a vzápětí zrychlil. Náskok navýšil na víc než tři vteřiny a celé pole se začalo natahovat. A byl to Vettel, kdo v 15. kole jako první ze špičky vyměnil pneumatiky. Zastávku zaplatil poklesem na 7. místo mezi Péreze a Grosjeana. Hamilton odpověděl dalším nejrychlejším kolem a zastávkou, která byla jen o dvě desetiny vteřiny pomalejší. Brit si náskok udržel. A rozdíl byl i v tom, že zvolil nejtvrdší – tedy měkkou – sadu pneumatik na rozdíl od Vettelovy ultraměkké. Vettela navíc ještě jedno kolo brzdil Pérez.
Do boxů se vydali i další jezdci: Bottas i Verstappen pro měkké. A Verstappen se dokonce vrátil na trať před Vettela! Šokovaný Vettel na měkčí směsi ani neudržel jeho tempo. V závodě vedl Räikkönen před Ricciardem. Oba už na nejměkčích pneumatikách ujeli dvojnásobek vzdálenosti předpokládané experty Pirelli. Dokonce byli chvílemi rychlejší než soupeři na nových gumách.
Ve 23. kole si Räikkönen zajel k mechanikům pro – měkkou směs! Ferrari tedy rozdělilo mezi své jezdce obě možné strategie. A v této chvíli se zdálo, že ta Finova bude úspěšnější díky pozdější zastávce a tvrdší směsi. Poprvé od Monaka vedoucí Ricciardo jel stále výborné časy. Nejrychlejším jezdcem na trati však byl v té době Räikkönen.
Max Verstappen udržel nervy na uzdě a v klíčovém momentu zvládl souboj se Sebastianem Vettelem
Ve 28. kole si Leclerc pěkně připravil předjetí Gaslyho, který už měl na starých pneumatikách velké problémy s dobrzďováním před zatáčkami. Byla to výzva k jejich výměně. Ricciardo popřel všechny teorie a vydržel na trati na nejměkčí sadě dlouhých 28 kol. Po jejich výměně klesl tam, kde začínal – na 6. místo.
V polovině závodu bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Sainz, Leclerc, Ericsson, Vandoorne, Stroll, Sirotkin, Pérez, Hülkenberg, Grosjean, Hartley, Gasly a Magnussen. Rozestupy nebyly velké, ale nenasvědčovaly tomu, že by měl někdo chuť útočit. S výjimkou Péreze, který si už dlouho nemohl poradit se Sirotkinem.
Ve 35. kole se Pérez konečně dostal lehce před Sirotkina, ale místo aby se mu vzdálil, dal mu pořádný bodyček a poškodil si auto. Zakrátko mu Hülkenberg na Sirotkinovi ukázal, jak se má v Singapuru předjíždět. Začalo se přitvrzovat, jiskry létaly ze souboje Magnussena s Hartleyem, i když šlo až o 17. místo.
Fernando Alonso byl nejlepším jezdcem ze zbytku světa
Souboj Sirotkina s Grosjeanem vytvořil špunt, který pořádně zdržel Hamiltona. Využil toho Verstappen, dotáhl se a dokonce zaútočil. Hamilton pozici udržel. Až ve 40. kole měnil pneumatiky Alonso a po návratu si udržel skvělé 7. místo. Pérez byl za svůj úder do Sirotkina odměněn průjezdem uličkou před boxy a klesl na poslední místo. Grosjean dostal penalizaci 5 s za ignorování modrých praporků, Sirotkin za vytlačení Hartleye.
Ve 45. kole zajel Alonso na měkké sadě nejrychlejší kolo v závodě! K zajímavému souboji se schylovalo na čtvrtém až šestém místě, protože trojice Bottas, Räikkönen a Ricciardo se sjela na rozdíly do dvou vteřin. Ricciardo se blýskl nejrychlejším kolem a vytvořil tím nový traťový rekord. Zanedlouho ho překonal nenápadný a během víkendu nespokojený Magnussen.
Ani závěr závodu nepřinesl žádné drama. Rozestupy byly konstantní a všichni pochopili, že není šance na předjíždění. Upoutal však výkon a výsledek Alonsa. Na první šestici sice hodně ztrácel, na vedoucího Hamiltona dokonce více než sto vteřin, ale Sainzovi o dvacet ujel! A to by před závodem těžko někdo očekával.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:51:11,611 | 61 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +8,961 | 61 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +39,945 | 61 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +51,930 | 61 | 12 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +53,001 | 61 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | +53,982 | 61 | 8 |
7. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | +1:43,011 | 61 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Renault | Renault | -1 kolo | 60 | 4 |
9. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 60 | 2 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 60 | 1 |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 60 | 0 |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | -1 kolo | 60 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1 kolo | 60 | 0 |
14. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -1 kolo | 60 | 0 |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 60 | 0 |
16. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 60 | 0 |
17. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 60 | 0 |
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -2 kola | 59 | 0 |
19. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -2 kola | 59 | 0 |
Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | - | 0 | 0 |