Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamiltona poklidné sólo přiblížilo titulu šampiona

Hamiltona poklidné sólo přiblížilo titulu šampiona

VC Japonska – závod

Závod byl plný atraktivních soubojů, drobných kolizí a častého předjíždění. Vpředu však poklidně kroužil suverénní Hamilton, který se dalším vítězstvím přiblížil pátému titulu mistra světa.

Hamilton nastupoval do závodu s náskokem 50 bodů před Vettelem, navíc v první řadě na startu a s týmovým kolegou po boku a největším rivalem na osmé pozici. Co víc si mohl přát? Na trať svítilo sluníčko, nehrozila žádná komplikace a diváci si o dřívějších bitvách o titul mohli nechat jen zdát. Přesto charakter okruhu sliboval zajímavou podívanou.

Teplota vzduchu byla před startem 29 °C, asfaltu 40 °C, podmínky byly tedy naprosto odlišné od sobotní kvalifikace. Jubilejní třicátá velká cena F1 v Suzuce byla zcela v rukou Mercedesu, jen sám sobě mohl zkomplikovat cestu k vítězství. Ocon se odsunul o tři místa na startovním roštu na jedenáctou pozici za prohřešek ve třetím tréninku.

Start byl až nečekaně hladký. Hamilton z roštu odjel dobře, Bottas mu kryl záda, Verstappen nedivočil. Ani za jejich zády ndošlo k žádné kolizi. Až v závěru prvního kola Verstappen nezvládl nájezd do zatáčky, vyjel všemi koly mimo trať a při bezohledném návratu dal bodyček Räikkönenovi. Poškodil jeho ferrari. Leclerc o chvíli později narazil zezadu do Magnussena a zničil mu levou zadní pneumatiku. Dán byl tedy první, kdo musel vyhledat pomoc mechaniků a závod měl zničený stejně jako své kolo…

Vettel byl v té chvíli už čtvrtý. Bleskově odstartoval, tvrdě zdolal v prvním kole Grosjeana a pak využil problémů týmového kolegy. Ve 4. kole byl na trať vyslán safety car, aby bylo možné uklidit úlomky z Magnussenova vozu. Využil toho viník Leclerc, aby si nechal vyměnit celý přední spoiler.

Verstappen dostal penalizaci pět vteřin za incident s Räikkönenem, ale ani takový trest asi jeho agresivitu a bezohlednost vůči soupeřům nezmírní. Výrok sportovních komisařů, že se na trať nevrátil bezpečně, byl naprosto přesný. Na trati zatím jezdci Ferrari zdaleka nebyli v tak hrozivé situaci jako po kvalifikaci – Vettel jel čtvrtý a Räikkönen pátý. A před nimi hříšník Verstappen, který měl na triku pět vteřin penalizace.

Max Verstappen i přes kolize s oběma vozy Ferrari vystoupil na stupeň vítězů

Na konci 7. kola se znovu naplno závodilo v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Grosjean, Gasly, Pérez, Ocon, Ricciardo, Hartley, Sainz, Alonso, Hülkenberg, Stroll, Sirotkin, Leclerc, Vandoorne, Ericsson, Magnussen. Vettel měl jediný cíl – předjet co nejdřív Verstappena. Jenže hned při první příležitosti Vettel útočil v zatáčce Spoon bezhlavě, narazil do red bullu, po kolizi se roztočil, opustil trať a klesl na 19. pozici! Vettel útok uspěchal, v zatáčce neměl dostatek prostoru a jinak to ani dopadnout nemohlo.

Ericsson zezadu narazil do Leclerka, ale oba saubery pokračovaly v závodě. Poklidně kroužící jezdci Mercedesu se mohli jen usmívat, jak se za jejich zády souboje vyvíjejí. Jako by Vettel sám postrčil Hamiltona k titulu… Navíc jel na měkčích pneumatikách. Existovala ještě alternativní strategie?

Ricciardo postupoval rychle kupředu, ve 14. kole byl už pátý po hladkém předjetí Grosjeana! Räikkönen se svěřil inženýrům, že jeho auto je po kolizi s Verstappenem poškozené a problémy má hlavně v levých zatáčkách. A zezadu se k němu blížil v pohodě jedoucí Ricciardo. Mezitím už stál v boxu Magnussen, jehož auto bylo na tom ještě hůř.

Vettel znovu postupoval kupředu, v 17. kole už byl na 13. místě. Vpředu si Bottas nechával čtyřvteřinový odstup od Hamiltona. Räikkönen si dojel pro nové pneumatiky a vrátil se na 9. místo za Ocona. Ferrari zvolilo nejtvrdší dostupnou směs. Z toho bylo zřejmé, že na střední směsi chce dojet až do cíle. Vettel i s poškozeným autem letěl jako vítr. Až příliš bylo znát, jak velké jsou rozdíly mezi špičkovými vozy a zbytkem světa.

Ve 22. kole byly uděleny další penalizace pro Alonsa a Strolla. Verstappen se po zastávce včetně penalizace vrátil na trať před Räikkönena, takže jeho trest byl skutečně směšný. Stejně přísný jako v případě Alonsa, který jen nedovoleně opustil trať a získal výhodu, aniž by do někoho narazil. Výměny kol pokračovaly, Ricciardo se dokonce po ní vrátil před Räikkönenem. Zastávku bez problémů zvládl i Hamilton a neztratil vedení.

Kimi Räikkönen absolvoval téměř celý závod s takto poškozeným vozem 

Ve 27. kole, tedy v polovině závodu, bylo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Grosjean, Gasly, Sainz, Hartley, Hülkenberg, Leclerc, Ericsson, Pérez, Sirotkin, Ocon, Vettel, Stroll, Vandoorne, Alonso.

Když Leclerc ve 29. kole ostře zaútočil na Hülkenberga, Němec nešel do střetu a ztratil pozici i ve prospěch Péreze. Nikdo si v závodě neužil tolik předjíždění jako Vettel, který se znovu probíjel kupředu. Po 30 kolech už byl znovu v první desítce.

Leclerc, Ericsson a Sirotkin měnili kola ve fázi safety caru a v této chvíli už měli velké problémy se zadními pneumatikami. Ztráceli rychlost i pozice a bylo jen otázkou času, kdy znovu zastaví. Ve 34. kole zajel Vettel nejrychlejší kolo, hravě předjel Grosjeana a už byl na šestém místě. Zhruba ve stejné chvíli předváděli souboj kolo na kolo Sainz se Sirotkinem (s lehkým ťuknutím) a Gasly s Leclerkem. Dlouho jsme neviděli závod s takovým množstvím předjíždění!

Ve 38. kole byl Verstappen o více než dvě vteřiny rychlejší než Hamilton, který evidentně nebyl spokojený s vozem. Domáhal se informací od svého inženýra, který prý příliš dlouho mlčel. Ze závodu se z technických důvodů vytratil Hülkenberg. Leclerc vyjel mimo trať a vzápětí odstavil auto se zdůvodněním, že „se něco polámalo“.

Startovní pole kvůli tomu zpomalilo, protože byl aktivován virtuální safety car. Jezdci museli snížit rychlost o 40 % a nesměli předjíždět. Naštěstí se tak stalo jen na pár vteřin a ve 42. kole se znovu závodilo naplno. Pérez předjel Grosjeana a ten si hned postěžoval, že se mu Mexičan příliš přiblížil během virtuálního safety caru. 

Daniel Ricciardo se probil ze zadních pozic až na čtvrté místo v cíli 

Bottas udělal drobnou chybu při předjíždění Alonsa o kolo a rázem měl v zádech Verstappena. Rozdíl mezi nimi byl jen něco přes vteřinu. Rázem to byl nejzajímavější duel na trati.

Hamilton si s přehledem a v poklidu dojel pro 71. vítězství a náskok před Vettelem navýšil na 67 bodů. Zbývají ještě čtyři závody, ale o titulu je prakticky rozhodnuto. Slabou útěchou bylo Vettelovo nejrychlejší kolo v závodě. Překvapivá byla rychlost týmu Red Bull. Verstappen udržel pódium i přes penalizaci a Ricciardo se z hloubi pole probil na čtvrté místo.

Cenu pro nejlepšího jezdce ze „zbytku světa“ by měl získat sedmý Pérez, který v závěru závodu v přímém souboji zdolal Grosjeana. Do cíle zbývala pouhá tři kola, když Sainz předjel Gaslyho, aby přispěl Renaultu alespoň jedním bodem.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:27:17,062 53 25
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +12,919 53 18
3. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer +14,295 53 15
4. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer +19,495 53 12
5. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +50,998 53 10
6. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +1:09,873 53 8
7. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +1:19,379 53 6
8. Romain Grosjean Haas Ferrari +1:27,198 53 4
9. Esteban Ocon Racing Point Mercedes +1:28,055 53 2
10. Carlos Sainz Renault Renault - 1 kolo 52 1
11. Pierre Gasly Toro Rosso Honda - 1 kolo 52 0
12. Marcus Ericsson Sauber Ferrari - 1 kolo 52 0
13. Brendon Hartley Toro Rosso Honda - 1 kolo 52 0
14. Fernando Alonso McLaren Renault - 1 kolo 52 0
15. Stoffel Vandoorne McLaren Renault - 1 kolo 52 0
16. Sergej Sirotkin Williams Mercedes - 1 kolo 52 0
17. Lance Stroll Williams Mercedes - 1 kolo 52 0
  Charles Leclerc Sauber Ferrari   38 0
  Nico Hülkenberg Renault Renault   37 0
  Kevin Magnussen Haas Ferrari   8 0