Hamilton udržel Vettela na uzdě
VC USA – kvalifikace
Hamilton neponechal nic náhodě a pojistil si pro zítřejší VC USA nejvýhodnější startovní pozici. Vettel začne z pátého stání a bude doufat v zázrak v podobě problémů svého největšího konkurenta.
Tentokrát vládly téměř ideální podmínky, když vzduch se zahřál na devatenáct a asfalt na jednadvacet stupňů. Bylo sice oblačno, ale pravděpodobnost deště klesla na deset procent.
Na rozdíl od diváků na místě neměli ti u televizních obrazovek v Evropě příliš pochopení pro to, že pořadatelé v Austinu do programu vsunuli koncert zpěváka Bruna Marse. Museli vydržet do půlnoci a v některých zemích dokonce oželet přímý přenos.
Mercedes si podle slov Tota Wolffa v mezičase od závěrečného tréninku pohrál s nastavením křídel, aby získal větší absolutní rychlost. Za mírného favorita ale i tak platilo Ferrari.
Jeho jezdci se také objevili mezi prvními na dráze. Referenční čas 1:36,9 ustanovil Hartley, jemuž kvůli penalizaci o moc nešlo. Vážněji bylo třeba brát až Vettelových 1:34,6, Räikkönen zajel 1:35,0. Gaslyho výkon se škrtl kvůli zkrácení trati.
Boj o vítězství v kvalifikaci měl pro Vettela více prestižní než praktický význam
Ve výborné kondici se představil Hamilton – 1:34,2, Bottas šel na druhé místo. Red bullům zatím patřila virtuální třetí řada. Tedy rozložení sil, které už důvěrně známe z posledních velkých cen. Nečekaně ho narušil na šesté místo se zařadivší Grosjean, který byl dokonce v prvním sektoru absolutně nejrychlejší.
Zatímco Hamilton ubral ještě pár tisicínek, nastal poplach u Red Bullu. Verstappen se vlekl po okruhu se zvednutým pravým zadním kolem a nezdravě znějícím motorem. Závěs si polámal ironií osudu na jednom z obrubníků, zvýšených po jeho loňském sporném předjížděcím manévru.
Max Verstappen se znovu vydal se džbánem pro vodu, jenže ucho (respektive závěs kola) se tentokrát utrhlo
Damoklův meč vyřazení visel nad Alonsem, Ericssonem, Sirotkinem, Vandoornem a Strollem. Na všechny také dopadl, když Hartley si zachránil kůži opravdu jen o vlásek.
Už před začátkem druhé fáze bylo jasné, že se v ní neobjeví Verstappen. Nizozemský mladík v pochmurné náladě vylezl z auta a zmizel v zázemí (Helmut Marko: „Ricciardo jel stejnou stopu a nic se mu nestalo. Moc tomu nerozumím.“). Předpokládalo se také, že o další postup nebudou usilovat obě tora rossa.
Mercedesy, Vettel a Ricciardo zkoušeli proklouznout do finálové části na superměkkých pneumatikách, Räikkönen volil ultraměkkou jistotu. Na ní zajel 1:32,9. Vettel zůstal zpět o dvě, Hamilton o šest a Bottas o osm desetin. Všichni mohli být v naprostém klidu. To rozhodně neplatilo o Sainzovi a Magnussenovi, bezprostředně ohrožených vyřazením. Jejich cílem byla desátá příčka, doposud obsazená Hülkenbergem.
Hamilton, Vettel a Bottas si nechali obout ultraměkké gumy a hlídkovali, kdyby se situace proti předpokladům vyhrotila. Zasáhnout nemuseli a pozici ubránil i Hülkenberg. Vypadli tedy Sainz, Magnussen a bez boje Hartley, Gasly a Verstappen.
O pole position usilovali Räikkönen, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Leclerc, Grosjean, Ocon, Pérez a Hülkenberg. Potom tu ještě byl Vettel, který ho však za žádných okolností nemohl dosáhnout.
První rundu začala lépe ferrari, která ve vstupním sektoru předčila mercedesy. Pak se ale karta obrátila. Hamilton se opevnil na špici výkonem 1:32,6, desetinu před Vettelem a Bottasem a půl sekundy před Räikkönenem. Ricciardo nebyl s tímto kvartetem schopen udržet krok a zbytku světa zatím vládl Hülkenberg.
Také v rozhodujícím klání dostaly mercedesy v prvním sektoru na zadek. A znovu si z toho Hamilton nic nedělal. V prostředním úseku naprosto dominoval a vyjel si 81. postavení v čele startu v kariéře ve F1. Vedle něj se postaví na rošt Räikkönen, protože Vettel klesne kvůli trestu až do třetí řady vedle Ocona. Ten o sedm setin zdolal Hülkenberga.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,130 | 1:33,480 | 1:32,237 | 20 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:34,569 | 1:33,079 | 1:32,298 | 18 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:34,703 | 1:32,884 | 1:32,307 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:34,518 | 1:33,702 | 1:32,616 | 17 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:34,755 | 1:34,185 | 1:33,494 | 14 |
6. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | 1:34,876 | 1:34,522 | 1:34,145 | 18 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:34,932 | 1:34,564 | 1:34,215 | 18 |
8. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:34,892 | 1:34,419 | 1:34,250 | 17 |
9. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:35,069 | 1:34,255 | 1:34,420 | 17 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:35,193 | 1:34,525 | 1:34,594 | 17 |
11. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:34,891 | 1:34,566 | 12 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:34,972 | 1:34,732 | 12 | |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:34,850 | DNS | 13 | |
14. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:35,206 | DNS | 13 | |
15. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:34,766 | 4 | ||
16. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:35,294 | 6 | ||
17. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:35,362 | 6 | ||
18. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:35,480 | 8 | ||
19. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:35,536 | 8 | ||
20. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:35,735 | 6 |