Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pátá korunovace Hamiltona se zatím odkládá

Pátá korunovace Hamiltona se zatím odkládá

VC USA – závod

Byl to vynikající závod, jeden z nejlepších v letošní sezoně. Ferrari se vyplatila odlišná strategie a trumflo konzervativní Mercedes. Korunovace mistra světa se zatím odkládá, protože Vettel dojel čtvrtý za třetím Hamiltonem.

Náskok Hamiltona po Japonsku narostl na 67 bodů a už na své oblíbené trati v americkém Austinu mohl být popáté korunován mistrem světa F1. Stačilo k tomu málo. Využít pole position k vítězství a zároveň doufat, že rival Vettel – třeba i s přispěním Bottase – nedojede lépe než třetí. To zase nebyl tak nereálný scénář.

Ale protože tonoucí se i stébla chytá, Ferrari se tomu všemožně snažilo zabránit. Räikkönena záměrně vyslalo do boje na měkčí sadě pneumatik s jasným cílem: za pomoci měkčí směsi lépe odstartovat a dostat se do vedení před Hamiltona. Potom už by se mohla rozehrát škála několika taktických variant s využitím brzdaře v čele závodu.

Jak bývá v současné F1 zvykem, startovní rošt neměl podobu výsledků kvalifikace. Potrestáni byli čtyři jezdci. Gasly a Hartley museli na konec startovního roštu za výměnu součástí pohonné jednotky, Hartley navíc dostal penalizaci pěti míst za výměnu převodovky. Verstappen musel o pět míst dozadu za výměnu převodovky po poškození auta v první fázi kvalifikace, Vettel o tři místa za nedodržení pravidel při červených vlajkách v prvním tréninku. Vettel stál pátý, rošt uzavírali Verstappen, Gasly a Hartley.

Skvělý Max Verstappen se probojoval z 18. pozice na startu až na 2. místo v cíli

Pro všechny jezdce bylo důležité, že neprší a je sucho, i když teplota se příliš vysoko nevyšplhala: vzduch měl 20 °C, asfalt jen 29 °C. Páteční vodní hrátky evidentně nikoho moc nebavily.

Z pole position do první zatáčky to bylo necelých čtyři sta metrů. A ty měly hodně naznačit.

Záměr se Ferrari přesně podařil. Do vedení se přes tuhý odpor Hamiltona dostal Räikkönen a okamžitě začal ujíždět. Mezi ostatními jezdci docházelo k četným kontaktům, mnoho vozů opustilo asfalt, ale všichni pokračovali. Ještě v úvodním kole Vettel zaútočil na Ricciarda, ale lehce o sebe škrtli, Vettel se roztočil a klesl až na 15. pozici se ztrátou 18,5 vteřiny.

K mechanikům zatím zamířili jezdci, kteří si ze soubojů odnesli šrámy: Leclerc, Stroll, Grosjean a Alonso. Stroll narazil do Alonsa, když se bezohledně vracel na trať. Grosjean zase nedobrzdil za Leclerkem, zablokovala se mu kola a tvrdě do soupeře narazil. Pořadí se tedy značně promíchalo.

Po pěti kolech jezdci kroužili v pořadí Räikkönen, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Verstappen, Ocon, Pérez, Vettel, Magnussen, Sirotkin, Hartley, Vandoorne, Ericsson, Gasly, Leclerc, Stroll. Grosjean s Alonsem už byli ze hry. Verstappenovi stačilo pouhých pět kol, aby se dostal z 18. na 6. pozici!

Co bylo Alonsovi platné, že Stroll dostal penalizaci – průjezd uličkou před boxy. Sám měl po závodě. A kolize mezi Grosjeanem a Leclerkem se měla řešit až po závodě. Duel mezi Vettelem a Ricciardem zůstal bez odezvy sportovních komisařů. Po sedmi kolech byl Vettel osmý a vracel se zpátky do hry o přední umístění, i když ztráta na vedoucího týmového kolegu narůstala.

Räikkönen sice vedl o něco přes dvě vteřiny, ale stěžoval si na klesající přilnavost pneumatik. V 9. kole frustrovaný Ricciardo odstavil auto a byla na něm vidět hodně špatná nálada. Red bull zůstal stát trochu nešťastně, proto ředitel závodu v 11. kole aktivoval virtuální safety car. Hamilton dostal pokyn, aby v nájezdu do dalšího kola udělal opak toho, co zvolí Räikkönen. Fin zůstal na trati, Hamilton přezul na měkkou směs. Klesl při tom jen o jedno místo za týmového kolegu, takže Mercedes tím získal mírnou výhodu.

Vedl Räikkönen o 5,5 vteřiny před Bottasem, který už měl dvě sekundy za sebou Hamiltona a pohotově ho pustil před sebe. Byl to prostě skvělý tah, podpořený týmovou režií! Hamilton se podle očekávání rychle dotahoval za vedoucího Räikkönena, ztráta se rychle tenčila. Iceman musel na superměkkých pneumatikách po tolika kolech trpět, během víkendu na nich nikdo neujel víc. Vysílačkou požádal mechaniky, aby mu při výměně kol zároveň upravili nastavení předního křídla.

Ve třetině závodu bylo pořadí Räikkönen, Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Sainz, Ocon, Pérez, Magnussen, Hartley, Ericsson, Sirotkin, Vandoorne, Gasly, Leclerc a Stroll. Pérez si v té době inženýrům v duchu tradice postěžoval, že ho týmový kolega Ocon příliš brzdí. A Bottas dostal zprávu, že Räikkönenovy časy se prudce zhoršují. Bylo už téměř jisté, že Kimiho čekání 113 závodů na další vítězství se ještě protáhne.

Lewis Hamilton byl zaskočený perfektním výkonem Kimiho Räikkönena

Sainz dostal přísnou penalizaci pět vteřin za získání výhody vyjetím z tratě v první zatáčce. Znovu se potvrdilo, že se neměří všem stejným metrem. Ve 22. kole Räikkönen konečně zamířil do boxu pro nové měkké pneumatiky. Spadl na 5. místo a ze zdi Ferrari byl pochválen za výborný výkon, protože víc už pro Vettela udělat nemohl. Kola měnil i Verstappen a klesl za Fina. Jenže Bottas se po výměně kol vrátil až za oběma těmito vozy. Nejrychlejší kolo zajel Räikkönen a dotáhl se na záda Vettela, jehož pneumatiky už dosluhovaly. Proto ho také Vettel okamžitě pustil před sebe. Räikkönen ztrácel na Hamiltona 17,5 vteřiny a nezdálo se, že by se ještě měl stát jeho vážným soupeřem.

Vettel konečně zamířil do boxů až ve 27. kole a obul měkké pneumatiky. Navíc se zdržela výměna pravého zadního kola, takže ztratil trochu času. Smysl této taktiky Ferrari zatím nebyl zcela srozumitelný, ale závod byl teprve v polovině.

Pole jezdců mělo podobu Hamilton, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Vettel, Magnussen, Hülkenberg, Sainz, Hartley, Ericsson, Ocon, Sirotkin, Vandoorne, Gasly, Pérez, Leclerc, Stroll. Lišil se však počet zastávek.

Verstappen si inženýrům postěžoval na brzdy, ale na jeho tempo to zatím nemělo vliv. Vettel měl daleko ke druhému místu, které by protáhlo souboj o titul do dalšího závodu. Chybělo mu k němu z 5. místa propastných 25 vteřin. Magnussen se i po zastávce udržel v první desítce, ale jako sám voják v poli proti Renaultu zatím ztrácel. Hülkenberg i Sainz jeli daleko před ním.

Ve 33. kole se Sauber rozhodl stáhnout Leclerka ze závodu a patrně to byl ještě následek úvodní kolize. Räikkönen začal pozvolna stahovat Hamiltona, dokonce až o dvě vteřiny na kolo! Zadní kola mercedesu nebyla v nejlepší kondici a inženýři horečně kalkulovali. Tato informace pokropila živou vodou Vettela, který se blýskl dvěma nejrychlejšími koly.

Ve 36. kole náskok Hamiltona poprvé klesl pod deset vteřin. A ve 37. kole si Brit dojel pro měkkou sadu pneumatik. Na trať se vrátil na čtvrtém místě. Vedl Räikkönen, za ním o 2,7 vteřiny zpět byl Verstappen, o 9,0 Bottas, 12,0 Hamilton, 16,2 Vettel, 63,5 Hülkenberg… A otázka rázem zněla: vydrží Räikkönen na trati až do cíle? Hamilton je totiž známým bojovníkem, který umí v pravou chvíli zabrat. Na nových kolech měl proti soupeřům výhodu. Však také okamžitě posunul hranici nejrychlejšího kola závodu. Bottas se mu podruhé úslužně uhnul a ke druhému Verstappenovi zbývalo něco přes šest vteřin. 

Sebastian Vettel na poslední chvíli zachránil alespoň čtvrté místo a prodloužil boj o titul 

Diváci sledovali opravdovou bitvu o titul, byť Vettel trochu vypadl ze své role. Räikkönen cítil, že jede možná o své poslední vítězství v kariéře, protože po sezoně Ferrari opustí. Za letošní výkony by si ho zasloužil, ale Hamilton byl zatraceně rychlý. Räikkönen musel spoléhat na to, že až mercedes dojede Verstappena, může narazit kosa na kámen. Vettel se přibližoval Bottasovi a potřeboval ho předjet. Zatím stále nemohl využívat DRS, protože se nedotáhl pod jednu vteřinu..

Ve 48. kole jela první trojice v rozestupu 2,5 vteřiny! Vedoucí Räikkönen měl nejstarší pneumatiky a každé další kolo na nich bylo znát. Jel chytře, snažil se šetřit gumy, ale přitom bojoval o desetiny vteřiny s pronásledovateli. Ve 49. kole se konečně Vettel přiblížil pod vteřinu Bottasovi. Pomůže mu DRS?

Vyvrcholení závodu mělo strhující tempo. Rozestupy vedoucí pětice se sice neměnily, ale bitva o setiny vteřiny držela diváky v nevýslovném napětí. V posledních pěti kolech se Hamilton nepatrně přiblížil a konečně mohl využít systém DRS. Tři kola před koncem se stále nic neměnilo. Agresivní styl Hamiltona zatím nepřinášel výsledek. Špička se přibližovala dalším opozdilcům.

V 54. kole drama po malé jezdecké chybě Verstappena vyvrcholilo. Hamilton zaútočil a obrovská bitva trvala několik zatáček. Oba byli opatrní, ale nedarovali si ani metr. Verstappen pozici udržel a Hamilton vyjel daleko do únikové zóny. Vzápětí Vettel zaútočil na Bottase, donutil ho k chybě a vyjetí z tratě a posunul se na čtvrté místo.

Räikkönen zaslouženě udržel vedení a po skvělém výkonu vyhrál velkou cenu. Po dlouhých pěti letech, poprvé od VC Austrálie 2013. „Konečně!“ oddechl si při projetí cílem. O titulu mistra světa se ještě nerozhodlo, souboj se přesune do Mexika.

Prvních pět jezdců podalo vynikající výkon a trochu nespravedlivě odsoudilo ostatní do role statistů. Nejlepší ze zbytku světa byli závodníci v renaultech, body sbíraly také týmy Racing Point a Haas. Velmi blízko k jednomu bodu měl Hartley.

Nakonec se dočkal hned dvou. Kvůli porušení technických předpisů byli totiž dodatečně vyloučeni Ocon a Magnussen.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:34:18,643 56 25
2. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer +1,281 56 18
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +2,342 56 15
4. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +18,222 56 12
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +24,744 56 10
6. Nico Hülkenberg Renault Renault +87,210 56 8
7. Carlos Sainz Renault Renault +94,994 56 6
8. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +101,080 56 4
9. Brendon Hartley Toro Rosso Honda -1 kolo 55 2
10. Marcus Ericsson Sauber Ferrari -1 kolo 55 1
11. Stoffel Vandoorne McLaren Renault -1 kolo 55 0
12. Pierre Gasly Toro Rosso Honda -1 kolo 55 0
13. Sergej Sirotkin Williams Mercedes -1 kolo 55 0
14. Lance Stroll Williams Mercedes -2 kola 54 0
  Charles Leclerc Sauber Ferrari - 31 0
  Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer - 8 0
  Romain Grosjean Haas Ferrari - 2 0
  Fernando Alonso McLaren Renault - 1 0
DSQ Esteban Ocon Racing Point Mercedes +99,288 56 0
DSQ Kevin Magnussen Haas Ferrari +100,657 56 0