Po trénincích jsou hlavním tématem pneumatiky
Všichni jsou zaskočeni jejich masivním opotřebením
„Tohle mě nebaví. Se závoděním to nemá nic společného.“ Slova Pierra Gaslyho asi nejlépe vystihují náladu, která se rozhostila v padoku VC Mexika po pátečních trénincích. Důvodem rozčarování jezdců byly pneumatiky, respektive jejich značné opotřebení.
Týká se to zejména hyperměkké varianty, která se začala rozpadat po pár kolech a znemožnila jakoukoliv útočnější jízdu. „Už ve druhém kole jsem byl o deset sekund pomalejší,“ žaloval Gaslyho parťák Brendon Hartley. A i podle Lewise Hamiltona se gumy „doslova tavily“.
Jev, ke kterému docházelo, se nazývá graining. Kvůli značnému přetížení se běhoun pneumatiky počíná drolit, uvolňují se z něj kousky hmoty a tím rapidně klesá přilnavost. Jediným řešením je snížit rychlost. To ovšem ve F1 nepřipadá v úvahu.
„Prostě jenom kroužíš a pokoušíš se nevyletět z tratě. V nadsázce, jde ti o holé přežití. Nemůžeš přidat plyn, okamžité ztrácíš přilnavost. Klidně jsme mohli vyjet na obutí do mokra, ve výsledku to bylo stejné,“ povzdechl si Romain Grosjean.
Mario Isola musel odpovídat na nepříjemné otázky
Kritika směřuje samozřejmě k dodavateli Pirelli. Šéf jeho sportovního oddělení Mario Isola ale oponuje, že s něčím takovým bylo třeba předem počítat. Okruh Hermanos Rodríguez leží v nadmořské výšce 2200 metrů. Řidší vzduch způsobuje, že vozy mají menší přítlak, což představuje pro pneumatiky vyšší zátěž. Nižší obsah kyslíku zase vede k jejich přehřívání.
Kromě toho není autodrom v mexické metropoli během roku příliš využíván, takže zejména v úvodní seanci byl jeho povrch ještě hodně „nezralý“ a silně klouzal. „Odpoledne se to již zlepšilo. Zase se ale jezdilo s plnými nádržemi, takže se graining vrátil,“ vysvětluje Isola.
Co z toho vyplývá? Hyperměkká směs bude pro závod prakticky nepoužitelná. Tato skutečnost nesporně ovlivní strategické plány stájí v kvalifikaci. V neděli se pak nejspíše pojede na dvě zastávky v boxech.