Před VC Abú Zabí 2018
Jedenadvacátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Na okruhu Yas Marina v Abú Zabí se pojede letos podesáté. S výjimkou let 2011 až 2013 závod vždy uzavírá sezonu. Počtem významných hostů, zejména z řad vládců a politiků, snad ještě překonává legendární Monte Carlo. Díky atmosféře všichni promíjejí, že závod bývá většinou bez napětí.
Historie okruhu
V jednom z arabských emirátů vyrostla luxusní trať Yas Marina, která splňuje nejnáročnější požadavky na moderní autodrom. Navíc hned při premiéře dostala výsadu uzavírat celý seriál. Autorem originálních plánů je Philippe Gurdjian, ale okruh se stavěl ve spolupráci s velezkušeným Hermannem Tilkem.Trať měří 5554 metrů a její ideální linie 5491 metrů.
A čím je autodrom mezi ostatními unikátní? Třeba hotelem Yas Marina, který je jediným na světě, jímž vozy F1 přímo projíždějí. Nabídnou tím unikátní příležitost ke sledování ubytovaným velmi vzácným hostům. Každopádně se Yas Marina Circuit stal nejmodernějším okruhem světa. A návštěvníkům nabízí nevídanou směsici tradiční arabské kultury a pohostinnosti se zážitky z dění na trati.
V roce 2009 první VC Abú Zabí doslova šokovala celý formulový svět
Na ostrově Yas, při dálnici z Abú Zabí do Dubaje, vznikl pohádkový areál. Z písku tady vyrostl supermoderní závodní okruh, jehož sučástí je luxusní hotel. Přímo za jednou z tribun pak stojí gigantické obchodní středisko, tematické parky Ferrari World a Warner Brothers, tři golfová hříště, jezdecké centrum a čtyři hřiště pro polo, aquapark a množství dalších hotelů. Realizace projektu Yas Marina celkem spolykala přes čtyřicet miliard dolarů! Hotel Yas se v noci třpytí jako mnohobarevný klenot, a to díky 4800 střešním panelům, které mění barvy – ze stříbrné na safírovou a pak ametystovou.
První ročník velké ceny F1 se zde uskutečnil v listopadu 2009. Pole position tehdy získal Lewis Hamilton a zvítězil Sebastian Vettel. Tedy stejní jezdci, kteří patří k favoritům i tentokrát. Yas Marina je momentálně jediným okruhem, na němž se nejrychlejší kolo z prvního ročníku dodnes nepřekonalo! V roce 2009 dosáhl Sebastian Vettel času 1:40,279, loni Valtteri Bottas 1:40,650. Byl by to zázrak, kdyby rekordní čas letos nepadl.
Postupné smívání a rozsvěcení umělého osvětlení je světovým unikátem
VC Abú Zabí je sice většinou posledním závodem, ale o titulu bývá zpravidla rozhodnuto. Naposled byl ve hře v roce 2016, ale Nikovi Rosbergovi k jeho zisku stačilo dojet za zády Lewise Hamiltona. To v roce 2010 to bylo něco úplně jiného. O titul bojovali Sebastian Vettel a Fernando Alonso, který po zastávce v boxu v 16. kole uvízl za Vitalijem Petrovem a do konce závodu v 55. kole ho nedokázal předjet! A to je také největší slabina okruhu. Nedá se na něm předjíždět.
Důkazem je i minulý ročník. Za pomoci DRS došlo k sedmi(!) předjetím a jinak dokonce k žádnému! Díky tomu většina jezdců včas pochopí, že pokoušet se o útoky je zbytečné a ke kolizím dochází jen naprosto výjimečně. Zdálo by se tedy, že zisk pole position je naprosto klíčový. Ovšem z dosavadních devíti ročníků vyhrál jezdec z čela startovního roštu jen čtyřikrát. Z toho ovšem třikrát v posledních třech letech…
V závodě budou jezdci vybírat ze tří nejměkčích směsí: hyperměkké, ultraměkké a superměkké.
Vzpomínka na rok 2017
Loni touto dobou přijížděl na pobřeží Perského zálivu Hamilton už jako jistý mistr světa. Na druhého Vettela měl k dobru 43 bodů, na třetího Bottase 65. Zároveň bylo jasné, že Pohár konstruktérů připadne Mercedesu.
Během třetího tréninku došlo ke kuriózní situaci. Režim virtuálního safety caru byl zaveden proto, že silný vítr odnesl ze stanoviště traťových komisařů na trať slunečník.
Pole position si vyjel Bottas před Hamiltonem a Vettelem. Jediným jezdcem, který byl penalizován za výměnu komponentů ve svém voze, se stal Hartley.
Start pořadím na čelních příčkách nezamíchal. Do problémů se dostal Magnussen, který nejprve do úvodní zatáčky probrzdil a potom se po souboji se Strollem ocitl v hodinách. Souboj mezi Hülkenbergem a Pérezem skončil pětisekundovým trestem pro německého závodníka, jenž svého soka zdolal za cenu zkrácení dráhy a pozici mu následně nevrátil zpět.
Na konci prvního kola vedl Bottas, následován Hamiltonem, Vettelem, Ricciardem, Räikkönenem, Verstappenem, Hülkenbergem, Pérezem, Oconem a Massou, který nastoupil do své poslední velké ceny F1 v kariéře.
Jak už je v Abú Zabí zvykem, předjíždělo se minimálně. Ve 14. kole jako první ze špičky přezul Verstappen a zvolil si superměkkou směs. Stejně tak postupně učinili Vettel, Bottas, Räikkönen a Hamilton. K mechanikům se už nepodíval Ricciardo, jemuž selhal posilovač řízení a po lehkém dotyku bariéry odstoupil.
Hamilton začal vyvíjet víceméně platonický tlak na Bottase. Závod skončil pro Sainze, jediné trochu dramatičtější momenty se odehrávaly na chvostu pole, kde spolu zápolili Magnussen, Wehrlein a Hartley.
Nedejte se mýlit, v Abú Zabí se na stupni vítězů nestříká šampaňským...
Hamiltonovi svitla naděje ve 49. kole, v němž Bottas chyboval. Ani tentokrát ale Brit pořádně nezaútočil, a vypadalo to, že to ani nemá v úmyslu. Vettel byl o dvacet sekund zpět, stejná propast dělila jeho a Räikkönena. Na toho se sice téměř dotáhl Verstappen, jenže na víc neměl.
Cílem mimořádně nezáživného klání projel vítězně Bottas, který dosáhl svého třetího triumfu ve F1. Hamilton se mohl pochlubit výjimečným výkonem, když se ve všech dvaceti podnicích seriálu umístil v první desítce. Kromě těchto dvou borců si body připsali rovněž Vettel, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Alonso a Massa.
Abú Zabí
Okruh: Yas Marina Circuit
Místo: Abú Zabí
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12009
- POČET KOL55
- DÉLKA OKRUHU5554 m
- DÉLKA ZÁVODU305,355 km
- REKORD OKRUHU1:40,279 (2009)
- DRŽITEL REKORDUSebastian Vettel
- Počet zatáček21
- Nadmořská výška9,3 – 20,0 m
- Opotřebení pneumatikmalé
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
23. - 25. listopadu 2018
- První tréninkPÁ 10:00 – 11:30
- Druhý tréninkPÁ 14:00 – 15:30
- Třetí tréninkSO 11:00 – 12:00
- KvalifikaceSO 14:00 – 15:00
- ZávodNE 14:10 – 16:10
Charakteristika okruhu
Záměr pořádat VC Abú Zabí byl poprvé oznámen během sezony 2007 na Festivalu formule 1. Během krátké doby byl vypracován územní plán a začaly první pohovory o vzhledu budoucího okruhu. Hlavním architektem byl jmenován Hermann Tilke, který se rozhodl, že nová závodní trať bude odpovídat všem oblíbeným trendům současnosti.Bylo rozhodnuto, že vznikne na uměle vybudovaném ostrově Yas. Mezi hlavní lákadla okruhu patří krom velmi rozmanitého prostředí (moderní město, přístav, poušť) i zajímavý tvar samotného závodiště. Nabízí jak dlouhé rovinky vhodné k předjíždění - zejména díky prudkému brždění na jejich konci -, tak i veliké množství zatáček všeho druhu, z nichž některé jsou inspirovány jejich slavnými protějšky (zatáčka Eau Rouge z belgického Spa). Obsahuje jak části velmi rychlé, tak i místa extrémně pomalá.
Vítězové VC Abú Zabí na okruhu Yas Marina
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2012 | Kimi Räikkönen | Lotus | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 46 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 63 %
Počet řazení za kolo: 56
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 4,1 g ve 3. zatáčce
Největší rychlost: 344 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 304,5 m
Poloha pole position: vpravo
Délka uličky před boxy: 359,3 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,1 s
Počet zastávek v boxu: 22
Počet předjetí: 0
Počet předjetí s DRS: 7
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 0 %
Pravděpodobnost deště: 0 %
Průměrná teplota vzduchu: 27,9 °C
Průměrná teplota asfaltu: 30,9 °C
Doba věnovaná brzdění : 19 %
Průměrné přetížení: 3,8 g
Náročnost na brzdy: 10