Kdo si počká, ten se dočká
Skoronováček Antonio Giovinazzi
Jaký je nováček Antonio Giovinazzi? Může to znít hrozně, ale v pětadvaceti už není zrovna nejmladší. Georgeovi Russellovi bude v únoru 21, Landu Norrisovi je sotva 19, Alexander Albon oslaví 23. narozeniny až mezi prvním a druhým závodem sezony. I navrátilec Daniil Kvjat je mladší. Kde se Giovinazzi tolik zdržel? Trochu starší už opouštěl svět motokár. Jinak juniorskými sériemi prošel za celkem standardních pět let, v roce 2012 začínal v sériích Formule Abarth a Formule Pilota China a v roce 2016 již skončil druhý v GP2.
Jenže ve F1 se pro něj nenašlo místo, ačkoli ho podporovalo Ferrari. Ve dvou závodech u Sauberu nahradil Pascala Wehrleina, pak už pouze testoval pro Scuderii a Haas. A následně dostal na seznamu Ferrari i u Sauberu přednost mladší Charles Leclerc a Giovinazzi strávil rok 2018 na simulátoru v Maranellu. Po bezmála dvou letech čekání ale konečně dostane šanci.
"Byly to dlouhé dva roky, hodně ježdění na simulátoru, hodně spolupráce s inženýry Ferrari. Byly to důležité roky a mnoho jsem se naučil i na mítincích se Sebastianem a Kimim. Takže mohu říci, že jsem mnohem lépe připraven, než když jsem na začátku roku 2017 prostě skočil do vozu," řekl Giovinazzi. "Bylo to nelehké období, ale teď jsem moc rád, že jsem se nikdy nevzdal svého snu. Vždy jsem cítil, že bych měl dostat šanci. A pak, víte, prostě se to stalo. Opravdu rozhodlo to, že jsem se nikdy nevzdal."
Měl by vlastně vůbec být nazýván nováčkem, když závodil už v roce 2017?
"V Austrálii to ani nebyl kompletní víkend, jezdil jsem jen od soboty. V Číně jsem kvůli počasí přišel o první i druhý trénink, takže jsem vlastně také začal až v sobotu. Okolnosti nebyly příznivé, ale teď by to naštěstí mělo být podstatně lepší. Před sezonou budu testovat v Barceloně a v Melbourne už budu mnohem lépe připravený."
Giovinazzi se od té doby objevil v pátečních trénincích, na simulátoru má najeté tisíce kilometrů, ale od zmíněného začátku roku 2017 závodil pouze jednou, ve voze Ferrari kategorie GT se zúčastnil vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mansu. Tento rok to už vypadalo na účast v sérii formule E, ale po získání místa u Sauberu z toho sešlo.
"Už se vážně nemůžu dočkat. Chybí mi ten tlak, který jezdec zažívá během závodního víkendu a závody samotné. V pátečních trénincích si jezdec udělá svou práci, ale skutečný tlak pocítí pouze závodník. První závody budou těžké. Vedle mě bude mistr světa (Kimi Räikkönen) s lety zkušeností se závoděním ve F1. Já se musím soustředit na svou práci a závod za závodem se zlepšovat. Sezona se bude hodnotit až na jejím konci."