Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Když má 18letý kluk o čtyři roky staršího šéfa

Když má 18letý kluk o čtyři roky staršího šéfa

V Texasu slavil i nejmladší majitel týmu v historii

V civilním oblečení byste o nich řekli, že to jsou dva fanoušci, kteří si přišli do padoku pro podpisy či selfie s oblíbeným jezdcem. Na svůj věk ale svému řemeslu neskutečně rozumí a ukázali to hned při druhé příležitosti – na okruhu Circuit of the Americas, který byl další zastávkou v letošním kalendáři IndyCar.

Colton Herta se v 18 letech stal nejmladším vítězem závodu IndyCar v historii. Na boxové zdi slavil nejmladší majitel týmu, a teď také nejmladší majitel vítězného týmu, v historii amerických formulí, teprve dvaadvacetiletý George Michael Steinbrenner IV. Vsadili byste si, že tohle bude vítězná kombinace?

Herta sice tento týden oslaví teprve devatenácté narozeniny, zkušení mechanici se ale shodnou, že když s ním mluví, mají pocit, že má Herta o 10 let více. A není divu, nejmladší vítěz v historii IndyCar totiž v prostředí amerických formulí vyrostl.

Jeho otcem je bývalý pilot CART a IndyCar Bryan Herta. Od malička se tak Colton pohyboval po padoku. Sám závodit v motokárách začal v roce 2010 jako desetiletý, už v době, kdy jeho otec pověsil přilbu na hřebík. Colton debutoval v zimní sérii Skipa Barbera jako 13letý. Přes série Pacific Formula F1600 a U.S. F2000, což je první krok na cestě do IndyCar, zamířil do Evropy. Podle Bryana to byl pro Coltona zlomový moment.

„Myslím, že ty dva roky, co byl sám v Evropě, mu pomohly dospět. Moje žena a já jsme s ním nebyli, nikoho tam neznal, jeho jedinými kamarády byli mechanici, kteří se starali o jeho auto. Poflakoval se s nimi, kladl jim otázky, a že byl v tomhle prostředí, mu nesmírně pomohlo,“ prozradil Bryan Herta.

Colton Herta během tréninků v Texasu

V roce 2015 tak Herta jezdil v šampionátu MSA Formula. V sezoně, kterou mimochodem ovládl Lando Norris, dnes pilot McLarenu, skončil na třetím místě. Další rok měl pokračovat v sérii BRDC F3, ale kvůli nízkému věku nemohl startovat v prvním závodě. Odjel tak v průběhu roku jen dva podniky a startoval v Euroformuli Open, kde opět dojel celkově třetí.

Jestli se něco v Evropě naučil, tak je to porozumění svému vozu. „Jeho schopnost autu rozumět, přečíst ho a komunikovat se svým inženýrem je úžasná. Je tak přesný a analytický, na to, že je pořád dítě, mě to úplně šokovalo,“ komentoval podle webu Racer.com Hertovy schopnosti šéf týmu Brian Barnhart.

Dva roky strávil Herta v Indy Lights. Tam se už sešel se starými známými, s Michaelem Andrettim, pro něhož závodil jeho otec Bryan, a také se svým dlouholetým kamarádem Georgem Michaelem Steinbrennerem IV., kteří pro něj společně nasazovali vůz.

Vlastní tým v IndyCar ve 22 letech

Herta a Steinbrenner se poznali na závodě série Skipa Barbera v roce 2012 na okruhu v Lime Rocku. Rodiny se znaly dlouhá léta. Steinbrennerův nevlastní otec Sean Jones proti Bryanovi Hertovi v této sérii závodil před 30 lety. Ze strany biologického otce má Steinbrenner blízko k baseballu, z matčiny strany pak naopak k závodění.

Steinbrennerův děda George byl legendárním vlastníkem týmu NY Yankees a po jeho smrti zdědili tým Hal a Hank Steinbrennerovi, přičemž Hank je právě otcem George Michaela IV. Proto také na stadionu tohoto slavného klubu představovali partnerství s Mikem Hardingem a jezdeckou sestavu.

I matčina strana rodokmenu je pozoruhodná. Kromě jejího nového partnera, bývalého závodníka, do něho patří Tony Renna, vycházející hvězda IndyCar, která zahynula při testech v Indianapolisu v roce 2003. Renna byl Steinbrennerův bratranec a díky němu si on IndyCar oblíbil už v předškolním věku. A jeho strýcem je Chris Simmons, hlavní inženýr Scotta Dixona.

Steinbrenner navíc vyrostl v Clearwateru na Floridě, jen pár desítek minut jízdy od St. Petersburgu, kde IndyCar pořádá úvodní závod sezony. Přesto  nikdy o tom, že by sám závodil, neuvažoval.

„Vyrostl jsem kolem sportovního managementu. A sportovní osobnosti, které byly mými idoly, byly ty, které stály v zákulisí. Nejprve můj děda, pak s přesunem zájmu k IndyCar. Když jsem viděl, jak pracují Michael Andretti, Roger Penske, A.J. Foyt, tak oni byli ti, ke kterým jsem vzhlížel,“ prozradil na podzim v rozhovoru pro stanici NBC Sports.

George Michael Steinbrenner IV. (uprostřed) pod stupni vítězů

Od setkání v Lime Rocku byli Herta a Steinbrenner přátelé. Zatímco Herta závodil v Evropě, rozhodl se Steinbrenner v roce 2016 nechat po jednom semestru studia na univerzitě a vzal stáž u rallycrossového týmu Bryana Herty. Tam se provoz závodní stáje učil doslova od podlahy, kterou musel jako stážista vytírat.

Myslel si, že se bude řemeslo učit déle, když se ale dozvěděl, že Colton se chce vrátit z Evropy a zabojovat o to, aby se dostal do IndyCar, plány urychlil. „Máme stejné cíle, pojďme jich dosáhnout společně,“ řekli si tehdy. Steinbrenner dal dohromady tým s Michaelem Andrettim v Indy Lights, kde Herta závodil dva roky.

Po loňské sezoně se přidal k týmu Michaela Hardinga. Ten dal dohromady velmi silnou sestavu, měl ale vážné finanční problémy. Situace se s příchodem Steinbrennera zlepšila jen částečně. Tým stále nemá hlavního sponzora a musel upustit od původních plánů nasazovat vozy pro šampiona Indy Lights Patricia O´Warda a pro Hertu.

Colton Herta přijímá gratulace od Steinbrennera

Harding a Steinbrenner čelili těžkému dilematu – nechat jít šampiona Indy Lights, který má od IndyCar stipendium a přináší tak alespoň nějaké peníze? Nakonec vsadili na jednu kartu, na Coltona Hertu, a ačkoliv O´Ward jel v neděli také skvěle, ukazuje se, že to byla sázka úspěšná.

První vítězství přišlo mnohem dříve, než by to kdo čekal, Steinbrenner se ale netají tím, kde by teď chtěl triumfovat. Zatímco Austin byl jen něco jako obyčejné vítězství mistrovského zápasu pro Yankees, ekvivalentem Světové série je 500 mil v Indianapolisu. Jak si tam Herta povede, uvidíme v květnu. Už ale ví, jaké je to slavit ve Staré cihelně, vloni ovládl závod Indy Lights na 100 mil. Teď se bude chtít předvést v tom, který je pětkrát delší.